הסערה סביב התיאטרון הערבי אל-מידאן, שהחלה עם החלטת שר החינוך נפתלי בנט להוציא מסל התרבות את ההצגה "הזמן המקביל", שמספרת את סיפורו של רוצח החייל משה תמם ז"ל, מציבה את ד"ר חיים פרלוק, יו"ר המועצה לתרבות ולאמנות, במצב שכולם פחות או יותר כולם כועסים עליו.
מצד אחד, הוא זה שעומד מאחורי מתן ההכשר שקיבלה ההצגה להופיע (והוא אינו חוזר בו מכך). מצד שני, הוא גם זה שעומד מאחורי ההמלצה הטרייה השבוע להקפיא את תקצוב התיאטרון, שאותה קיבלה אתמול השרה מירי רגב.
"כל הניסיון של התיאטרון לקחת את הסיפור של ההקפאה לעניין ההצגה ולמשפחת תמם לא קשור ואין עניין בעניין בכלל", מבקש פרלוק לעשות סדר באירועים. "להקפאה אין שום קשר להצגה. אני לא מקפיא הצגות ואני לא מתקצב הצגות, אני מטפל בעמותות, ואם בעמותה יש לי סימני שאלה, זכותי המלאה כמי שמקציב כסף ציבורי, לשאול שאלות".
- הקפאת תקציב זה לא עניין של מה בכך.
"אלה דברים שבשגרה. אנחנו מקפיאים בשנה תקציבים של הרבה מאוד גופי תרבות. עשיתי את זה לא מזמן לתיאטרון מראה בקריית שמונה, כי היו שם שאלות כספיות. הקפאתי לגשר, ולחאן".
- אנשי התיאטרון טוענים שזה פוליטי.
"בוא נלך אחורה, למחזה שבא לשולחננו. ביקשתי שיתרגמו לי את המחזה על-ידי גוף חיצוני בלתי תלוי מערבית לעברית. העברתי את המחזה הזה לקריאה לכל חברי מדור תיאטרון ולכל חברי מדור ספרות, כולם קראו אותו, קיימנו ישיבה והגענו למסקנה שבמחזה אין רבב. אין בו המרדה, אין הסתה, אין בו בקשה לפעילות חבלנית. פשוט חשבנו שההצגה כההצגה רדודה בתכנים שלה, אבל היא שווה את הניקוד שלה והיא ראויה להופיע על במת תיאטרון. יש גם הצגות גרועות בקאמרי ובהבימה, לא רק בתיאטרון אל-מידאן.
"בלי שום קשר, קבענו מזמן ביקור בחיפה, ללכת לבקר גם את התיאטרון הערבי בית הגפן וגם את התיאטרון הזה. הגענו לחיפה ביום ראשון האחרון. השרה לא ביקשה מאיתנו לנסוע, היא הופתעה בכלל שהיינו שם. אני לא פועל מכוחה ומסמכותה, ולא על-פי הוראות שלה. אני שומר בקנאות כל השנים כיו"ר המועצה על העצמאות המוחלטת של הגוף הזה.
"לפני שבאנו ביקשנו כמובן שיכינו דוחות כספיים, שיכינו לנו לוח מפורט של כל האירועים של התיאטרון. עד עכשיו הם לא העבירו את הדוחות. הערנו להם הערות על הענין הזה, שכל התיאטראות האחרים כבר מזמן העבירו את הדוחות לתקציב. שאלנו שאלות. אני שאלתי אותם 'כמה התקציב שלכם?' והם השיבו לי שארבעה ומשהו מיליון שקל. שאלתי איך הוא בנוי, והם השיבו - 'עיריית חיפה מיליון ו-250 אלף, משרד התרבות מיליון וקצת והכנסות עקיפות של עוד כ-900 אלף. כששאלתי לגבי המיליון הרביעי, אמרו לי שזה מגיע מתרומות בלי לפרט מאיזה גופים. אנחנו רוצים לראות דוח כספי ומבוקר. לא נתנו לנו את זה, אז אמרתי 'חברים, אנחנו צריכים הסבר'".
- ואתה עדיין לא יודע מי בתורמים?
"עדיין לא יודע. הם הוזמנו לשימוע ביום ראשון הקרוב. הליך רגיל שאנחנו עושים אותו להרבה גופים".
- אבל בעיתוי מאוד לא רגיל.
"אני מתנצל על העיתוי, אבל בגלל העיתוי אני לא ארד למחתרת. אני מתנהל, אני עובד. אני מסודר ואני לא אפסיק, לא בגלל אל-מידאן ולא בגלל מירי רגב. הכול שקוף, כפות-ידיי מוצגות לציבור תמיד. אני מקפיד בהקפדה של אפיפיור. הם יהיו ביום ראשון בשימוע אצלנו. הם התבקשו להביא את הפירוט של הדברים ואני מקווה שהם יביאו את זה. אני לא פועל מאמוציות, אני פועל עניינית. עובדה שבדקנו את ההצגה ואמרנו היא כשרה".
- אתה אומר שאין קשר בין הדברים, אבל לא צריך להיות? זה תיאטרון של מיעוטים, שברגע זה מרגיש מותקף.
"למה אתה אומר את זה? למה תיאטרו בית הגפן לא מרגיש ככה? למה התיאטרון הערבי-עברי לא מרגיש ככה? למה תיאטרון ברהט לא מרגיש ככה? הם מבלבלים את המוח. הם לוקחים את זה לקטע הפוליטי, ואולי זה מסתיר דברים אחרים. זה מתחיל להטריד אותי כבר, כי זו התנהלות רגילה שלנו, והם מכירים את זה ויודעים את זה".
- אתה חי את עולם התרבות, אתה רואה את רצף הדברים, כולל את נאום הבהמות של עודד קוטלר. יכולת לתאר לעצמך איך זה ייתפס.
"נאום הבהמות של קוטלר בא ממקום אחר. הוא בא ממקום של כאב של השמאל על ההפסד והוא התפוצץ על הימין שזכה. זה בא ממקומות אחרים, והם מנסים לחבר את זה לכל מיני דברים. תראה, אני מצביע ליכוד, ומאוד גאה בזה, המון שנים. אני בהמה? אני מנשק מזוזות? לי יש מים טהורים? אני רופא. הם יכולים להתווכח איתי על ההשכלה שלי ועל מאיפה אני בא מבחינה תרבותית? אני יכול ללמד את רוב האמנים במדינת ישראל מה זאת תרבות אחרי עשר שנים בתפקיד הזה. איך יכולים לקרוא לאנשים ככה?".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.