חוששים מסיכונים? 4 דרכים להתגבר על פחד השקעה

כל השקעה היא מסוכנת בדרכה שלה, וכשם שהסיכון נתפס כסיכוי להפסיד, הוא מבטא גם את הסיכוי להרוויח ■ הנה כמה דברים שאפשר לעשות כדי להתגבר על פחד שמביא להחלטות השקעה רעות

בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock
בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock

משקיעים הם עם עצבני. לומר שהם הופכים להיות עצבניים "כעת", זה להתעלם מהעובדה שרובם עצבניים מאז ומעולם.

אבל כשמביטים בכותרות ומשוחחים עם מנהלי כספים, ברור שמפלס הדאגות נמצא בעלייה. בין אם מדובר על הריבית, החדשות מיוון והחששות לגורל האירו, העליות והמורדות בסין או הרעיון ששוק המניות השורי לא יכול להימשך לעולמים, לכל משקיע כוסס ציפורניים יש משהו לדאוג בגללו.

וזה לפני שמוסיפים את החששות הפרטיים של המשקיע, כמו התקצרות אופק הזמן להתאוששות מכל ירידה בשוק לפני גיל הפרישה, או החשש להיות הבא בתור לאבד את מקום העבודה ו/או לפרוש לפנסיה כפויה.

אבל לא חשוב מהו החשש, הפתרון למשקיעים הוא די אחיד, והוא לא "לברוח". כן, תמיד יהיה מישהו שישמיע את הקריאה לצאת לגמרי מהשוק, ואם גם העיתוי שלו היה מושלם, התקשורת הופכת אותו לגורו, לפחות עד לנקודה שבה התחזיות שלו יתבררו ככושלות והעצות שלו ייראו גרועות. אתם לא הבן אדם הזה.

הפתרונות להשקעה עם הפחדים הללו בראש הם די דומים, ולא חשוב איזה חשש גדול יותר מהאחרים. הם אפילו אותם הכללים הישנים והסחוטים שתמיד שמעתם, מה שמקשה עליכם לקחת אותם ברצינות כשהעצבים נמתחים. אבל לפני שנגיע לפתרונות הללו, רוב המשקיעים צריכים לחשוב מחדש על איך הם תופסים את הסיכון ואת התנודתיות בשוק.

המשקיע הסטנדרטי מביט רק בצד השלילי. כשהשוק יורד ב-300 נקודות (בדאו), המשקיע חושב על התנודתיות, אבל הוא לא חושב עליה בעצבנות כשהשוק עולה ב-300 נקודות, למרות שזו אותה תנודה באחוזים.

באותו אופק, הסיכון נתפס כסיכוי להפסיד, למרות שהוא גם סיכוי להרוויח. "סיכון", כתב מאיר סטטמן מאוניברסיטת סנטה קלרה, חוקר מוביל בפיננסים התנהגותיים, "הוא התשלום עבור הסיכוי להשיג את השאיפות שלנו".

כל השקעה היא "מסוכנת" בדרכה שלה. אג"ח מציעות ביטחון ויציבות, אך יכול להיות שהן לא יספקו לרוב המשקיעים את הסיכוי להרחיב את קופת החיסכון שלהם במידה מספקת כדי לממש את השאיפות שלהם. ולהיפך - השקעות מסוכנות יותר במניות יכולות לספק את ההזדמנות הטובה ביותר להשיג את היעדים, אבל גם להביא את האפשרות המפחידה שהשוק ישאיר אותנו עם הרבה פחות ממה שחסכנו בפועל.

התוצאה היא מנטליות שכיחה כמו "אני יכול לקבל סיכונים, אני רק לא רוצה להפסיד כסף". לכן, במקרים רבים מדי אנשים מהססים לקחת סיכונים כשהשוק ברמה נמוכה ונראה כמו הימור גרוע, אבל מזנקים לתוך גאות כאשר השוק קרוב לשיא. נתוני הצבירה של הקרנות משקפים את זה: משקיעים רבים לא מתחייבים לשום נייר ערך לפני שיש גל של חדשות טובות והם מרגישים שהם יכולים להיכנס לדבר בטוח.

לרוע המזל, זה בדיוק המתכון לקנייה ביוקר ומכירה בזול.

אז מה לעשות?

אחרי סקירת הרקע הזו, בואו נחזור לדברים שהמשקיעים צריכים לעשות כדי להתגבר על הפחדים שלהם.

פיזור סיכונים

חוששים ממניות? קנו קצת אג"ח. חוששים משערי הריבית? קנו קצת מניות. חוששים מאירופה? שמרו על חלק מהכסף מושקע בארה"ב. חוששים שהגאות בארה"ב צריכה להסתיים בקרוב? תשקיעו קצת בחו"ל, אבל אם סין מעוררת גם כן חשש, אל תשקיעו יותר מדי בשווקים מתעוררים. ככה בונים תיק כולל.

במקום להתמקד במה שגורם לכם תחושה נינוחה, פזרו סיכונים כדי להתייחס לכל החששות וכל הסיכונים. בכל מקרה אתם ניצבים בפני פחדי שוק, סיכון אינפלציה (שחיקת כוח קנייה), סיכון ריבית, סיכון תוחלת חיים (לחיות יותר מדי כשהכסף אוזל), סיכון פוליטי וחברתי ועוד, אפילו אם הכותרות לא מפחידות אתכם.

לאזן מחדש שוב ושוב (במילים אחרות, למכור גבוה ולקנות נמוך)

תנו לתיק שלכם מרחב לעבוד, אבל אל תניחו לו להתרחק יותר מדי מהתוכנית שלכם. איזון מחדש של התיק הוא החזרה שלו לתוכנית. אם התיק שלכם היה אמור להיות 60% מניות ו-40% אג"ח, אבל השוק העולה הפך אותו ל-70%-30%, תמכרו חלק מהמניות הזוכות שלכם.

כשאתם משקיעים מחדש כסף בתהליך האיזון מחדש של התיק, אתם מכניסים אותו לעבודה בחלקים של התיק שהם זולים יחסית.

לנהל את העלויות שלכם

תשואות הן לא דבר מובטח. עלויות דווקא כן. במקרים רבים מדי, המשקיעים כה להוטים ל"פתרונות", שהם שוכחים את העלויות שלהם. הם נופלים בפח של שיווק טוב וקונים מוצר כמו אג"ח להמרה שעונה על החששות שלהם ומפחית את הפחדים, אבל במקרים רבים לא עוזר להם להגיע ליעד שלהם, מפני שהעלויות מוחקות את הפירות.

הוא הדין בבחירת השקעות. אם אין לכם סיבה לשלם יותר תמורת ניהול פעיל - שבו אתם בטוחים שהעלות הנוספת תתוגמל בתשואות עדיפות - אל תשלמו יותר.

הנמיכו את רעש הרקע, תתמקדו ביעדים שלכם

כותרות טובות עשויות לשעשע אתכם, אבל הן נוטות להיות רעות לרגשות ולהשקעות שלכם. התאימו את התוכניות הכספיות בהתבסס על הצרכים, היעדים, שינוי אופק הזמן וסיבולת הסיכון שלכם, ולא בהתבסס על מה שאתם קוראים, רואים בטלוויזיה או שומעים מחברים ומכרים.

אם אתם יכולים להימנע מלהפוך לעבדים למחזורי החדשות והטווח הקצר, יש לכם סיכוי טוב יותר להשיג את היעדים ארוכי הטווח, ולא משנה איזה מהדברים שאתם חוששים מהם הופך לשיחת היום של משקיעים מודאגים אחרים.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015