החששות מכיוון יוון דחפו את המדדים בוול סטריט לירידות

בסיכום שבועי נרשמו עליות ■ בכירים בפד דיברו היום לראשונה לאחר הצהרת הריבית של הבנק; ראש שלוחת הפד בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, אמר כי הוא עדיין ממתין לנתונים מעודדים יותר בנוגע לאינפלציה, אך הוא צופה שתי העלאות ריבית השנה

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות, בעוד המשבר ביוון ממשיך לעמוד במוקד תשומת הלב, וגובר על האופטימיות מהצהרות הפדרל ריזרב. עם זאת, בסיכום שבועי ננעל המסחר בעליות.

"ללא נתוני מאקרו מהותיים היום, הנושא היווני ימשיך להיות דומיננטי", אמר קרייג ארלם, אנליסט שווקים בכיר ב-OANDA. "יהיה מאוד מעניין לראות אם השוק יתחיל להיות עצבני לאורך היום ואם המשקיעים ימנעו מסיכונים לקראת סוף השבוע חסר הוודאות הזה".

שרי האוצר של גוש האירו לא הצליחו להגיע אתמול להסכם, והמו"מ בין יוון לנושיה בנוגע לרפורמות וכספי הסיוע יתחדש ביום שני.

הרפורמות יאפשרו ליוון לקבל את הנתח האחרון מעסקת החילוץ בהיקף 7.2 מיליארד אירו, אולם המחלוקת בין הצדדים עודנה קשורה למידת הקיצוץ בפנסיות. ללא הכסף הזה, יוון כבר הודיעה כי היא לא תוכל לבצע את התשלום בהיקף 1.5 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית ב-30 ביוני. הקרן, מצידה, הודיעה כי לא תתן ליוון ארכה.

בתוך כך, אלפי יוונים הפגינו היום מול בניין הפרלמנט באתונה וקראו קריאות בעד השארות בגוש האירו.

בכירי הפד מעריכים כי עד סוף השנה הריבית תעמוד על כ-0.6%, כך עולה מהצהרת הריבית בארה"ב שפורסמה שלשום. המשמעות היא שהבנק המרכזי יעלה את הריבית לפחות פעמיים עד סוף השנה. זאת, למרות שהפד גם חתך את תחזית התמ"ג לשנה זו ל-1.8%-2%, לעומת תחזית קודמת של 2.3%-2.7%.

היום נשאו דברים בכירים בפד, לראשונה מאז הצהרת הריבית. ראש שלוחת הבנק בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, שדיבר ב-18:40, אמר כי הדבר היחיד שניצב בינו לבין תמיכה בהעלאת שיעור הריבית הם כמה נתוני אינפלציה טובים יותר. "עד שיהיה לי ביטחון רב יותר בכך שהאינפלציה חוזרת לרמה של 2%, אמשיך להיות בעמדת המתנה בנוגע להעלאת שיעורי הריבית". לאחר נאומו אמר וויליאמס לעיתונאים, כי הוא צופה שתי העלאות ריבית השנה.

טבע הודיעה היום שהגיעה להחזקה של 4.61% ממניות מיילן, שיעור שיאפשר לטבע מעורבות במקרה הצורך בהליך משפטי בהולנד, שם רשומה מיילן. אתמול ספגה החברה כישלון משפטי ומהלומה בהקשר לפטנט של תרופת הדגל שלה, הקופקסון. בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב פסק כי הפטנט שהיה לטבע על הקופקסון במינון 20 מ"ג אינו תקף - ובכך אישר שוב את פתיחת התחרות לייצור גרסה גנרית לקופקסון של טבע.

אופנהיימר ממליץ על ורינט לאור צמיחה נאה על בסיס ביקושים חזקים.

יצרנית צמידי הבריאות Fitbit (סימול: FIT) זינקה אתמול בחדות ביום הראשון של המסחר שלה בוול סטריט.

אקזיט ישראלי ענק: לומניס נמכרת תמורת כ-510 מיליון דולר לקבוצת XIO. המחיר משקף מחיר של 14 דולר למניה לעומת מכיר של 12 דולר למניה בוול סטריט.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]