סגירה מעורבת באירופה על רקע דברי ציפראס

היום יתכנסו שרי האוצר של גוש האירו לפגישה גורלית אחרונה בעניין יוון ■ מדד הניקיי היפני ננעל בשיא של 18 שנה

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר במרבית בורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות, בעקבות דברי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, שאמר כי נושי המדינה עדיין לא קיבלו את ההצעה האחרונה של ממשלת יוון ולכן עדיין אין הסכם בין הצדדים. המשקיעים דרוכים לקראת הפגישה הגורלית האחרונה של מנהיגי גוש האירו בעניין המשבר היווני.

יוון כאמור עדיין בכותרות. היום בערב יתכנסו שרי ה"אירוגרופ" בפעם האחרונה במטרה לנסות ולהגיע להסכם שימנע חדלות פירעון של יוון ופרישתה מגוש האירו. אתמול ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הביע ביטחון בכך שהפרלמנט המקומי יאשר את הצעת הפשרה המשופרת שהוא הציע לנושים. זאת חרף ההפגנות שמתנהלות מול הפרלמנט. הפגישה עשויה להימשך גם מחר, ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם שכן יוון חייבת להעביר לקרן המטבע תשלום חוב של 1.6 מיליארד אירו עד סוף החודש.

התכנית החדשה שהציעה יוון כוללת בין היתר מס עסקים חדש ומס על עשירים. מנהיגי אירופה מעריכים כי ניתן למנוע את פרישתה של יוון מגוש האירו ואת הכרזתה כחדלת פירעון, חרף ההתעקשות של הממשלה המקומית לא לבצע קיצוצים נוספים בפנסיות או בשכר של הסקטור הציבורי.

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI , מציין כי "היום הודיע ראש ממשלת יוון כי הנושים לא קיבלו את הצעתו, במהלך ששלח את השווקים לירידות חדות. התפתחות זו הפתיע את השווקים, שכן בימים האחרונים נבנו ציפיות לכך שתוכניתו תתקבל בסופו של דבר על ידי הנושים. מדובר בהתפתחות שלילית מאוד ביחס למשבר ביוון. בניגוד לחודשים האחרונים, כיום אנו מצויים באמת קרוב ל'דקה ה-90', שכן בסוף החודש תעמוד יוון בפני פירעון חובות בהיקפים משמעותיים, ולכן לצדדים לא נותר זמן רב על מנת לגבש הסכם. לצד זאת, אנו עדיין סבורים שהתרחיש המרכזי הינו שהצדדים יגיעו לפשרה כלשהיא, לפחות כזו שתדחה את הקץ במספר חודשים".

סקטור התקשורת בצרפת ריכז עניין לאחר שחברת Bouygues דחתה את ההצעה של חברת אלטיס לרכוש אותה תמורת כ-10 מיליארד אירו. כך ע"פ דיווח ב"רויטרס". בעקבות הדיווח, מניות אלטיס ו-Bouygues רשמו ירידות חדות.

רשת הסופרים הגרמנית Ahold הודיעה כי בכוונתה לרכוש את המתחרה הבלגית שלה - חברת Delhaize.

עליות שערים נרשמו הבוקר (ד') בבורסות אסיה, ברקע עליות השערים הקלות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט. מדד הניקיי היפני ננעל בשיא של 18 שנה.

ב-IG הסבירו כי "סין נותרה שוק מפתח באסיה. המסחר אתמול הוא באופן ברור התחלה של תקופת מסחר מאוד תנודתית".

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]