מניית פסיפיק דרילינג של עידן עופר בשפל - והפכה יעד לרכישה

נפילת המניה של חברת הקידוחים הימיים שנסחרת בבורסת ניו יורק, הוחרפה בשבוע האחרון, בעקבות ביטול מכרז לאסדת קידוח במפרץ מקסיקו

מניית פסיפיק דרילינג (Pacific Drilling) נפלה בשבוע האחרון ב-17% לשפל של כל הזמנים, ומשווי השוק שלה נמחקו קרוב ל-140 מיליון דולר. את עיקר ההפסד "על הנייר" ספג בעל השליטה בחברת הקידוחים, המיליארדר עידן עופר, שמחזיק ב-70.3% ממניותיה. שווי החזקתו של עופר נפל בימים האחרונים בכ-98 מיליון דולר.

פסיפיק דרילינג נסחרת בבורסת ניו יורק ושווי השוק שלה הוא 676 מיליון דולר. החברה מחזיקה ומתפעלת ספינות קידוח שמתמקדות בקידוחים במים עמוקים. הנפילה בשבוע האחרון מיוחסת לביטול מכרז לאסדת קידוח במפרץ מקסיקו. אתר האינטרנט TradeWinds, העוסק בתחום הספנות, דיווח כי חברת האנרגיה Chevron ביטלה את המכרז שתוצאותיו היו אמורות להתפרסם בסוף השנה. לפי אותו דיווח, אנליסטים סימנו את פסיפיק דרילינג כחברה שצפויה לזכות במכרז, וציינו שהחברה אף הציבה את אחת מספינות הקידוח שלה, Pacific Meltem, במפרץ מקסיקו.

נכון להיום, שברון היא הלקוחה הגדולה ביותר של פסיפיק דרילינג עם חוזים שקשורים לארבע מתוך חמש אסדות הקידוח הפעילות שבבעלות החברה שבשליטת עופר (המחזיק גם בבחברה לישראל ובקנון, הנסחרות בבורסה בת"א).

בסך הכול יש לפסיפיק דרילינג שמונה אסדות קידוח (אחת מהן עדיין בבנייה), ולפי נתוניה, צבר ההזמנות שלה עומד על 2.3 מיליארד דולר. פסיפיק דרילינג רשומה כחברה מלוקסמבורג, והיא מעסיקה כ-1,600 עובדים, בעיקר בארה"ב, ניגריה, ברזיל ודרום קוריאה.

את 2014 סיכמה החברה עם צמיחה של כ-46% בהכנסות לכ-1.1 מיליארד דולר וזינוק של יותר מפי 7 ברווח הנקי ל-188 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2015 הסתכמו הכנסות פסיפיק דרילינג ב-283 מיליון דולר, עלייה של 26% בהשוואה לרבעון המקביל וירידה של 11% בהשוואה לרבעון הקודם. בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-51.7 מיליון דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל וירידה של 24% לעומת הרבעון הקודם.

הפכה לציבורית בשנת 2011

מבחינת תזרים המזומנים, הרבעון הראשון של 2015 היה חזק, עם קרוב ל-148 מיליון דולר שהחברה ייצרה מפעילות שוטפת, עלייה של 104% ושל 20% ביחס לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה. עם זאת, המנכ"ל כריס בקט אמר עם פרסום הדוחות שהחברה ממשיכה לחוות שוק חלש מאוד בקידוחים הימיים, למרות שציין שלפסיפיק דרילינג יש יתרון תחרותי בשוק הזה.

בניגוד לשיפור בתוצאות הפיננסיות, מחיר המניה נמצא דווקא במגמת ירידה, בעיקר בשל ירידת מחירי הנפט והשפעת הירידה הזו על חברות אנרגיה וחברות אחרות שפעילותן קשורה לתחום. פסיפיק דרילינג הפכה לציבורית כשהונפקה בנובמבר 2011 לפי מחיר של 8.25 דולר למניה. שנתיים מאוחר יותר, אחרי עלייה של 47%, הגיעה המניה לשיא של מעל 12 דולר. מאז נפלה המניה ב-74% והיא רחוקה כעת גם ממחיר ההנפקה, כשהיא נסחרת במחיר של כ-3.2 דולר בלבד.

לפי נתוני Thomson/First Call, מתוך 22 אנליסטים שמסקרים את החברה, 12 מחזיקים בהמלצות חיוביות, 7 מעניקים לה "החזק" ול-3 יש המלצות שליליות על המניה. מחיר היעד הממוצע למניית החברה הוא 5.25 דולר - גבוה בכ-65% מהמחיר הנוכחי.

כתבה שפורסמה בבלומברג לפני כשבועיים (עוד לפני הירידה האחרונה במחיר המניה) סימנה את פסיפיק דרילינג כיעד לרכישה לאור השווי הנמוך שלה, גם ביחס למתחרות. "החברה, שבשליטת המיליארדר הישראלי עידן עופר, מפעילה אסדות קידוח שהן בין המתוחכמות ביותר שיש", נכתב שם. עוד נכתב שבשל הירידה בשוויה, פסיפיק דרילינג הופכת ליעד מושך עבור חברות שמבקשות לחזק את נוכחותן בתחום הקידוח העמוק במיוחד. בין היתר הוזכרו בהקשר זה המתחרות Ensco, Transocean ו-Seadrill (כולן נסחרות בוול סטריט בשווי שנע בין 5.3 ל-6.2 מיליארד דולר), וצויין כי הן התעניינו בפסיפיק דרילינג בחודשים האחרונים. בתגובה מסרו אז בחברה לבלומברג שהם אינם מגיבים לספקולציות, ונציגיו של עופר סירבו להתייחס לדברים.

מניית פסיפיק דרילינג
 מניית פסיפיק דרילינג