מי יהיה המנכ"ל הבא?

איך פורצים לראשונה לכס המנכ"ל ואת מי השוק מעדיף

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

לאחרונה נתבקשתי לייעץ לסמנכ"לית כספים בחברה גדולה שמחפשת כבר כמעט שנתיים תפקיד של מנכ"לית. היא מעוניינת לנהל חברה בינונית ומעלה המעסיקה כמה מאות עובדים, אבל טרם הצליחה להגיע לראיון עבודה לתפקיד שכזה. יש לה רשת קשרים משובחת הפועלת לטובתה ללא הרף, נגישות לבכירים במשק ודלת פתוחה בחברות ההשמה המובילות בארץ, אך ללא הועיל. אין סוף פגישות, אבל המקסימום שהצליחה לגרד- הצעה לנהל חברה שהוקמה על ידי מספר יישובים במטרה לקדם כלכלית ועסקית את האזור בו הם יושבים - הצעה אותה דחתה על הסף מסיבות ברורות.

הסמנכ"לית מאמינה שהבעיה שלה מגדרית - שגבר עם הרקורד שלה היה מתמנה כבר מזמן לתפקיד מנכ"ל חברה רצינית, ולביסוס טענתה אף נקבה בשמות סמנכ"לי כספים שהגיעו לראש חברות מובילות במשק. האם היא צודקת והמגדר הוא שעומד בינה לבין כס המנכ"ל? כן, אם כי במקרה שלה זהו החסם אחרון בסדרה.

אל תתגלחו לי על הזקן

החסם הראשון שעומד בפניה הוא העובדה שטרם עמדה בראש ארגון. למרות יכולות יוצאות דופן שבזכותן היא ממלאה בהצלחה תפקיד מהמאתגרים במשק, מינויה לתפקיד מנכ"ל נתפס בעיני השוק כסיכון גדול מידי ומיותר, שהרי לא חסרים מועמדים שכבר מינכ"לו. שוק העבודה לא אוהב שמתגלחים לו על הזקן לכן כשחברות מגייסות מנכ"לים מבחוץ הן מתעקשות על מישהו שכבר היה מנכ"ל בחברה באותו סדר גודל לפחות, רצוי גדולה יותר (למעט כשמדובר בחברות הגדולות במשק, שנאלצות לגייס מחברות קטנות מהן). אז איך בכל זאת מצליחים להתמנות לראשונה לתפקיד מנכ"ל? שתי אפשרויות: או קידום פנימי מתוך החברה, שזה המהלך הנכון במונחי ניהול קריירה, או פשרה על תפקיד מנכ"ל בחברה קטנה בהרבה - מהלך שבמרבית המקרים מסתבר כטעות אסטרטגית המסמנת את תחילת הנסיגה בקריירה. מדוע לעיתים חברות מגייסות סמנכ"ל מחברה גדולה בהרבה (פי 5-10 ויותר) כמנכ"ל? כשחברה מתקשה לגייס מנכ"ל איכותי שעמד בראש חברה רצינית, לפעמים היא תעדיף סמנכ"ל מחברה מובילה, שעשוי להביא איתו ניסיון רב ערך שאין למנכ"לי חברות קטנות, שלא זכו להתנסות באתגרים וסדרי הגודל של עבודה בארגונים גדולים.

כספי מכירות או שיווק

החסם השני העומד בפני סמנכ"לית הכספים הוא תחום העיסוק שלה. היא בהחלט צודקת שהמקפצה לתפקיד מנכ"ל היתה הכספים, אבל השמחה הזאת נגמרה כבר מזמן. מדוע? כי פעם, כשהשווקים היו הרבה פחות תחרותיים היתה חשיבות מאד גדולה לזה שמנהל את הכסף. היום, כשהתחרות בשווקים הולכת ומתעצמת, האיש החשוב ביותר במערכת הוא זה שיודע להביא את הכסף ולא זה שמנהל אותו. לכן אם תסתכלו סביב תגלו שמרבית המנכ"לים הממונים כיום מגיעים ממכירות (כולל בהייטק, שבעבר העדיף קודקודי פיתוח), במיוחד כשמדובר בארגונים שמוכרים לארגונים (B2B). ומה עם סמנכ"לי שיווק? אכן במעבר מהעדפת סמנכ"לי כספים להעדפת סמנכ"לי מכירות היתה תקופה של מספר שנים שגם העומדים בראש מערך השיווק היו מועמדים מובילים לתפקיד מנכ"ל, בעיקר בחברות שמכרו לצרכן סופי (B2C), אבל גם הימים האלה חלפו כלא היו. קרנם של סמנכ"לי שיווק ירדה פלאים והותירה את סמנכ"לי המכירות כמועמדים המובילים למנכ"לות, זאת למרות שמכירות הוא המקצוע עם חסמי הכניסה הנמוכים ביותר.

רק כעת מגיע תורו של החסם השלישי, המגדר, שמקטין עוד יותר את הסיכויים של סמנכ"לית הכספים להגיע אל הצמרת, שהרי במקומותינו יתרונם של הגברים הוא בלתי מעורער.

מה בכל זאת נכון לה לעשות? דבר ראשון, מה לא לעשות: לא להתפשר על תפקיד מנכ"לית בחברה קטנה. מהלך שכזה יעביר אותה באחת מהמגרש של הגדולים למגרש של הקטנים, מעבר שהוא לרוב בלתי הפיך, מה גם שתפקיד מנכ"לית בחברה קטנה לא "יקנה" לה את כרטיס הכניסה לראש ארגון גדול יותר - מינכ"לת חברה קטנה והצלחת, ניתן לך למנכ"ל עוד חברה קטנה, מקסימום קטנה פלוס.

דבר שני, במקום להתמקד בכספים, כדאי שהסמנכ"לית תעמיק משמעותית את המעורבות שלה בביזנס, נתיב אפשרי גם כי יש לה ניסיון ייחודי שאין לאחרים בחברה, וגם כיוון שהמכירות מחולקות למספר סמנכ"לים טריטוריאליים, מהם נראה ששניים ישתפו איתה פעולה ללא התנגדויות.

מהלך שכזה עתיד למצב אותה כיד ימינו הבלתי מעורערת של המנכ"ל (בחברה ובעיקר מחוצה לה), ובתרחיש האופטימי אף להביא למינויה כמשנה למנכ"ל, תפקיד שמגדיל את סיכוייה לעמוד אי פעם בראש חברה משמעותית.

הכותבת היא מומחית לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com