הרבעון השני: 69 הנפקות ראשוניות בהן גויסו כ-13 מיליארד ד'

גם ברבעון השני נמשכה המגמה מהרבעון הקודם של ביטולים ודחיות של הנפקות מתוכננות, על רקע קושי להשיג השווי המבוקש ■ מגזר הבריאות הוביל במספר ההנפקות, אך האנרגיה בהיקף הגיוסים

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

12.6 מיליארד דולר גויסו בהנפקות ראשוניות (IPO) בוול סטריט ברבעון השני של השנה. 69 הנפקות בוצעו ברבעון, רמה שמשקפת התאוששות מהרבעון הראשון, שהיווה שפל של שנתיים בתחום, אך נמוך מהרבעון המקביל - ירידה של 39.4% בסך הגיוסים ושל 16.9% במספר ההנפקות. לעומת זאת, ברבעון הקודם בוצעו בארה"ב רק 34 הנפקות שמסגרתן גויסו 5.5 מיליארד דולר בלבד. הנתונים פורסמו על-ידי חברת המחקר Renaissance Capital העוסקת בתחום ה-IPO's.

לפי הנתונים, היקף העסקה החציוני עמד ברבעון השני על כ-100 מיליון דולר, עלייה מ-82.3 מיליון דולר ברבעון הקודם, ודומה לרבעון המקביל. בחברת המחקר מציינים כי בדומה לרבעון הראשון, גם ברבעון השני נמשכה המגמה של ביטולים ודחיות של הנפקות מתוכננות, כשהחברות שביקשו להנפיק גילו שלא ישיגו את השווי המבוקש.

תשואה סבירה אחרי ההנפקה

כמו בכל הרבעונים האחרונים, גם ברבעון השני בלט מגזר הבריאות במספר ההנפקות הגבוה ביותר: 30 חברות מהמגזר הונפקו וגייסו סכום של 2.7 מיליארד דולר. חברות האנרגיה גייסו סכום מצטבר גבוה יותר, 3.3 מיליארד דולר בשמונה הנפקות. לא במפתיע, בין 10 ההנפקות הגדולות ביותר ברבעון נמצאות ארבע חברות אנרגיה, כולל ההנפקה הגדולה של הרבעון - Tallgrass Energy שגייסה 1.2 מיליארד דולר בבורסת ניו יורק.

חברות שהונפקו במהלך הרבעון השני של 2015 קפצו בממוצע ב-14.5% לאחר ההנפקה בוול סטריט - נתון לא רע, אבל רחוק מממוצע של 21.2% ברבעון המקביל ונמוך גם מ-16.8% ברבעון הראשון. ביום הראשון שלאחר ההנפקה נרשמה דווקא קפיצה גבוהה יותר מהרבעונים הקודמים, של 17.1%. בחלוקה לפי מגזרים, בלטו לטובה מניות מהתחום הצרכני שהניבו תשואה של 35.7% לאחר ההנפקה. מגזר האנרגיה הניב למשקיעים בהנפקות בו ברבעון תשואה ממוצעת של 1% בלבד, אך זה עדיין עדיף על תשואה שלילית של 1% שהניבו בממוצע חברות מתחום החומרים.

ההנפקה הטובה ביותר של הרבעון הגיעה ממש בסיומו, והיא מתחום הבריאות - חברת הביומד Seres Therapeutics שהונפקה ב-26 ביוני במחיר של 18 דולר למניה נסחרה אתמול ב-41.5 דולר, תשואה של מעל 130%. ההנפקה המאכזבת של הרבעון היא Apigee מתחום הבריאות, שהונפקה בסוף אפריל במחיר של 17 דולר ונסחרת היום בפחות מ-10 דולר, תשואה שלילית של כ-42%.

ב-Renaissance מציינים גם את ההנפקות הבולטות הצפויות בזמן הקרוב, ביניהן גם חברת הביומד הישראלית כיאזמה שצפויה להערכתם לגייס 86 מיליון דולר. ברשימת החברות הפרטיות שעשויות לפעול בכיוון של הנפקה, מוזכרת גם שטראוס קפה שכבר הגישה טיוטת תשקיף חסויה ל-SEC (רשות ני"ע של ארה"ב), והם מעריכים ששוויה בהנפקה יגיע ל-2 מיליארד דולר.

להערכת Renaissance, בחודשים יולי-אוגוסט תהיה פעילות IPO's ערה למרות העננה שמגיעה מכיוון יוון, ונראה ש-2015 תסתיים עם יותר מ-200 הנפקות בארה"ב, שנה שלישית ברציפות.