נעילה חיובית בבורסות אירופה על רקע התוכנית היוונית

יוון אמורה להציג היום תכנית חדשה לרפורמות בתמורה לסיוע פיננסי ■ המפולת בבורסות אסיה נבלמה היום ■ מאקרו: העודף המסחרי בגרמניה בשיא כל הזמנים - 22.8 מיליארד אירו

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, בהתאם למגמה בשאר שוקי העולם. הסוחרים בשוק עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות במשבר היווני.

הסאגה היוונית: ממשלת יוון בראשות אלכסיס ציפראס תגיש בסוף השבוע את ההצעה החדשה והאחרונה שלה לנושים, בתמורה לחבילת סיוע ל-3 שנים. הנושים דורשים ממנה לבצע רפורמות מבניות בכלכלה, במערכת המס ובפנסיות הנדיבות שהיא מעניקה לעובדי מדינה.

שני חברים בצוות המו"מ של ממשלת יוון אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי יוון תבקש קצת יותר מ-50 מיליארד אירו ובתמורה תתחייב לבצע קיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 8 מיליארד אירו בשנה. שרי האוצר של אירופה יבחנו היטב את ההצעה החדשה של יוון בסוף השבוע ויגישו אותה למנהיגי האיחוד האירופי, שיחליטו ביום ראשון האם לקבל את ההצעה או לדחות אותה ולהראות ליוון את הדרך החוצה מגוש האירו.

המפולת בבורסות אסיה נעצרה היום והמדדים המובילים זינקו בחדות. זאת לאחר שהממשל הסיני הכריז על צעדים אגרסיבים חדשים, במרכזם האיסור על משקיעים גדולים למכור את המניות שלהם במשך 6 חודשים וחקירה פלילית נגד ספקולנטים וסוחרי שורט.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים של יותר מ-1%. המסחר בבורסת ניו-יורק הוקפא למשך כמעט 4 שעות בשל בעיות טכניות שונות. הממשל האמריקאי הכחיש כי מדובר בפריצה של האקרים.

כלכלת גרמניה ממשיכה להוכיח את עצמתה. ע"פ נתוני המאזן המסחרי שפורסמו היום, העודף המסחרי של המדינה צמח בחודש מאי ל-22.8 מיליארד אירו (25.3 מיליארד דולר) לעומת 21.5 מיליארד אירו באפריל. למעשה, מדובר בשיא כל הזמנים בעודף המסחרי של גרמניה ומעל הצפי בשוק שעמד על 20.3 מיליארד אירו. ע"פ הנתונים, היצוא צמח במאי ב-1.7% בעוד היבוא גדל ב-0.4% בלבד.