"שידורי הספורט - אמצעי לחץ של האוצר על ערוץ 1 ועובדיו"

ברשות השידור זועמים על ניסיון האוצר להעביר את שידורי המשחק המרכזי בכדורגל לערוץ אחר ■ בתחילת אוגוסט אמור לעבור התשלום הראשון מערוץ 1 לכדורגל הישראלי לעונת 2015/16 בסך 3.75 מיליון שקל

ליאן וילדאו שדר קווים בערוץ 1 / צלם: שלומי יוסף
ליאן וילדאו שדר קווים בערוץ 1 / צלם: שלומי יוסף

6 שבועות לפני פתיחת העונה החדשה של ליגת העל בכדורגל, ופתרון לסוגיית המשחק המרכזי בערוץ 1 עדיין לא באופק.

כפי שפורסם ב"גלובס", בימים האחרונים החל משרד האוצר בפניות לערוצים אחרים על מנת לבחון אפשרות של העברת הזכויות לעונת 2015/16 מידי רשות השידור.

מדובר בעונת המשחקים האחרונה בהסכם התלת-שנתי בין ההתאחדות לכדורגל ורשות השידור, עבורה אמורה הרשות להעביר סכום של 15 מיליון שקל.

בין היתר ביקשו נציגי האוצר מהזכיינים לנמק את השווי הריאלי של זכויות המשחק המרכזי, שעבורו גם יהיו מוכנים לקחת על עצמם את זכויות השידור לעונה הקרובה.

ברשות השידור זועמים על מה שהם מכנים "הניסיון של האוצר להשתמש בשידורי הכדורגל במסגרת המשא-ומתן מול הרשות ועובדיה".

באחרונה הגיע משרד האוצר לסיכום מול ההסתדרות, לפיו כבר בעוד 3 חודשים יפרשו מאות עובדים מרשות השידור, והיא תיאלץ לפנות את הנדל"ן שלה ממתחם שרונה בתל-אביב.

משה שגב, יו"ר ועד הטכנאים וההנדסה ברשות השידור, מסר ל"גלובס" כי "ההחלטה של האוצר לבחון מחדש את זיכיון שידור הספורט וההסכם התלת-השנתי שבין רשות השידור לבין מנהלת הליגה בכדורגל היא אמצעי לחץ על עובדי רשות השידור וניסיון להשפיע על המשא-ומתן.

"האוצר מנסה לקבור את רשות השידור, לפגוע בלגיטימציה של העובדים והתכנים. היום מנסה האוצר להעניק לרשתות פרטיות את הזיכיון כדי להגביר את הלחץ על עובדי רשות השידור ולייתרם, תוך שהוא למעשה מממן מכסף ציבורי גוף פרטי.

"האוצר, שמחזיק בכספי רשות השידור, שולט גם בתכנים וגם בעובדים. שליטתו היא גסה וכוחנית, ואין בה כדי ללמד על רצון לנהל משא-ומתן בתום-לב. הדאגה של מי באוצר לטייקוני תקשורת פרטיים היא בעלת גישה לא חברתית ולא ציבורית. אם ההסכם עם רשות השידור יבוטל - האזרחים יאלצו לשלם עבור שידורי HD, האם לכך התכוון שר האוצר משה כחלון במושג משרד או צר חברתי?".

חבר ועדת הכלכלה והוועדה המצומצמת לעניין רשות השידור, ח"כ דוד ביטן, מסר: "ועדת הכלכלה דורשת מהאוצר, עד לפתיחת הרשות החדשה, לממן את כל הוצאות הרשות ללא גביית אגרה, ובתוך זה גם הסכמים עם גופים חיצוניים כולל ההתאחדות לכדורגל. הניסיון של האוצר לפגוע בתושבי ישראל אוהדי הספורט לא יצלח, ובכוונתי לזמן דיון דחוף בוועדה בנושא".

***

לסוגיית המחיר של "המשחק המרכזי" יש שני צדדים. מבחינת מינהלת הליגה וההתאחדות לכדורגל, גם אם באוצר מעוניינים לבחון אופציות אחרות למשחק המרכזי, הרי שהחוזה התקף לעונת 2015/16 יחייב את האוצר לאותו הסכם בדיוק - גם אם ישיג הסכמים נמוכים יותר מזכיינים אחרים.

מבחינת האוצר, לשווי הריאלי של הזכויות יש משמעות מבחינת המחיר אותו יצטרך לסגור במקרה שזכיין אחר ייקח את המשחקים.

כמה אם כן "שוות" הזכויות? כלי להשוואה הוא שידורי מכבי תל-אביב ביורוליג: ערוץ 10 משלם כ-300 אלף שקל בממוצע למשחק של מכבי תל-אביב באירופה, שידורים בעבורם השיג בעונה שעברה רייטינג ממוצע של 11.6% - בהשוואה ל-9.4% שהשיג המשחק מליגת העל בכדורגל. עבור שידורי הכדורגל שילם ערוץ 1 בממוצע 416 אלף שקל למשחק.

בפועל, לא רק הרייטינג פועל "לרעת" שידורי הכדורגל בקביעת המחיר - במשחקי היורוליג הפרסום נעשה בפסקי-הזמן ובהפסקות בין הרבעים, שבהם אין ירידה ברייטינג, ובהפסקת המחצית; בעוד שבשידורי הכדורגל נתח הפרסום העיקרי הוא בהפסקת המחצית. גם כאן, מבחינה מסחרית שידורי הכדורגל פחות משתלמים (ראו טבלה).

את הנתונים האלה, מן הסתם, יניחו הזכיינים בפני אנשי האוצר בדיון על שוויו של המשחק המרכזי.

מהו השווי הריאלי של שידורי ספורט בברודקאסט
 מהו השווי הריאלי של שידורי ספורט בברודקאסט

את כוונת האוצר ניתן יהיה לבחון בתחילת אוגוסט, אז אמורה הרשות להעביר תשלום ראשון (מתוך ארבעה) לעונת 2015/16, בסך 3.75 מיליון שקל. אי-העברת התשלום או עיכובים כאלה ואחרים יהיו מבחינת המינהלת וההתאחדות קו פרשת המים.

אגב, למרות כל הספינים והלחצים - סימנים ראשונים לאופטימיות אפשר היה לקבל בסוף השבוע מכיוון הכדורסל: רשות השידור, למרות מצבה הקשה, העבירה ביום חמישי תשלום בסך 1.5 מיליון שקל למינהלת הליגה בעבור הזיכיון לעונת 2014/15.

גם כאן עדיין השמחה לא שלמה: במינהלת ציינו כי מדובר בתשלום שהגיע באיחור ניכר, ושגם לאחריו עדיין חייבת הרשות תשלום בסך 1.5 מיליון שקל כדי לסגור את דמי הזיכיון בסך 6 מיליון שקל עליהם התחייבה לעונה שעברה. העונה, כזכור, נגמרה כבר לפני למעלה משבועיים.

ממשרד האוצר נמסר: "רשות השידור הינה גוף אשר נמצא בפירוק, וככזה ראוי שיבצע בחינה של כלל ההתקשרויות הקיימות מול הספקים השונים. הכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי) אכן מבצע בחינה כזאת, ובמקומות שהוא מזהה הסכמים בלתי סבירים אשר מהווים בזבוז כספי ציבור, הוא פועל לשנותם ולהתאימם למחירי השוק.

"משרד האוצר לא מנחה את הכנ"ר ספציפית לשינוי הסכם כזה או אחר, מעבר להנחיה הכללית של בחינת כלל החוזים וההתקשרויות".