הצעתה של חברת CNR הסינית במכרז הקטרים הענק של רכבת ישראל נפסלה - כך נודע ל"גלובס". הסיבה לביטול היא איחודה עם חברת CSR הסינית אשר מתמודדת גם היא במכרז. בחודשים האחרונים בחנה המחלקה המשפטית של רכבת ישראל את השתתפותן של שתי יצרניות הרכבת הסיניות, ולאחרונה אף שלחה מכתב לנציגות החברה בסין, בו היא דורשת ממנה לבחור איזו הצעה לבטל. חברות אלסטום ובומברדייה טוענות כי אם תזכה במכרז חברה סינית, הן יפנו לבית משפט.
רכבת ישראל נמצאת בימים אלה בעיצומו של פרויקט חשמול הרכבת, המוערך ב-13.7 מיליארד שקל. במסגרת פרויקט החשמול פרסמה רכבת ישראל ביולי האחרון מכרז לרכישת 62 קטרים חשמליים עם אופציה ל-16 נוספים. עלות ממוצעת של קטר נאמדת בכ-3.5 מיליון אירו. מדובר באחד ממכרזי הענק של הפרויקט.
למכרז ניגשו 4 חברות: CNR ו-CSR הסיניות, אלסטום הצרפתית ובומברדייה הקנדית. ואולם, בחודשים האחרונים התמזגו שתי החברות הסיניות מיזוג, מה שהוביל את רכבת ישראל לבדוק חשש לתיאום מחירים ביניהן. ברכבת טענו כי CNR ו-CSR ניגשו למכרז באמצעות החברות הבנות שלהן, ולכן איחוד החברות יוצר מצב שבו שתי החברות הבנות הופכות לחברות אחיות. הפתרון לתסבוכת שמצאו ברכבת ישראל הוא לדרוש מנציגי החברה המאוחדת (CRRC ) לפסול אחת מבין שתי ההצעות.
שתי המתמודדות הנוספות במכרז לא מסתפקות בפסילתה של הצעה אחת, ודורשות את פסילת שתי ההצעות. לטענתן, חוק חובת מכרזים אוסר על השתתפותן במכרז של ישויות משפטיות שלא ניגשו אליו מלכתחילה. עוד מבקרים בחברות את האפשרות שניתנה לחברה הסינית לבחור עם איזו הצעה להמשיך, זאת 5 חודשים אחרי שהוגשו ההצעות. לטענתן, לפי שעה הן אינן מתכננות לפנות לערכאות משפטיות, אך לא יהססו לעשות זאת במידה ותזכה הצעת CSR.
מחברת רכבת ישראל נמסר כי החברה איננה דנה בנושאים במצויים בדיון וועדת המכרזים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.