עסקת גרנובסקי-גורטובי: מי ישלם למחזיקי אג"ח BGI את חובם?

החוב כלפיהם עומד על 35.8 מיליון שקל ■ ביום חמישי ייפגשו בעלי האג"ח להחליט על צעדיהם

אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי
אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי

חלק מהנושים של אלכסנדר גרנובסקי מוטרדים מהעברת השליטה הפתאומית בפירמידת החברות הציבוריות שבשליטתו לידי גרגורי גורטובוי, ומעלים תהיות בנוגע לעסקה שפורסמה ביום חמישי האחרון.

גרנובסקי, איש עסקים יהודי אוקראיני, מכר את השליטה בישראל 18, החברה הפרטית שבמעלה הפירמידה (באמצעותה הוא שולט בחברות BGI, ויליפוד ואמבלייז) לגורטובוי, בעסקה שפרטיה לא דווחו. על רקע העובדה שלא נמסרו פרטים אודות העסקה, גורמים בשוק תהו היום בשיחה עם "גלובס" האם גם גורטובוי הוא נושה של גרנובסקי, שהפסיד מאות מיליוני שקלים בשורה של עסקאות רכישה כושלות שביצע בישראל בשלוש השנים האחרונות.

אסיפה דחופה בעקבות העסקה

מחזיקי האג"ח של BGI, החברה הציבורית שבמעלה הפירמידה, זימנו כבר ביום חמישי, עם היוודע העסקה של העברת השליטה, אסיפה ל-21 בחודש, במטרה להתעדכן בנוגע להעברת השליטה, ולקבל החלטות על נקיטת פעולות, לרבות הליכים משפטיים, לצורך הגנה על זכויותיהם.

יום קודם לדיווח על העברת השליטה בקבוצה, מחזיקי האג"ח גילו שסכום של 10.4 מיליון דולר שהיה אמור לעבור מפיקדון בבנק אוסטרי לנאמן האג"ח - לא הועבר. הסכום היה אמור לעבור ב-15 בחודש, וב-16 בחודש נודע על העברת השליטה. הדבר מגביר את חששותיהם של חלק ממחזיקי האג"ח. BGI דיווחה לבורסה ביום רביעי האחרון כי היא רואה באי העברת התשלום הפרת התחייבות של הבנק, והיא אף שכרה עו"ד אוסטרי שייצג אותה מולו. החברה תכננה להעביר את הסכום במטרה לבצע פירעון מוקדם של התשלום האחרון של האג"ח בסך 35.8 מיליון שקל.

בעל השליטה החדש אמור, כך נמסר ממקורבים לעסקה, לקבל על עצמו את חובותיו הפרטיים של גרנובסקי, ועל פי הדיווח התחייב גרנובסקי כלפי גורטובוי כי בתוך שלושה חודשים ממועד העברת השליטה, ייחתמו הסכמים בין ישראל 18 לבין קרן ההשקעות פורטיסימו, נפתלי שני ושלושה גורמים נוספים (ביניהם צביקה בארינבוים, ממנו רכש גרנובסקי את השליטה ב-BGI ב-2012), לצורך הסדרת החובות של ישראל 18 כלפיהם. חובות אלו מוערכים בכ-50 מיליון שקל - כמחציתם לפורטיסימו, שממנה ומשני רכש גרנובסקי את השליטה באמבלייז בקיץ 2013.

כחלק מהעסקה עם פורטיסימו, גרנובסקי היה אמור להעביר כשליש מסך הרכישה מספר חודשים לאחר השלמת העסקה, אך מועד התשלום נדחה. גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות על רקע המשבר באוקראינה, שם מרוכזים רבים מעסקיו. על רקע המשבר, הוא התקשה לשלם את חובותיו, ייתכן שגם בשל קשיים להמיר את המטבע האוקראיני לדולר אמריקני.

ממשרדו של אלכסנדר גרנובסקי נמסר בשבוע שעבר, כי כחלק מההסכמות בין גרנובסקי לגורטובוי, יסדיר גרנובסקי את כל התחייבויותיו הקודמות, והן לא יועברו לבעל השליטה החדש. ככל הידוע, גרנובסקי לא ביקש דחייה בתשלומי החוב לנושיו ונראה שהוא בטוח ביכולתו לשלם את החובות.

בתוך כך, על רקע העברת השליטה, התחלפו ב-BGI בסוף השבוע האחרון נושאי משרה בכירים ודירקטורים. בתפקיד מנכ"ל החברה החליף אמיל בודילובסקי את יוסי שניאורסון, שהיה נציגו של גרנובסקי. בודילובסקי, שיכהן גם כסמנכ"ל כספים במקום איל מרדלר, היה עד לאחרונה מנכ"ל ויליפוד, ומכהן כדירקטור ב-ויליפוד ובאמבלייז (בי.אס.די קראון). בעל השליטה החדש, גורטובוי, מונה ליו"ר החברה.

החזקות גרנובסקי
 החזקות גרנובסקי