"השנה המחירים נמוכים יותר, והמבצעים החלו מוקדם יותר", מספרת מוכרת באחת מרשתות כלי הכתיבה בהן ביקרנו ביום חמישי האחרון. "הסיבה היא שיש יותר תחרות מכל מיני כיוונים".
ואכן, ביקור בסניפים של קרביץ, אופיס דיפו וכפר השעשועים בתל-אביב מגלה כי הקונים עדיין לא מסתערים, המדפים עמוסים למדי, וההיצע לא רע בכלל.
אחת הסיבות להוזלה היא שלא כל התלמידים נוהרים לחנויות במטרה לרכוש ילקוט חדש מדי שנה - כך עולה מסקר הקטנים הגדול של מכון שריד ו"גלובס", שהוקדש הפעם להעדפות הילדים לגבי קניית הציוד לבית-הספר.
הסקר כלל 353 תלמידי בית-ספר בגילאי 7 עד 14 ומעלה, וממצאיו מלמדים כי רק 30% מהתלמידים מתחדשים בילקוט מדי שנה, 51% מהתלמידים מחליפים ילקוט מדי שנתיים, ו-12% מהם מחליפים ילקוט אחת ל-3 שנים. בנות מחליפות ילקוט בתדירות יותר גבוהה מבנים (56% בנות לעומת 38% בנים מחליפים ילקוט כל שנתיים).
הסיבה העיקרית שבגינה מחליפים ילקוט היא הרצון לגוון. כ-32% מהנשאלים השיבו כי זו הסיבה לרכישת ילקוט חדש, 26% ציינו כי הסיבה היא שהילקוט שלהם נקרע או התבלה, ו-19% ציינו כי הסיבה להחלפת הילקוט היא שהילקוט הנוכחי לא מתאים לצרכנים של התלמידים.
פירות התחרות
בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי הכנסות ענף מכשירי הכתיבה נאמדות בשנה ב-2.4 מיליארד שקל, כשענף מכירת ספרי לימוד מגלגל כ-800 מיליון שקל. עוד מעריכים כי בתקופה הנוכחית שבה מכירות הציוד לבית-הספר ולאוניברסטאות בשיא (יולי-אוקטובר), היקף ההכנסות בענף צפוי לעמוד על כ-450 מיליון שקל.
השחקנים בענף כוללים 170 סניפים של רשתות וכ-600 חנויות פרטיות, כאשר קרביץ ואופיס דיפו חולשות על 62% מפעילות המגזר הפרטי (התופס נתח של 60% מכלל הפעילות).
וכפי שהסבירה המוכרת - כשיש תחרות, יש מבצעים. בקרביץ, לדוגמה, ילקוט קלגב אולטרה לייט לתלמידי כיתות א'-ב' עולה כ-170 שקל (במקום 230 שקל), והיצע הדגמים מכובד. בעידן 2000 ילקוטים אלה עולים 165 שקל, כשברשת מסבירים כי המחירים, בעיקר על דגמי הילקוטים לתלמידי הנמוכות, נמוכים יותר השנה בכ-20%.
עוד בקרביץ: ילקוט טרולי לייט של קלגב או טרולי מודן עולה כ-230 שקל (במקום 280 שקל), בעידן 2000 המחיר לדגם הזה הוא 225 שקל, ובאופיס דיפו ילקוטי טרולי מוצעים ב-240 שקל (לפי שילוט המבצע עד 31.7).
בהשוואה לבדיקת מחירים שביצענו בסוף חודש יולי 2014, עולה כי מחירי הילקוטים הללו אכן נמוכים השנה: ילקוטי קלגב/מודן אולטרה לייט עלו ביולי שעבר 250 שקל במסגרת מבצע בקרביץ, ואילו ילקוטים עם גלגלים (דגמי טרולי) עלו 280 שקל במסגרת מבצע אז.
האם שווה להוסיף ולחכות? "אם ממש לא אכפת לך הדגם של הילקוט, אולי עוד תהיה הוזלה, אבל ההיצע ילך ויפחת", השיבה המוכרת. "בפועל אי-אפשר לדעת, כי הנהלת הרשת מחליטה על מבצעים בהתאם למה שקורה בשוק - וזה משהו שיכול להשתנות למעלה או למטה".
בחנות אחרת השיב המוכר כי "כבר הורדנו מחירים מתחילת החופש. מחירי הילקוטים עכשיו נמוכים, אני מתקשה להאמין שהם יירדו עוד. אולי יהיו מבצעים נקודתיים על דגמים מסוימים".
כמה נשלם?
בדומה לתחפושות, היות שהייצור וההיערכות נעשים זמן רב לפני עונת הקניות, על המשווקים להיות מעין מנבאי עתידות. למעשה, קשה היה לנחש את ממדי ההצלחה של דמותן של אנה ואלזה בקרב הילדות, בעיקר הצעירות, כך שרק כמה אלפים של ילקוטים (קלגב) יוצרו עם דמותן.
בקרביץ ובכפר השעשועים כבר לא נשאר זכר לילקוטים עם כוכבות לשבור את הקרח ("היו לנו רק שני ילקוטים כאלה, והם נחטפו על ההתחלה", נימקה המוכרת בקרביץ), אולם באופיס דיפו ניתן היה למצוא כמה וכמה ילקוטים עם דמותן של אנה ואלזה במחיר של 240 שקל (טרולי).
אחד החידושים המעניינים השנה הוא ילקוט עם 4 גלגלים (בדומה למזוודת טרולי) של חברת טלבר (סמאש, COOL): בקרביץ הילקוט הזה עלה 245 שקל, בכפר השעשועים סופר טרולי של טלבר עלה 277 שקל.
בקרביץ הושם הדגש על דמותה של ניקי עם מגוון מוצרים יפים ויקרים ממוצרי הדמויות האחרות: ילקוטי טרולי לתלמידי א'-ב' עולים 350 שקל, ויומנים של ניקי עולים 50 שקל (לעומת 34 שקל ליומן עם כריכה קשה של דמויות אחרות).
לתלמידי הכיתות הנמוכות פופולריות גם דמויות של נסיכות דיסני וקבוצות כדורגל.
בילקוטים לנוער שולטים מותגי אופנה בהם VANS, ג'נספורט, איסטפק, אדידס ועוד - מחירי הילקוטים הללו מתחילים ב-190 שקל, בהתאם לדוגמה על הילקוט ולחלוקת התאים. רוב הדגמים עולים 200 או 250 שקל.
בטווח מחירים זול יותר (עם מותגים פחות חזקים היום אצל הנוער) מצאנו ב-100 שקל ילקוטים של קוויק סילבר באופיס דיפו או של קאפה בכפר השעשועים.
בין נוחות לעיצוב
עד כמה חשוב מראה הילקוט בבחירתו? כמובן שמאוד: 67% ציינו כי הדבר חשוב להם במידה רבה (45% מתוכם אף ציינו כי הדבר חשוב להם במידה רבה מאוד). 19.5% השיבו כי מראה הילקוט חשוב במידה בינונית, 6% אמרו שהמראה חשוב במידה מועטה, וכ-7% ציינו כי מראה התיק לא חשוב להם בכלל. לבנות, נראות הילקוט חשוב יותר מאשר לבנים, ביחס של 48% מהבנות לעומת 39% מהבנים, שציינו כי מראה הילקוט חשוב להן במידה רבה מאוד.
עניין העיצוב מקבל חיזוק גם בשאלה "לפי מה בוחרים לך ילקוט". למרות שלכאורה הקריטריונים לבחירת ילקוט אמורים להתחיל מפרמטר הנוחות (לאור אינספור חידושים טכנולוגיים שמשתכללים מדי עונה), כמחצית מהנשאלים ציינו כי השיקול הכי חשוב מבחינתם הוא הדוגמה המופיעה על הילקוט. שיעור דומה מהתלמידים ציינו כי הפרמטר החשוב הוא מחיר. כ-45% ציינו כי להם חשובה החלוקה הפנימית של הילקוט, 38% מהתלמידים ציינו כי התמיכה האורתופדית חשובה, ו-22% ציינו כי הדמות שעל הילקוט היא המדד לבחירתו. יצוין כי לשאלה זו יכלו המשיבים לבחור כמה תשובות.
לרוב, לקניית הציוד לבית-הספר ילכו ההורים והילד ששותף לבחירה: 62% מהנשאלים ציינו כי מי שבוחר את הילקוט ואת שאר הציוד הם ההורים והתלמיד ביחד, כ-27% ציינו כי בוחרים את הציוד לבד, 8% ציינו כי אמם היא שבוחרת, פחות מאחוז ציינו כי אביהם הוא מי שבוחר עבורם את הציוד, ו-2.5% ציינו כי שני ההורים בוחרים יחד. מבין התלמידים שבוחרים לעצמם את הציוד עצמאית הבנות מהוות נתח גדול יותר: 30% בנות לעומת 20% מהבנים.
המותג עולה פי שניים (ויותר)
כבר מזמן פינתה המחברת החומה את מקומה למחברת צבעונית עם דמות נחשקת. מסתבר כי הילדים מייחסים למותג חשיבות משתנה בכל הנוגע לשאר הציוד, כלומר קלמר, מחברות וכדומה.
כ-40% מהילדים מייחסים חשיבות רבה ורבה מאוד לנוכחותה של דמות מפורסמת על הציוד, ואילו לשיעור דומה הדבר חשוב במידה מועטה או בכלל לא. בטווח שביניהם, ל-18.5% עניין המותג או הדמות שעל גבי הציוד חשובה במידה בינונית.
ומה באשר להיבט הכלכלי של בחירת ציוד ממותג לעומת ציוד לא ממותג? הפערים יכולים להגיע לעשרות אחוזים.
כך למשל, בכפר השעשועים מחברת ספירלה פוליו ממותגת עולה 13 שקל, כשמחברת לא ממותגת תעלה 5 שקלים (15 שקל למארז 3 יחידות). באופיס דיפו מארז 5 מחברות סיכה ממותגות יעלו 11 שקל, כשמארז למחברות לא ממותגות יעלה 4-4.5 שקלים.
בקרביץ ההבדלים לא תמיד גדולים: מחברת ספירלה ממותגת עולה 9.40 שקלים (במקום 14 שקל המחיר המלא), לעומת 7.30 שקלים למחברת לא ממותגת.
במארז מחברות סיכה הפערים בלטו: מארז של 5 מחברות ממותגות עולה 9 שקלים במבצע, בשעה שמארז של 10 מחברות לא ממותגות עלה 7.4 שקלים (1.8 שקלים ליחידה לעומת 0.74 אגורות).
שימו לב שככל שאתם נדרשים לציוד למספר תלמידים בבית - הפערים הללו מצטברים משקלים בודדים לעשרות שקלים ויותר.
בילקוטים עניין המיתוג בא לידי ביטוי אחרת: לתלמידי הכיתות הנמוכות רוב-רובם של הילקוטים כוללים דמות מוכרת כזו או אחרת, וגם אם לא (ילקוט עם איור דולפינים למשל) - אין פערים במחיר.
בכל הנוגע לתיקי הנוער ההבדלים ניכרים: מחירו של ילקוט של אדידס או ג'נספורט יעלה כ-200 שקל, כאשר ילקוט נוער של מותג הבית, קולג' למשל, עולה 50 שקל - ויש גם בפחות מכך: אם עדיין לא התנתקתם מהאנה מונטנה (תוכנית ששודרה לפני 7-8 שנים), תוכלו לבחור בילקוט עם דמותה של מיילי סיירוס של פעם ב-30 שקל במחלקת המציאות בכפר השעשועים - יחד עם ילקוטי נוער זרוקים גם מבית ריפ קירל מעונות קודמות.
נציין כי ב-3 הרשתות בהן ביקרנו לא הייתה נוכחות בולטת, אם בכלל, לעודפים משנים קודמות - מה שבשנה שעברה בלט יותר.
ואפשר גם לזנוח את המותג ולבחור בעיצוב: ברשת YOLO מוצע ציוד מגוון בחלוקה לפני גוונים בעיצובים מקסימים. טווח המחירים הוא מ-4 עד 200 שקל (לילקוטים מעוצבים בייצור מודן).
איפה קונים?
מהסקר עולה העדפה ברורה לרשתות לציוד משרדי (קרביץ, אופיס דיפו לדוגמה): כ-40% מהנשאלים השיבו כי הם מבצעים את הקנייה באחת מהרשתות הללו. 21% ציינו כי רוכשים את הציוד בחנויות צעצועים (כפר השעשועים, הפיראט האדום), 8% מפרגנים לחנות כלי כתיבה שכונתית, ו-3% בלבד מזמינים את הציוד באתרי האינטרנט.
אם המבצעים הם אלה שמביאים אתכם לחנות, כדאי לבדוק גם אותם: המבצע בו נתקלנו בכפר השעשועים (סניף אלנבי בתל-אביב) הוא הנחה של 15% על כל המוצרים בחנות, כולל הציוד לבית-הספר. אלא שנקודת הפתיחה של המחירים גבוהה ביחס למחירים של אופיס דיפו (בסניף הקרוב הממוקם במגדל שלום) ושל קרביץ. קלמרים, לדוגמה, מתומחרים בכפר השעשועים ב-60 שקל, ועליהם 15% הנחה ועוד 15% הנחה, כך שהמחיר יהיה 42 שקל - מחיר שמצאנו ברשתות האחרות גם ללא מבצע.
בחנויות אפשר למצוא קלמר ג'ינס בפחות מ-2 שקלים, ולעומתו קלמר ססגוני ב-20 שקל לתא אחד ומ-30 שקל לקלמר המחולק לתאים (סירקה). בקרביץ יש מבחר גדול של קלמרים מרובי תאים של סמאש ואקספלור ב-40 שקל, ובאופיס דיפו קלמרי נסיכות/ספיידרמן ב-33 שקל.
מחירי הקלמרים נמוכים במעט מהמחירים בשנה שעברה, וכך גם מחירי היומנים בעלי כריכה קשה, שיעלו 30-35 שקל לעומת 40-45 שקל בשנה שעברה.
לצד המכירה בחנויות נערכים ירידים מקומיים. השבוע, למשל, יתקיים יריד בגבעתיים (בימים ג'-ה') שמקיימת "קבוצת רכישה לציוד חזרה לבית-הספר", שפעילותה מפורטים בעמוד הפייסבוק של הקבוצה, שמוביל יזם ששמו עוזי ריעני, היוצר קשר עצמאי עם ספקים.
כמה נשלם ברשתות המובילות על ציוד ממותג
מה חושבים הילדים