דנוס: "אין סיכוי לירידת מחירי הדירות בעתיד הנראה לעין"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "מי שיש באפשרותו לרכוש כעת דירה - שיקנה ולא יחכה. ירידות מחירים לא יהיו בשנים הקרובות, ומנגד - עליית מחירים נוספת היא בהחלט אפשרות"

אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין  / צלם : תמר מצפי
אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין / צלם : תמר מצפי

"אין סיכוי לירידת מחירי הדירות בישראל בעתיד הנראה לעין", כך אמר היום (ד') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, בכנס בנושא תשתיות ונדל"ן שנערך באייר פורט סיטי בלוד. לדברי דנוס, "גם בממשלה כבר הבינו את זה, וכבר לא מדברים על הורדת מחירים, אלא על ייצוב מחירי הדיור בתוך מספר שנים בלבד".

דנוס נשאל האם הוא ממליץ לרכוש דירה כעת, ואמר כי "מי שיש באפשרותו לרכוש כעת דירה - שיקנה ולא יחכה. ירידות מחירים לא יהיו בשנים הקרובות, ומנגד - עליית מחירים נוספת היא בהחלט אפשרות. אמרתי את זה גם לפני שלוש שנים, לפני שנתיים ובשנה שעברה. היו ששמעו לעצתי, אך רבים האמינו לממשלה והפסידו מאות אלפי שקלים. היום האמון בממשלה נגמר, וזה הסיכון הגדול. אנשים רוכשים והשוק רותח".

דנוס טוען כי חוסר האמון של רוכשי הדירות בהבטחות הממשלה הגיע לשיא חדש, וכי שוק הדיור, למרות ההבטחות השונות לשינוי כיוון, ממשיך באותה מגמת עלייה. "חוסר אמון הוא מצב מסוכן, והוא נוצר אחרי שהממשלה ירתה לכל כיוון, הבטיחה הבטחות שווא, ורק גרמה לעליות נוספות במחירים".

לדבריו, "שוק הדיור רותח, והוא רותח בכל הישובים בארץ. יש הרבה מאוד עסקאות. מאז המחאה החברתית הממשלה דיברה ודיברה על ריסונים והגבלות, עצרה מספר פעמים את השוק, יצרה ביקושים, וגרמה לעוד ועוד עליות מחירים".

"צריך להבין", אמר דנוס, "אין היום אפשרות לייצר יותר מ-40 אלף יח"ד בשנה, וזה קשור גם למחסור בתשתיות. בתקופת השיא של אריאל שרון, כשנבנו בשנה אחת 80 אלף יחידות, היה מצב שונה. חברות בנו המון תוך סיכון עמוק, וגם הייתה בנייה על קרקעות פרטיות. בכל השנים האחרונות המדינה נמנעה לעסוק כליל בקרקעות פרטיות ומתעסקת רק באדמות מדינה, מתוך מחשבה שעיסוק בקרקע פרטית נותן פתח לשחיתות. זה הביא לשיעבוד של כל מוסדות התכנון לעיסוק בקרקעות המדינה, ויש ערים רבות, בעיקר במרכז הארץ, שהפיתוח שלהן נעצר כמעט כליל עקב עובדה זו".