עו"ד אוריאל לין לכחלון: גבש הסכם מול סין להבאת עובדי בניין

שיא איגוד לשכות המסחר קורא לשר האוצר לגבש הסכם קצר עם סין לפיו תיגבה עמלה מוסכמת והוגנת מעובדי הבניין היוצאים לישראל במדינת המוצא במקום ההסכם הבילטראלי

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי
אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קורא היום (ד') לשר האוצר, משה כחלון, לוותר על הסכם בילטראלי בין ישראל וסין, ולחלופין לגבש הסכם קצר בין המדינות לפיו תיגבה עמלה מוסכמת והוגנת מעובדי הבניין היוצאים לישראל במדינת המוצא. "ישנה כבר הסכמה עקרונית של ממשלת סין לכך", כך אומר לין, "שכן, בטיוטת ההסכם הבילטראלי הוסכם מצדם לגבות סכום מסוים באופן קבוע, על מנת למנוע גביית סכום עתק שישעבד את העובד הסיני. סין צריכה רק להבטיח שלא יהיה ניצול של עובדיה ושייקבע סכום קבוע, הוגן ומוסכם לגבייה מעובד בניין סיני".

עוד הוסיף לין ואמר: "לעניין הבטחת מלוא זכויות העובדים הזרים ובטיחותם בישראל, תאגידי כח אדם זר לבניין פועלים מתוקף צו של משרד הכלכלה ומצויים בפיקוח. בנוסף, ישנם חוקים רבים והסכם עבודה קיבוצי של העובדים הזרים בענף הבניין עם הסתדרות העובדים הלאומית".

לין מתייחס גם להחלטת הממשלה מ-2011 הקובעת כי הבאת עובדים תיעשה רק במסגרת הסכם בילטיראלי ואומר: "לאחר שנים שבהם התקיים דיון ממושך של משרדי הממשלה השונים, כולל משרד החוץ אל מול ממשלת סין, לשם חתימה על הסכם בילטראלי, מסתמן כי לא ניתן להגיע להסכמות בין הצדדים ותמיד צצות בעיות חדשות המונעות את חתימת ההסכם".

הדברים של עו"ד לין מגיעים יומיים לאחר דיון סוער שהתקיים בועדת הפנים של הכנסת ועסק במצוקת העובדים הזרים בענף הבנייה. במסגרת הדיון העלו הקבלנים את הטענות על כך שאין מספיק כח אדם מקצועי בענף וכי כדי לאפשר את תנופת הבנייה אליה שואפת הממשלה יש לדאוג גם לידיים עובדות.

ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, שנכח באותו הדיון אמר בנושא זה כי: "ללא הבאת עובדים זרים לענף הבנייה לא יהיה פתרון למשבר הדיור. ישראל צריכה בין 50 ל-55 אלף דירות כל שנה ויכולה לייצר היום רק כ-43 אלף דירות, כך שכל שנה נוצר פער של עשרת אלפים דירות. בלי להגיע למצב בו בונים 60 או 70 אלף דירות לא נצליח להוריד מחיר. אני מתרשם שהסינים לא ממש מעוניינים בהסכם בילטרלי. הם לא חתמו עם אף אחד והם תוקעים אותנו על סעיף לפיו הסינים לא יעבדו בשטחים שאינם מוגדרים לגמרי ישראל. אף ראש ממשלה לא יחתום על הסכם שמחריג את השטחים הלא מוכרים של מדינת ישראל. רה"מ הציע לסינים שנתיים להביא עובדים ללא הסכם. אנחנו שוקדים להביא לסיכום ואני מקווה לשכנע לרדת מהסכם בילטרלי".