לרמי לוי, האיש והרשת, סמל העממיות ואביר העוף בשקל, יש דרך ציורית לתאר את השחיקה ברווחיות קמעונאיות המזון: "את מכירה את זה שמישהו אומר 'אני אוציא לעצמי שתי עיניים כדי להוציא עין ליריב'? אז מה שקרה בשנתיים האחרונות, ששתי הרשתות הגדולות, מגה ושופרסל, הייתה להן אסטרטגיה אחת: לראות איך בולמים את רמי לוי. וזה עלה להן. בסוף זה פוגע בהן".
- אבל זה פגע גם בך - נאלצת להוריד מחירים ולהרוויח פחות.
"כמובן. הם הורידו, אז גם אני הורדתי. אבל להם זה עולה הרבה כסף, והם לא יכלו לעמוד בזה (הכוונה בעיקר למדיניות שאפיינה את רשת מגה, ש' ל'), ואני יודע להיות יותר יעיל. רצו להפיל אותי, וזה לא עזר להם. בניגוד להם, אני לא אפתח עסק כדי לבלום את המתחרה".
אנחנו נפגשים ביום שישי בצהריים בתלפיות, במשרדי ההנהלה של רמי לוי, בבניין ישן בקומה מעל הסופרמרקט הומה הקונים לשבת. המשרדים ריקים ומקרינים פשטות פונקציונלית. לוי, בג'ינס ובטריקו, מכבד אותי בשתייה קלה ואחר-כך משתמש בבקבוק המשפחתי כדי להדגים ביקושים צרכניים ואת ההשפעה שלהם על שטחי המדף. על השולחן מונח המכשיר הנייד שלו, נוקיה כתום, כמעט פריט מוזיאוני.
לוי, עם 34 סניפים, מחזיק מטה מצומצם של כ-60 איש, וגם נהנה מפער מעניין בין גודלו - הרשת השלישית במספר סניפיה, אחרי שופרסל ומגה - לבין שיעורי הרווחיות שלו, שמעמידים אותו במקום הראשון ברווח התפעולי לשנת 2014 (וכנראה גם ברווח הנקי).
זה לא עניין של מה בכך בימים אלה: הרווחיות בתחום קמעונות המזון נשחקה עד דק (גם לוי עצמו ספג ירידה גדולה ברווח הנקי), ורשת מגה נאלצה להגיע להסדר חוב בחסות בית משפט כדי לאפשר את המשך פעולתה.
"לדעתי, אחד הדברים שקרו שם, שלאורך כל הדרך לא הייתה להם עקביות", לוי מנתח. "הבעיה בחברות כאלה בדרך-כלל היא שמתחלפים כל פעם מנכ"לים, וכל מנכ"ל חדש בא עם האג'נדה שלו, ואם הוא לא הגיע מהתחום, לוקח לו זמן ללמוד את העסק, והזמן הזה יקר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.