לאובמה יש יותר מדי עקרונות

אובמה צריך להבין את התנהלותו של רה"מ ולא לאיים, כפי שעשה אתמול בצורה קצת היסטרית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בפגישה עם ראשי היהודים בארה"ב אתמול (ב') דיבר הנשיא אובמה על שלושת העקרונות המנחים את מדיניות החוץ שלו. אני רוצה להתייחס לעיקרון השלישי: "בכל מקום שאפשר יהיה להשיג מטרה של מדיניות חוץ דרך דיפלומטיה ולא במלחמה, הממשל יפעל בדרך זו". אני רוצה לומר על זה שני דברים. קודם כל, שעקרונות, בעיקרון, הם דברים מסוכנים מאוד. מדיניות חוץ נבונה ויעילה זקוקה ליצירתיות וגמישות, שני אלמנטים שעיקרון, שהוא מטבעו קשיח, מקשה על יישומם.

מה זה "עיקרון"?

מה גם שכאשר אומרים "עיקרון", לא לגמרי ברור למה הכוונה. האם המשמעות היא של ייקוב הדין את ההר, או כזה ראה וקדש? כלומר, כל החלטה ומהלך צריכים להיות בהתאם ל"עיקרון"? מה בעצם ההבדל בין החלטה לבין עיקרון. הרי בשני המקרים אנשים הם אלה שמחליטים אם סיכום מסוים יהיה החלטה, או עיקרון. מבחינה מעשית אין כאן הבדל. במשך השנים הפך העיקרון לאמצעי להענקת מראית עין של יתר תוקף להחלטה. אבל זו בעצם אחיזת עיניים. כי אפשר לשנות עיקרון ממש כמו החלטה.

דבר שני מכוון לגופו של עניין. מסוכן מאד להיות מונחה על ידי התיזה ש"מדיניות חוץ באמצעות דיפלומטיה עדיפה על מלחמה". זו אמירה מאד פשטנית, ויותר מדי כוללנית. לפעמים, ונוכחנו בכך כמה פעמים בהיסטוריה, העדפת הדרך הדיפלומטית עלולה להוביל למלחמה הרבה יותר נוראה מזו שנמנעה באמצעות הדיפלומטיה. זה עניין שתלוי בגורמים רבים, כמו זהות האדם או המשטר איתו נושאים ונותנים, הכוונות הידועות של אותו משטר, מידת האמון או היעדרו - בקיצור שאלה מאד מורכבת. יותר מדי מורכבת מכדי שאפשר להחליט מה מן השניים טוב יותר. בטח שאי אפשר לקבוע זאת כ"עיקרון". זה משהו שצריך להתייחס אליו, ולהחליט עליו, על פי הנסיבות - לא על פי עקרונות, יהיו כוונותיהן טובות ככל שיהיו.

אובמה לא יכול להיות בטוח

ההסכם שגיבש אובמה עם האיראנים מלמד שהוא אכן פעל על פי עקרונותיו, ובמיוחד הרצון למנוע מלחמה עכשווית. כמעט בכל מחיר. אבל צריך לשים את הדגש על ה"עכשווית". אובמה כמובן לא חושב שמדובר רק במשהו זמני. הוא מאמין שההסכם פותר את בעיית האטום, וגם את סכנת המלחמה. לפי דבריו ואלה של יועציו, הוא מאמין שדחייה של כעשר שנים בפיתוח הגרעין האיראני היא הישג חשוב במאבק להימנע ממלחמה. יכול להיות שאובמה צודק, וההסכם ישיג את יעדיו. מה שאני לא אוהב אצלו זה הביטחון שההסכם הוא טוב. אובמה לא יכול להיות בטוח. אף אחד לא יכול. גם לא נתניהו. אבל במצב של חוסר ידיעה, אובמה צריך להבין ולקבל את התנהלותו של ראש הממשלה ולא לאיים, כפי שהוא עושה בצורה קצת היסטרית.