אירופה ננעלה בעליות; "משקיעים ימשיכו להגדיל סיכונים"

מנהל השקעות באוסטרליה: "שוקי המניות ימשיכו להיות תנודתיים בחודשים הקרובים. החששות מהצמיחה בסין ומהעלאת הריבית בארה"ב ימשיכו ללוות אותנו עד סוף השנה"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות, על רקע אופטימיות בנוגע ליוון והערכות בארה"ב כי העלאת הריבית איננה קרובה כפי שהיה נדמה.

סגן יו"ר הפד סטנלי פישר חזר בראיון שהעניק ל"בלומברג" היום על עמדתו כי האינפלציה נמוכה ורחוקה מהיעד, מה שאומר ש"הפד לא יפעל לפני שהאינפלציה והתעסוקה יחזרו לרמה נורמלית". מדובר בהתבטאות ברורה נגד העלאה קרובה של הריבית בארה"ב.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי כמעט כל החברות ב-S&P 500 פרסמו דוחות (446 חברות) כאשר 70% מהן היכו את תחזיות הרווח ו-50% את תחזית ההכנסות. מול תחזיות אנליסטים התוצאות טובות ב-4%. עם זאת, עדיין מדובר בירידה בהשוואה לרבעון המקביל, וזאת בעיקר בגלל סקטור האנרגיה ששם הרווחים ירדו בממוצע ב-55%.

"על רקע הצפי כי קצב העלאת הריבית בארה"ב יהיה איטי, אנו ממשיכים להעריך כי משקיעים ימשיכו להגדיל סיכונים ולהפנות כספים לאפיק המנייתי, שמתחילת השנה מניב ביצועים נאים. השיפור הנמשך (גם אם איטי מהצפוי לעתים) בארה"ב ממשיך לתמוך בכך שהשוק האמריקאי צריך לרכז את המשקל המרכזי בחשיפה לחו"ל, אם כי לא במשקל יתר", מציינים בהראל.

איציק נוי, מנכ"ל סמארט קפיטל, מציין כי "הסיכונים באפיקים המנייתים ממשיכים לעלות כאשר המשך הירידות במחירי הנפט גוררים את כל שווקי המניות לירידות שערים במהלך השבוע החולף. העלאת הריבית בארה"ב בחודש הבא היא עובדה מוגמרת וידועה לכולם. לעומת זאת, חזרתה של איראן לכלכלה העולמית וקריסת שוק המניות הסיני מגיעים בהפתעה, והשלכתם על השווקים העולמיים כרגע בגדר נעלם. במצב בו מדדי המניות בוול סטריט נמצאים באזורים גבוהים (שיאים של כל הזמנים בשלושת המדדים המובילים בחודשים האחרונים), מחזורי המסחר הולכים וקטנים והתנודתיות עולה, זהו אינו זמן להצטרף לשוק אלא להמתין או לצאת ממנו במידה וקיימות החזקות".

מרבית בורסות אסיה נסחרו היום בעליות, בהובלת שנחאי נוכח נתוני מקרו שליליים שפורסמו בסוף השבוע ומגבירים את הספקולציות כי הממשל הסיני יעמיק את התערבותו במשק על מנת להמריץ את הצמיחה.

היצוא מסין בחודש יולי צנח ב-8% לעומת צפי לירידה של 1%, היבוא נפל ב-6% (בהתאם לתחזיות המוקדמות) ומדדי המחירים ליצרן ולצרכן הצביעו על חולשה גם כן. הנתונים מעידים על המשך ההאטה בצמיחה בסין, מה שיאפשר לממשל להמשיך המדיניות מרחיבה, כמו למשל הורדות ריבית ושחרור יותר אשראי למשק באמצעות הבנקים המסחריים. בשווקים ממשיכים להגיב גם לדוח התעסוקה שפורסם בארה"ב בסוף השבוע, שעשוי לסלול את הדרך להעלאת הריבית כבר בחודש הבא כאשר 215 אלף משרות חדשות נוצרו ושיעור האבטלה נותר בשפל של שנים - 5.3%.

"שוקי המניות ימשיכו להיות תנודתיים בחודשים הקרובים", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-AMP Capital Investors שבאוסטרליה. "החששות מהצמיחה בסין ומהעלאת הריבית בארה"ב ימשיכו ללוות אותנו עד סוף השנה".

מבין המניות הבולטות היום בשוק, Tokyo Electric Power צנחה לאחר שהמניה הוצאה ממדד ה-JPX ניקיי 400. החברה, כזכור, היא מפעילת הכור האטומי שהותך בפוקושימה בעקבות רעידת האדמה הידועה לשמצה.

מניית טושיבה ירדה גם כן לאחר החברה נגרעה ממדד מיוחד בבורסה ביפן, הכולל את החברות עם הרווח התפעולי, התשואה להון ושווי השוק הטובים ביותר.