בחודשים האחרונים הגו במשרד התקשורת תוכנית שאמורה לפתור את אחת הבעיות הקשות ביותר שאיתן מתמודדות חברות תשתית בישראל. מדובר בצורך לקבל שורה ארוכה של אישורים על מנת לחפור בכבישים ובמדרכות אשר נמצאים בשטח השיפוט של רשויות מקומיות. במשרד התקשורת קוראים לתוכנית הזו "הדדיות" והמשמעות היא שכל חברה תוכל לעשות שימוש בתשתיות של שאר השחקניות בתחום.
משרד התקשורת משתמש במילה הדדיות אבל לנו יש תחושה שמדובר בהדדיות חד כיוונית. באופן טבעי כולם רוצים להשתמש בתשתיות בזק, משום שלה יש את התשתית הכי מפותחת. בזק לא באמת צריכה את התשתיות של הוט או של אנלימיטד, כדי להגיע לשכונה חדשה.
בזק עושה זאת לבד ובאופן עצמאי והיא משלמת על כך מחיר כבד בשל חובת הפריסה האוניברסלית שחלה עליה. אגב המחיר - זוהי הסוגיה הבעייתית ביותר בכל נושא ההדדיות. הרי אם בזק הייתה מקבלת את המחיר המתאים מבחינתה, אפשר לנחש שהיא לא הייתה מרימה קול צעקה. אבל ברגע שהיא מקבלת מחיר נמוך משמעותית ממה שהיא מאמינה שהיא צריכה לקבל, היא מתנגדת ועושה הכל על מנת למנוע ניצול לרעה של התשתיות שלה.
סיכוי קלוש
יש סיבה לכך שהנושא זוכה כעת לחשיפה. הגורם הראשון הוא דיון במשרד התקשורת, שבו נדחתה עמדת הדרג המקצועי על ידי המנכ"ל החדש שלמה פילבר שביקש לבדוק את טענות בזק מחדש, ודרישת הוט לאפשר לה להשתמש בתשתית של בזק לטובת מילוי חובת הפריסה האוניברסלית שמוטלת עליה.
נתחיל בהוט. בשנה שעברה, בשלהי הקדנציה של שר התקשורת גלעד ארדן, הוא יזם מהלך לחיובה של הוט בפריסה אוניברסלית. ארדן זכה לקרדיט גדול עבור ההחלטה שלו מכיוון שהוט הצליחה - במשך שנים ארוכות - להימנע מלפרוס תשתית למרות שהיתה חייבת לעשות זאת. עקב כך, מגזרים שלמים, מאות אלפי משפחות, לא יכלו להתחבר לשירותים של הוט.
מדובר על המגזר הערבי והמגזר החרדי, יישובי הדרוזים, מצפים ברחבי הארץ ועוד. ארדן העניק להוט גרייס וקבע שבתוך שנתיים החברה תפרוס תשתיות ב-20 יישובים. נכון לעכשיו הסיכוי שהוט תעמוד בדרישה נראה קלוש. נציין כי מדובר במשימה קשה מאוד, לא רק בגלל ההוצאה הכספית אלא בעיקר בגלל ההתנגדות של של הרשויות המקומיות לחפירות בשטחן.
יש גורמים שמאמינים שההחלטה של ארדן לא תיקנה את הבעיה, אלא להיפך. אותם גורמים טוענים שהצעד של ארדן "הלבין" את העובדה שהוט מפרה באופן עקבי את החובה שלה לפרוס תשתיות. אם הוט חויבה לפני פחות משנה לפרוס תשתיות בכל מקום בארץ, בדומה לבזק, המשמעות היא שעד עכשיו היא לא עשתה זאת ולכן היא מפרה את הרישיון שלה באופן שיטתי כבר שנים רבות. מכאן אפשר להסיק שההחלטה של ארדן רק סייעה לה. הבעיה היא שהחברה לא מקיימת את ההחלטה של ארדן. מעבר לכך, במשרד התקשורת כבר קיבלו איתותים מהוט בנוגע לכך שהיא אינה מסוגלת לעמוד בדרישות שהוטלו עליה.
האם זו הסיבה שמשרד התקשורת מקדם את נושא ההדדיות, כדי לעזור להוט ולאנלימיטד? לגבי האחרונה הרי שאצלה נקבע שלא תהיה הדדיות והיא תוכל להשתמש בתשתיות בזק והוט אך הן לא יוכלו להשתמש בתשתיות שלה, בגלל שהיא עוברת על גבי רשת החשמל של חברת חשמל.
במשרד התקשורת התקיים בשבוע שעבר דיון בסוגיית ההדדיות, שהוצאה מחוץ לרפורמה בשוק הקווי. מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, החליט שהעיקרון בעייתי וקבע שצריך לשמוע את עמדת בזק ולהקשיב למה שיש לה להגיד בנושא.
האופציה היחידה
הנה דברים שכתב הדרג המקצועי בשימוע שפורסם ושרובו ככולו תומך בהדדיות: "שירותי גישה לתשתיות פסיביות אינם באים להחליף רשת תשתית כלל ארצית על כל יתרונותיה אלא מסייעים בפריסת רשת עצמאית, תוך הגברת היעילות של משק התקשורת, צמצום הצורך בעבודות הנדסה אזרחית, והקטנת הפגיעה בתשתיות קיימות. הרגולטור אינו מעוניין בריבוי תשתיות אזרחיות, אלא בפריסת רשתות תקשורת עצמאיות המאפשרות לכל מפעיל לנהל את התנועה ברשת באופן בלתי תלוי, ככל שהדבר מתיישב עם אילוצים אחרים. יתרה מכך, המשרד רואה חשיבות רבה בקידום היכולת להגיע לכל מקום ולכל דורש, כולל לאזורים מרוחקים, לספק שירות תוך קיום תחרות והרחבת מגוון הספקים העומדים לבחירת הלקוח ללא הפליה בין לקוחות באזורים שונים.
"בהמשך לכך, נקבע עקרון ההדדיות כאמור. בהתאם לרציונאל זה, אין לדעת המשרד הצדקה להבחנה בין מי שהוא בעל רישיון כללי שפרש רשת בזק ציבורית בכל הארץ או בלשון מסמך המדיניות - בעל תשתית, לבין מי שהוא בעל רישיון כללי ייחודי, אשר פרש רשת חלקית. על כן, המשרד רואה בחיוב מצב בו כל מפעיל אשר פרש תשתית פיסית רלוונטית, יהיה מחויב באספקת שירות גישה לתשתית".
צריך להזכיר שבזק מקבלת תשלום עבור השימוש בתשתיות שלה ושהיא לא מקצה אותן בחינם. התעריף נקבע על ידי משרד התקשורת ובזק סבורה שמדובר בתעריף שאמור להיות גבוה בעשרות אחוזים.
מיותר לציין שעבור הוט מדובר בהזדמנות היחידה לעמוד בדרישות המשרד. יש היגיון מסוים בלתת אפשרות להוט לעבור בתעלות התקשורת של בזק שממוקמות מתחת לאדמה. בכל זאת, תשתית קרקעית אדירה, ריקה במקומות רבים בגלל שבזק הוציאה ממנה את הנחושת הישנה - אין סיבה שלא תוקצה לשימוש שחקנים בשוק. קשה לפרוס תשתיות קרקעיות היום ומרכז השלטון המקומי תובע מחברות לאחד תשתיות, אחרת הוא לא נותן אישורים לחפירות.
מה שמרגיז הוא התחושה שאף אחד לא ממצה את הדין עם הוט. למה אף אחד לא חושב על אותו מצפה בגליל שהתושבים בו לא יכולים ליהנות מתחרות בתחום הטלוויזיה, רק כי זה לא מתאים להוט. יחד עם זאת צריך להכיר בכך שהחברה לא תוכל לפרוס תשתיות בדלית אל כרמל ולכן השימוש בתשתיות של בזק, בחלק מהמקרים, הוא האופציה היחידה. עם זאת, ראוי לבחון בקפדנות את המחיר שהוט משלמת עבור התשתיות של בזק.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.