מסדרים את האלף-בית מחדש

מה משמעות המהפכה הארגונית שעשתה אתמול גוגל?

סרגיי ברין ולארי פייג' / צילום: רויטרס
סרגיי ברין ולארי פייג' / צילום: רויטרס

גוגל ממציאה את עצמה מחדש. ליתר דיוק, היזמים של גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, מייסדים אירגון חדש - "אלפבית" - שעסקי מנוע החיפוש של גוגל מהווים עדיין את החלק המרכזי שלו, לפחות נכון להיום. קצת פחות מעשרים שנה לאחר שהחלו את עבודתם על פרויקט המחקר האקדמי במסגרת הדוקטורט שלהם באוניברסיטת סטנפורד, בינואר 1996, פייג' וברין אינם נחים על זרי הדפנה של אחת מהחברות הגדולות בעולם וללא ספק מעצמת אינטרנט אימתנית ביותר שהקימו במו ידיהם, והם גם אינם מפחדים לזעזע את אמות הסיפים כדי להמשיך לשנות את העולם, על פי דרכם.

יהיה צורך בפרספקטיבה של שנים כדי להבין האם המהלך הזה הביא להגשמת התקוות הכרוכות בו. חברת האחזקות החדשה אלפבית תחזיק החל מיומה הראשון בנכסים עסקיים איתנים ומשמעותיים, החל בגוגל עצמה כפי שהיכרנו אותה עד לליל אמש והמשך ביו-טיוב ובזרועות ההשקעה הנוכחיות שלה. ועם אחזקות כאלו, ברור שזוהי חברה יציבה, בעלת מאגרים פיננסיים אדירים, מותגים משמעותיים ושליטה בשווקי היעד שלה.

אבל לא בשביל זה הוקמה אלפבית. המבנה החדש מאפשר לגוגל להתפרש על פני תחומים חדשים מבלי שמשקיעים, פרשנים ובעלי עניין ירימו גבה בכל פעם מחדש, כפי שקרה בשנים האחרונות כשגוגל החליטה שהיא משקיעה מיליארדי דולרים בפרויקטים שלא נראו כלל קשורים לעסקי הליבה שלה.

חלל, צילום ורפואה

גוגל כיום מעורבת בעסקי חלל, צילום, מיכשור רפואי ובינה מלאכותית ופרויקטים רבים נוספים שלפחות כרגע אולי מקדמים משמעותית את כוח המחקר ואחזקות הקניין הרוחני של החברה, אבל אינן תורמות ישירות להכנסות החברה ולערך המניה שלה. הפרדה ברורה יותר של תחומי העיסוק החדשניים האלה ליחידות עסקיות נפרדות, המנוהלות ומדווחות בנפרד (הודעת המייסדים של גוגל מאמש מדגישה גם את הדיווח הנפרד בו הם מתכוונים להתחיל החל מהרבעון הקרוב) תחת המטרייה של חברת האחזקות אלפבית, תאפשר למשקיעים לעקוב ביתר שקיפות והבנה אחרי העסקים השונים בהם היא תהיה מעורבת.

מעבר להיגיון הפיננסי שבהכרזת גוגל אתמול, צריך לתת ליזמי החברה קרדיט נוסף ומשמעותי. כמעט עשרים שנה לאחר שהפכו ליזמים, הם ממשיכים להמציא את עצמם ואת המיזם שלהם מחדש. צריך לקחת ברצינות רבה את ההכרזה שלהם אתמול, שמעבר להסברים הפיננסיים פירטה גם את הסיבות האיכותיות, החשובות לא פחות, למבנה החדש. שכן, על פי הודעתם, אלפבית תאפשר לפייג' ולברין "לבצע דברים יותר ויותר שאפתניים; לתכנן לטווחים ארוכים; לתמוך ולאפשר ליזמים וחברות מבטיחות לפרוח; להשקיע באופן משמעותי בהזדמנויות ובמשאבים שאנחנו מאתרים; לשפר את השקיפות והשליטה בדברים שאנחנו עושים; להפוך את גוגל לטובה יותר בגלל האפשרות להתמקדות חזקה יותר; ובשאיפה, בגלל כל אלה, לשפר חייהם של כמה שיותר אנשים".

עשרים שנה הם פרק זמן משמעותי ובעולם ההיי-טק נרשמה היסטוריה שלמה בשני העשורים האחרונים. חברת גוגל, שהוקמה על ידי לארי פייג' וסרגיי ברין, היתה אחד הגורמים היותר משפיעים ומעצבים בפרק הזמן הזה. ממש באותו זמן חוו חברות היי-טק ענקיות את קריסתן או את דעיכתן האיטית והאכזרית אל תחומי השכחה וחוסר ההשפעה. וזה קרה להן כי המנהלים שלהן הניחו שמה שהיה הוא שיהיה ואיפשרו לחברות קטנות, אמיצות ושאפתניות לקבוע מחדש את כללי המשחק.

מדהים לחשוב היום שכשהוקמה גוגל נשלטו עולמות המיחשוב והאינטרנט על ידי חברות כמו מיקרוסופט, נטסקייפ ויאהו. פייסבוק עוד לא נראתה באופק, שלא לדבר על אינסטגרם או ווטסאפ. רק חברות שהצליחו להתמודד עם חדשנות מתמדת בקצב מטורף ועם שינויים דרמטיים ובלתי צפויים של כללי המשחק שרדו את הדרך הארוכה וחלקן מתמודדות בעצם הימים האלה על שרידותן בעשור הבא.

היזמים של גוגל מתכוונים להמשיך להשפיע באופן דרמטי על חיינו גם בעשרים השנים הקרובות. אתמול הם הצהירו על כך באופן רשמי והחלו בביצוע של החזון שלהם. ובמקרה של אלפבית, סביר להניח שכולנו נרוויח, לא רק הם.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל