בעקבות הפיחות ביואן: בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות

סין הכריזה על פיחות חד ביואן ומזעזעת את השווקים ■ בסין פורסמו היום נתונים על המכירות הקמעונאיות והתפוקה התעשייתית שהיו נמוכים מהצפי

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים חדות, על רקע הפיחות במטבע הסיני והחששות מפני הכלכלה הסינית.

עונת הדוחות נמשכת והיום דיווחה הנקל הגרמנית על עלייה של 14% ברווחים בעסקי הליבה שלה.

חברת התשתיות הגרמנית E.ON דיווחה על ירידה של 13% ברווח בחצי הראשון של 2015.

כלכלני שרודרס מציינים בסקירה שפרסמו כי "הפיחות החד פעמי שהוכרז בסין לא יוביל להמשך פיחותים בשער היואן, שכן המימשל הסיני דואג בראש ובראשונה ליציבות החברתית במדינה ויציבותה של המערכת הפיננסית. המהלך לא נועד לעזור ליצואנים מסין אלא להגמיש ולבצע רפורמה מסויימת בניהול שערי החליפין ומטבע החוץ במדינה".

מנהל ההשקעות הראשי של בנק פיקטה באסיה מציין כי "מבחינת צעדי תמיכה נוספים שיינקטו, אנו צופים קפיצה קטנה בפעילות כלכלית למשך שארית השנה, ברמה מספיקה כדי להביא את צמיחת התל"ג עד לגבול של 7%. הרשויות הסיניות יתערבו במאמצי תמיכת הגדילה בנסיונם לשמר הצמיחה בתחום 7%, מה שמסבך מאמצים לאזן את כלכלת המדינה לטווח ארוך".

אייל כהן, מנכ"ל חברת שיא קפיטל אומר "היואן ממשיך בהיחלשותו הבוקר ונסחר סביב רמת 6.43 יואן לדולר (ירידה בשיעור של 1.6%). פיחות המטבע הסיני אתמול הוא המהלך הדרמטי ביותר בשוק המט"ח בתקופה האחרונה. מדובר בירידה היומית החדה ביותר במטבע הסיני שנצפתה זה שני עשורים. צעד זה של הבנק המרכזי הסיני התבצע, על פי ההערכות, בשל ההאטה הכלכלית שנראית בבירור בסין בחודשים האחרונים. היואן, שצמוד לדולר, התחזק בתקופה האחרונה יחד עם הדולר ופגע ביצוא הסיני - גם בעיה זו ניסה הנגיד הסיני לפתור.

"ההערכות בשווקים הן, כי הפיחות היזום שביצע הבנק הסיני, עלול להצית גל של פיחותים תחרותיים סביב העולם, שיתחיל במדינות האסיאתיות ואף ימשיך מערבה. להערכתנו, בימים הקרובים היואן ימשיך להיחלש, כאשר ייתכן ופעילי השוק ייקחו את היואן לרמה נמוכה אף יותר. בינתיים באירופה, נושבות רוחות של תקוה, לאחר שהדיונים בין יוון לבין נושיה אמש הביאו לחתימה על הסכם בדמות תוכנית חילוץ שלישית", אומר כהן.

מגמה שלילית נרשמה היום גם בבורסות אסיה.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים, לאחר שהבנק המרכזי בסין הודיע על פיחות של 2% בשער היואן במטרה להאיץ את הצמיחה. מלבד סין, הסוחרים התמקדו גם בהסכם שנחתם בין יוון לנושים וכן בתנודות החדות בשוק הסחורות.

מחירי הנפט ממשיכים להיות תנודתיים. לאחר ששלשום המחירים התאוששו בכ-2.5%, אתמול המחירים צנחו. החוזים על הנפט מסוג WTI צללו בכ-4.2% ל-43.08 דולר לחבית, שפל של 6 שנים. זאת בצל הערכות לפיהן הביקוש לנפט בסין יירד בשל ההאטה המתמשכת. היום נמשכת הנסיגה במחירי הנפט וחוזה ברנט נסחר סביב 48.73 דולר לחבית.

בסין פורסמו היום נתונים על המכירות הקמעונאיות שהיו נמוכים מהצפי. המכירות ביולי גדלו ב-10.5% לעומת יולי אשתקד ולעומת צפי כלכלנים לגידול של 10.6%. התפוקה התעשייתית גדלה ב-6% לעומת צפי לגידול של 6.6%.

אתמול דווח כי כלכלת רוסיה התכווצה ב-4.6% ברבעון השני של השנה בהשוואה שנתית, הירידה הגדולה ביותר זה שש שנים, שהכניסה את המדינה למיתון הראשון שלה מאז המשבר הפיננסי ב-2009. לשכת הסטטיסטיקה הפדרלית הרוסית לא סיפקה כל פרט על האומדן הראשון שלה, אך אנליסטים העריכו שהנתון הראשוני צפוי להתעדכן כלפי מטה בהמשך, מפני שנתונים מגזריים - כולל מכירות לצרכן, ייצור תעשייתי והכנסות משקי הבית - מצביעים על נסיגה גדולה עוד יותר במונחים ריאליים.

בסיאול רשמו מניות קיה מוטור ויונדאי מוטור עליות של כ-5% על רקע הערכות כי הפיחות בשער המטבע המקומי יוביל לעלייה במכירות שתי החברות.