נעילה שלילית בבורסות אירופה; בורסת סין קרסה בכ-6.1%

פיחות היואן הסיני הביא ליציאת כספים גדולה מסין והבנק המרכזי מנסה לעצור את הבריחה באמצעות עסקאות החלף דולריות ■ ירידות קלות בוול סטריט

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') במגמה שלילית, על רקע המשך העצבנות בנוגע לכלכלת סין, המטבע ותפקוד שוקי ההון שלה. בוול סטריט מתנהל המסחר בירידות קלות, לאחר נתון מאקרו חיובי ודוחות כספיים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי "בהתחשב בכך שישנן רפורמות והתפתחות רגולטורית בשווקים הפיננסיים בסין, אך טבעי שנמשיך לראות גם בעתיד תנודתיות גבוהה יחסית בשווקים בסין. כל עוד הסביבה הכלכלית העולמית שברירית והשוק ימאן להפנים את השינויים המבניים בסין המשקיעה כיום פחות בתשתיות ובהגדלת ייצור, ומנסה יותר לתמוך בהגדלת ענפי השירותים בכלכלה - תימשך גם תגובתיות היתר לסין בשווקים בעולם".

אוהד חיים, אנליסט ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, ממליץ למשקיעים להימנע מחשיפה לסין. "קיים חשש אמיתי שהממשלה הסינית מאבדת מהדומיננטיות שלה בכלכלה המקומית; ויסות הכלכלה עלול להתברר כמשחק מסוכן גם למדינה כמו סין הנשלטת על ידי הממשלה. היום המשקיעים הבינו, כי הבנק המרכזי אינו מצליח לחפות על יציאת הכספים משוק המניות הסיני - המגמה השלילית התחזקה והמדד סיים בצניחה".

מניית חברת הבנייה Persimmon נסחרה בלונדון בעליות לאחר שהחברה דיווחה על עלייה של 31% ברווח לפני מס בחצי הראשון של 2015.

בורסות אסיה נסחרו היום (ג') בירידות שערים בהובלת הבורסה הסינית שצנחה בחדות. הבנק המרכזי הסיני מנסה לרסן את יציאת הכספים מהשווקים (על כך בהמשך). נתון מאקרו מתחום הנדל"ן פורסם בסין.

המהלך של הבנק המרכזי הסיני בשבוע שעבר, לפיחות של המטבע המקומי, היואן, הביא ליציאת כספים גדולה מסין. המשקיעים חוששים שהמטבע יעבור פיחות נוסף, מוכרים יואן וקונים דולרים - וזה מביא ליציאת כספים גדולה מהמערכת הפיננסית. בתגובה, הבנק המרכזי הסיני הזרים היום 120 מיליארד יואן (18.8 מיליארד דולר) באמצעות עסקאות החלף דולריות - מכירת דולרים מיתרות המט"ח שלו בעבור יואן. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוזרם ביום אחד מזה 19 חודשים.

בסין פורסם היום כי מחירי הבתים עלו בחודש יולי ב-0.3%, לאחר עלייה של 0.4% ביוני ו-0.2% במאי. במונחים שנתיים מחירי הבתים בסין נפלו ב-3.7% לאחר צניחה של 4.9% בחודש הקודם.

בורסת תאילנד יורדת היום כ-2% לאחר פיגוע התופת אתמול שהביא ל-22 הרוגים ויותר מ-100 פצועים. הרשויות המדינה מהנלות היום מצוד אחר חשוד בפיגוע.

וול סטריט סגרה אמש בעליות של עד 0.8% לאחר פרסום נתוני מאקרו מעורבים: מדד האמפייר סטייט לחודש אוגוסט צנח לשפל שלא נראה מאז 2008, והסנטימנט של חברות הבנייה (NAHB) עלה לשיא של קרוב ל-10 שנים. אירוע המאקרו הגדול של השבוע בארה"ב יהיה פרסום פרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב והמשקיעים ינסו לדלות כל פרט מידע שיכול להעיד האם הבנק המרכזי יעלה את הריביות בספטמבר או ידחה את ההחלטה לדצמבר, בעקבות ההחלשות המתמשכת של הנפט והתחזקות הדולר.

מניית טושיבה בלטה לשלילה במסחר בטוקיו על רקע דיווחים לחילופי גברי בהנהלת החברה. לפי דיווח נוסף בעיתון היפני ניקיי, החברה צפויה לדווח בקרוב על הפסד לשנה הפיסקלית וכן עלולה לעדכן מטה את תוצאות השנה הקודמת.

מנגד, מניות הבנקים באסיה בלטו לטובה - נציין את Mizuho ואת Mitsubishi UFJ .