נעילה שלילית בבורסות אירופה; "צפו להמשך התנודתיות"

פרוטוקולי הפד מישיבת הריבית ביולי הראו כי העלאת הריבית בספטמבר עדיין על הפרק ■ ירידות בוול סטריט

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה ננעלו היום במגמה שלילית, בהמשך למגמה שלילית בוול סטריט לאחר שאתמול הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפד הראו כי העלאת הריבית בספטמבר עדיין עומדת על הפרק. מלבד שאלת הריבית, התנודות החדות בשוק הנפט והמט"ח והחשש מפני האטה חריפה בסין עדיין ברקע. 

 

 

מנכ"ל מכללת אפיק פיננסים אלי קאופמן מציין כי "יום המסחר צפוי להתאפיין בירידת המתח בקרב המשקיעים. הצגת הפרוטוקולים מפגישה האחרונה של הפד , רומזת על ביצוע העלאת הריבית במועד שנקבע - חודש ספטמבר הקרוב , עובדה אשר תשפיע על התחזקות הדולר בטווח הקרוב והבינוני. ממצאי הפרוטוקול עדיין לא מדברים בשפת העובדות ונזהרים מהצהרות , אך מאמינים שדחיית המועד עלולה לפגוע ביציבות השוק ולגרום להצתת האינפלציה . הסיבות אשר מעכבות את התנאים הפיננסיים להבשיל עד כדי עסקה נותרו על כנן: צניחה במחירי הנפט וגובה האינפלציה שעדיין רחוק מהיעד הרצוי של 2% , כתנאי מספק לביצוע העלאת הריבית".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי "החשש העיקרי של הפד הוא מהעלאת ריבית דווקא בתקופה שבסין מסתמנת האטה כלכלית. האג"ח הממשלתיות האמריקאיות מגיבות לאחרונה יותר לחשש מבעיות בסין מאשר לאפשרות שהריבית תעלה ולכן תשואות הפדיון שם נמוכות ואף פוחתות, למרות שלפי התרחיש המרכזי הריבית תעלה בקרוב - אם לא בספטמבר אז לקראת סוף השנה".

"להערכתי, הריבית תעלה בחודש הבא, כי אי העלאה שלה תתפרש בשווקים כאמירה של הפד שהמשק האמריקאי עדיין לא בשל לכך וזה מסר שהוא לא מאמין בו ולא רוצה לשדר אותו. עם זאת, יש דרכים רבות להעלות ריבית, למשל קביעה שהריבית תהייה 0.25% ולא 0% - 0.25% וכמו כן ניתן להבטיח שתוצאות ההעלאה ייבחנו והיא לא תוליך בהכרח לסדרה של העלאות. אני סבור שהפד "יעדיף" להעלות ריבית ואחר כך לעצור אם יראה הרעה מאשר להמשיך עם הריבית הנמוכה ולהתמודד אחר כך עם לחצי מחירים (נניח אם הנפט מתאושש) שיכתיבו העלאות ריבית חדות יותר. חשיבות רבה תהייה להתבטאויות של בכירי הפד וג'נט ילן בראשן בשבועות הקרובים. מבחינת השווקים, היות והפד הודיע שצעדיו הבאים יהיו תלויי - נתונים, צפויות תגובות חדות, של שוקי המניות והאג"ח לכל נתון כלכלי שיפורסם בארה"ב ובסין בעיקר, לפי השאלה אם הוא מקרב או מרחיק העלאת ריבית", אומר מנחם.

מניית Ahold זינקה לאחר שהחברה דיווחה על עלייה של 33% ברווחי הרבעון השני.

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ה') בירידות שערים.

מפרוטוקולי ישיבת הריבית בחודש יולי, עולה כי חברי הפד שתומכים בשינויי המדיניות והעלאת הריביות טענו כי דחיית המהלך מספטמבר למועד מאוחר יותר, עלולה להצית את האינפלציה או ליצור חוסר יציבות פיננסית. מיעוט מקרב חברי הפד ביקשו להתאזר בסבלנות, כשהם טוענים כי אין סיבה לחשוב שהאינפלציה תעלה לכיוון 2%, בעיקר בשל הדולר החזק והירידה במחירי הנפט.

תוצאות סקר שנערך ברויטרס, עולות בקנה אחד עם התחזיות המוקדמות של הפד ומצביעות על כך שהבנק המרכזי עשוי להעלות השנה פעמיים את הריבית. עם זאת, חלק מהאנליסטים שהשתתפו בסקר טענו כי הפיחות החד שביצעה סין ביואן לצד הצניחה במחירי הנפט, עלולים לדחות את העלאת הריבית.

החשש מפני האטה בסין עדיין מעיב כאמור על השווקים. "התנודות בסין נמשכות משום שאין נרטיב ברור לגבי מה שקורה. כאשר בוחנים את סין רואים שהממשל מחפש תשובות", מציין האנליסט פרייזר הואי. "אני לא אומר שאנו על סף קריסה, אך צפו להמשך התנודתיות והמגמה השלילית".

בין המניות שריכזו עניין נציין את מניות האנרגיה ביפן, ביניהן JX Holdings, ו-Inpex, שרשמו ירידות חדות בעקבות הצניחה במחירי הנפט. גם היצואניות היפניות איבדו גובה בעקבות התחזקות הין מול הדולר, ביניהן סוני, טושיבה וקנון.