מפת הרשתות החברתיות משתנה לנגד עינינו כל הזמן. פייסבוק ממשיכה לשלוט בעולם החברתי הדיגיטלי, ויעידו על כך 1.5 מיליארד המשתמשים שלה, אך טוויטר ולינקדאין - שפעם זינבו אחריה אך מעולם לא ממש נשפו בעורפה - לא מצליחות להדביק את הקצב ואפילו מאבדות גובה לטובת רשתות חברתיות נישתיות יותר.
מחקר שערך ארגון Pew בחודשים מארס-אפריל השנה בקרב 1,907 בני 18 ומעלה בארה"ב, שופך אור על היקפי השימוש בשנים האחרונות. פייסבוק היא כאמור הרשת החברתית הדומיננטית, כש-72% מהאמריקאים שמחוברים לאינטרנט משתמשים בה - או 62% מכלל האמריקאים מעל גיל 18 - אך עם זאת, פייסבוק לא הציגה צמיחה בשנתיים האחרונות. יש לציין כי 85% מהאמריקאים מחוברים לאינטרנט.
בלינקדאין, שהייתה פעם הרשת החברתית השנייה הכי פופולרית, המגמה מעורבת. ב-2013 עמד שיעור החדירה על 22% מקרב האמריקאים מעל גיל 18, עלה ל-28% בשנה שעברה והשנה ירד חזרה ל-25%. גם טוויטר ידעה ימים יפים יותר. בעוד שב-2012 היא הייתה הרשת החברתית השלישית הכי פופולרית בארה"ב, היום היא מפגרת אחרי כל השאר. בשנתיים האחרונות שיעור השימוש לא השתנה ונותר 23%.
מעקב של Pew אחרי היקפי השימוש ברשתות הקטנות יותר, מצביע על המגמות. אינסטגרם נמצאת במגמת עלייה מ-17% ב-2013 ל-28% השנה, בעוד פינטרסט צמחה מ-21% ב-2013 ועד ל-31% השנה והיא הרשת החברתית השנייה בפופולריות שלה בארה"ב אחרי פייסבוק. פינטרסט ממשיכה להציג דומיננטיות נשית בקרב המשתמשים, כש-44% מהגולשות בארה"ב מעל גיל 18 משתמשות בפלטפורמה, לעומת 16% מהגולשים.
המחקר של Pew שופך אור גם על שתי הרשתות שלא מצליחות להגיע לקהלים המבוגרים של בני 65 ומעלה - טוויטר ואינסטגרם. כך, רק 4% מהמבוגרים שמחוברים לאינטרנט משתמשים באינסטגרם, בעוד רק 6% מהם משתמשים בטוויטר.
נתון אחר מנסה לבדוק את תדירות השימוש ברשתות החברתיות השונות. כך, המחקר של Pew מלמד שהמשתמשים בפייסבוק מאוד מעורבים - 70% גולשים אליה על בסיס יומי, לעומת 22% שגולשים ללינקדאין על בסיס יומי.
המחקר גם בדק אתרי פורומים דוגמת reddit, Digg או Slashdot ומצא כי 15% ממשתמשי האינטרנט הבוגרים בארה"ב גולשים אליהם וקוראים או מגיבים שם. מדובר על ירידה מהיקף שימוש של 25% באתרי פורומים לפי מחקר דומה שנערך ב-2002. במקביל, 10% מהגולשים הבוגרים בארה"ב משתמשים באתר הבלוגים טאמבלר, שנמצא בבעלות יאהו.
ומה לגבי אפליקציות הודעות? המחקר של Pew מראה כי 36% מבעלי סמארטפונים בארה"ב משתמשים באפליקציות תקשורת דוגמת וואטסאפ, Kik או iMessage ו-17% משתמשים באפליקציות שמוחקות את ההודעות דוגמת סנאפצ'ט או Wickr. יש לציין כי 67% מהאמריקאים מחזיקים בסמארטפונים.
באופן לא מפתיע, שני סוגי האפליקציות האלה פופולריות בעיקר בקרב קהל צעיר. לפי הנתונים, מחצית מבעלי הסמארטפונים בגילאי 18-29 משתמשים באפליקציות תקשורת ו-41% משתמשים באפליקציות דוגמת סנאפצ'ט ודומותיה שמוחקות הודעות לאחר שנשלחו.
אינסטגרם ופינטרסט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.