"המניות בת"א יזנקו בסוף הסערה, אם בועת הנדל"ן לא תתפוצץ"

אודי אלוני, מנכ"ל אתר ההשקעות FUNDER ויו"ר לשכת יועצי השקעות: "למשקיעים במניות, זה זמן מצוין 'לעשות סדר' בתיק ההשקעות"

המדריך למשקיעים / צילום: שאטרסטוק
המדריך למשקיעים / צילום: שאטרסטוק

אודי אלוני, מנכ"ל אתר ההשקעות FUNDER ויו"ר לשכת יועצי השקעות, פרסם היום (ב') מעין ראיון עצמי שבו הוא פורש את משנתו בנוגע לירידות החדות בשווקי העולם ובישראל.

אלוני מגדיר את המצב הנוכחי, אליו נלקעו המשקיעים, "מבחן אומץ". לדבריו, אין התרגשות בבתי ההשקעות מהנפילות בשווקים, משום שממילא אין כיום אלטרנטיבות ראויות להשקעה במניות ולמעשה "אין לאן לברוח".

לפי אלוני, "המשבר בסין זה אולי סיבה טובה בשביל למכור עיתונים, אבל לא באמת סיבה שבגללה הבורסות הגדולות בעולם צריכות להתרסק. סין היא אולי כלכלה ענקית, אבל היא לא באמת מובילה את הכלכלה העולמית. היא רק הבק-אופיס היצרני והיא מאבדת את האטרקטיביות שלה לטובת ייצור אישי ולא המוני, מהפכה שנמצאת בראשית הדרך וכוללת את מדפסות התלת ממד ועוד".

אלוני מעריך כי כלכלת ארה"ב, לעומת זאת, היא "כלכלה חזקה שרק מתחזקת. עליית הריבית שם קרובה מתמיד בגלל חוזקה של הכלכלה המקומית".

אלוני מעריך, יש סיבה לחשש מכיוון שכלכלות רבות, ובהן רוסיה וסין, מפגינות חולשה. עם זאת, "החשש הזה צריך להיות מוגבל ואמור לעזור למשקיעים לתכנן טוב יותר את תיק ההשקעות שלהם ולא לעורר פאניקה".

להלן המשך "הראיון העצמי" שפרסם אלוני:

למה הבורסה בארה"ב ירדה בחדות?

"הסיבה האמיתית היא ההבנה של המשקיעים הענקיים (קרנות גידור למיניהן) שהריבית אכן הולכת לעלות. משקיעי ענק מושקעים במניות בכסף שהם לוו בריבית אפסית וכעת הם צריכים, להבנתם, להפחית את הסיכון, למכור מניות ולהחזיר חלק מההלוואות.
'קיפול מנופים' קוראים לזה. זה תהליך שכבר נמשך כמה חודשים, אבל הגיע לשיאו בימים חמישי ושישי ואולי יימשך עוד כמה ימים. אף אחד לא יודע בדיוק כמה זמן זה יימשך".

למה הבורסה בישראל יורדת?

"כסף הוא כמו מים בחוק הכלים השלובים. אם יש מניות זולות מאוד בארה"ב, אין סיבה שמניות דומות בישראל יהיו שוות יותר. בעולם שבו כסף זורם כמו מים בין מדינות, כולם משפיעים על כולם".

מה יקרה בעוד חודש?

"מניסיון העבר אני יכול להגיד שלא עוברים הרבה חודשים עד שמחירי המניות חוזרים לרמתם הקודמת ואף עולים על השיא הקודם שלהם".

מה צפוי בישראל?

"בישראל יש כלכלה חלשה. מנועי הצמיחה נחלשו מאוד וגם בועת הנדל"ן כבר לא מצליחה להניע את גלגלי המשק. החשש הגדול בישראל הוא מהתפוצצות הבועה ונפילת מחירי הדירות. נוצר מצב שבו ירידות הריבית באו לעזור ליצוא באמצעות החלשת השקל, אבל עזרו דווקא לעליית מחירי הדירות.

"דירה בישראל הפכה למוצר פיננסי במקום למוצר צריכה. המחשבה שיש מחסור של דירות הובילה את הממשלה לייצר עוד ועוד דירות שאף אחד לא צריך... יש בישראל מעל 26 אלף דירות במלאי מוכן של הקבלנים ועוד כ-100 אלף דירות בשלבי בנייה שונים ועוד כ-80 אלף דירות ביד 2. כמו כן, ההערכות מדברות על 100 אלף דירות ריקות בישראל (כאלו שחשבונות החשמל בהן מסתכם באפס). מניסיון אישי, אין מקום בארץ שאין בו דירות למכירה, יש רק דירות שמחירן גבוה מכדי שנוכל לרכוש אותן. זה לא מעיד על מחסור בדירות, אלא על כשל שוק.

"המניות בישראל לעומת זאת יחסית לא יקרות, למעט מניות הנדל"ן. אני הרבה יותר חושש ל'פנסיית הדירה' שחלק מהמשקיעים בנו לעצמם, מאשר לפנסיה בקופות הגמל וקרנות הפנסיה שמושקעות בחלקן בבורסה. אם בועת הנדל"ן לא תתפוצץ בקרוב, שוק המניות בישראל צפוי לזנק בסוף הסערה. יש בישראל חברות שמצבן אף השתפר מאוד בעקבות ירידת מחירי הנפט, וכך גם בעולם. ירידת מחירי הנפט היא הדלק הכי חזק בכלכלה - בארה"ב, אירופה וגם ישראל".

מה לדעתך יעשו הנגידות בישראל ובארה"ב?

"השווקים מעמידים את הנגידים ברחבי העולם ב"מבחן אומץ". כאילו אומרים לנגידה בארה"ב "נראה אותך מעלה עכשיו את הריבית..."

"אין לדעת איך היא תענה לאתגר. לצידה עומד פרופ' סטנלי פישר, מיודענו, שהוא חובב ריבית זולה וייתכן שישכנע אותה לדחות את ההעלאת הריבית. אולם, זו תהיה טעות. שידור הססנות רק יגביר את הנפילות ואילו העלאת הריבית דווקא תזניק את השווקים".

העלאת הריבית תזניק את השווקים ?

"כן, זו ההערכה שלי. מכיוון שסוף סוף נתחיל לחזור לאיזון כלכלי שבו לכסף יש ערך. כיום ירידת מחירי הנפט משמשת כמאיץ לא פחות מירידת ריבית ויש חשש שהאינפלציה תגבר (בתום ההשפעה של הירידה המיידית של מחירי הנפט).

"הנגידה בישראל, קרנית פלוג, נמצאת בסיטואציה בעייתית מאוד שבה אין לה כלים טובים להשפעה על הכלכלה. ישראל צריכה שקל חלש, אבל הנגידה לא מצליחה לפחת את השקל בלי להוריד ריבית והיא כנראה תאלץ להוריד את הריבית לאפס, אבל אינני יודע מתי זה יקרה.

"למעשה, אם הריבית בארה"ב תישאר על קנה ולא תעלה (בספטמבר), להערכתי הריבית תרד כאן אפילו לא ביום ההודעה הרגיל. הדבר המצער הינו שהדולר מתחזק כעת רק בגלל החולשה של הכלכלה".

מה אתה ממליץ ?

"למשקיעים במניות, זה זמן מצוין 'לעשות סדר' בתיק ההשקעות - לקנות את מה שצפוי לעלות חזק יותר בתום הסערה, ולמכור את מה שצפוי לעלות פחות. רצוי מאוד להתייעץ עם יועץ ההשקעות בסניף ולא למכור מניות או קרנות נאמנות בגלל פחד.

"למשקיעים בדירות, שמרגישים טוב היום בגלל שמחירי הדירות לא שקופים ואין 'בורסת דירות', כדאי מאוד למכור ומהר כי מתקרב היום שבו גם הם יצטרכו 'לקפל מנופים' תרתי משמע, להחזיר הלוואות ולהפסיק לבנות כי אין מי שיקנה.