"שנת 2015 בשוקי המניות תסתיים בדשדוש ולא בקריסה"

איציק נוי, מנכ"ל Smart Capital: "התגובה של השוק להתרסקות בסין היא חסרת פרופרציות ברמה בלתי מתוארת"

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

עוד יום של טלטלה עובר על השווקים מסביב לעולם. המשקיעים, האנליסטים והסוחרים מנסים להבין מה גרם למפולת ולאן השווקים הולכים.

בשיחה עם "גלובס" אומר איציק נוי, מנכ"ל Smart Capital: "התגובה של השוק להתרסקות בסין היא חסרת פרופרציות ברמה בלתי מתוארת. כאשר הסמן הימני לכלכלה המודרנית (סין) קורס, כל השווקים מצטרפים וטסים מטה. זוהי אינה שנת 2008 והפאניקה היא הגורם הראשי להתרסקויות".

"בארה"ב, נתוני המאקרו טובים בסה"כ כאשר בראשם עומדים נתוני התמ"ג והצמיחה המשתפרים. אפילו אירופה נראית טוב (יחסית) עכשיו כאשר האירו "מרים קצת את הראש". הבעיה המרכזית והגורם ל"משבר" הנוכחי הם סין. שוק המניות הסיני כבר איבד מעל ל-30% במהלך האחרון של הירידות, אך כמו שלמדנו השלטון בסין לא ייתן לדבר כזה למשוך אותו עוד הרבה. כפי שהורגלנו לראות מסביב לעולם - אנחנו בעידן של הרחבות כמותיות והתערבויות במסחר ובכלכלה והממשלה הסינית תתערב בקרוב בצורה אגרסיבית".

- אז מה צפוי לדעתך בחודשים הקרובים?

"כמו שכתבנו כבר, שנת 2015 בשווקי המניות תסתיים בדשדוש, לא בקריסה ולא בזינוקים".

- מה יהיה עם הריבית בארה"ב?

"בכירי הפד כבר התבטאו בהססנות לקראת החלטת הריבית של חודש ספטמבר והסבירות לעליית הריבית המדוברת ירדה משמעותית. עם זאת, ארה"ב נחושה להראות לעולם את התועלת והתרומה של ההרחבות הכמותיות (QE) ואין "חותמת" טובה מזו של העלאת ריבית. ארה"ב תעלה ריבית עד סוף שנת 2015".

- מה אתה חושב על החלטת הריבית בארץ?

"החלטת הריבית הצפויה הגיעה ביום סוער במיוחד בו הדולר נחלש רוחבית. במצב זה השקל מתחזק הרבה מעבר לערך הריאלי שלו ונסחר סביב 3.83, דבר אשר מאפשר הזדמנות פז להצטרפות למגמת ההתחזקות בצמד דולר-שקל. אני ממשיך לצפות את התחזקות הדולר-שקל לרמת ההתנגדות הפסיכולוגית ברף ה- 4 שקלים בטווח הבינוני. בימים בהם הפאניקה והתנודתיות שולטת בשוק, החלטה פזיזה של הורדת ריבית אולי הייתה תורמת בטווח הקצר אך מכלה את הכלי האחרון בארגז הכלים המוניטארי של בנק ישראל. ד"ר פלוג הוכיחה שיש על מי לסמוך ולפעמים "הישיבה על הגדר" היא דרך הפעולה הטובה ביותר".