רגיעה בשווקים: בורסות אירופה ננעלו בעליות של עד 4%

מדד סקר ה-IFO לבחינת הסנטימנט העסקי בגרמניה עלה ל-108.3 נק' באוגוסט לעומת צפי ל-107.5 נק' ■ הבנק המרכזי הסיני הודיע על הפחתת ריבית וצעדים אגרסיבים אחרים ■ "המשקיעים איבדו אמון ולכן יש עוד מקום לירידות"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

למרות הירידות החדות הבוקר (ג') בסין וביפן, במערב דווקא לוקחים אוויר מסבב הנפילות האחרון: בורסות אירופה ננעלו היום בעליות שערים חדות וכך מתנהל המסחר בוול סטריט.

העליות התחזקו לאחר שהבנק המרכזי של סין הוריד את ריבית ההלוואות לשנה ב-0.25% ל-4.6% וכמו כן הוריד שוב את יחס רזרבות המזומנים לבנקים כדי להגדיל את האשראי במשק הסיני.

נתון מאקרו חיובי שפורסם נותן רוח גבית לעליות: מדד סקר ה-IFO לבחינת הסנטימנט העסקי בגרמניה עלה ל-108.3 נק' באוגוסט לעומת צפי ל-107.5 נק'.

שוק המניות בארה"ב נכנס לתיקון (המוגדר כירידה של מעל 10% מהשיא) בפעם הראשונה מאז 2011, מדד שנחאי השלים היום צניחה של יותר מ-20% בשבוע האחרון לבדו ו-42% מהשיא ב-12 ביוני, ובאירופה מדד Stoxx 600 צנח אתמול ב-5.3% - הירידה היומית החדה ביותר מאז מפולת 2008. היום הוא מטפס ב-1.5%.

"השורה התחתונה שלנו היא שהעולם לא במקום רע היום", אומר לסוכנות בלומברג אנליסט מקרדיט סוויס. "האינדיקטורים הכלכליים לא רעים. השאלה היא האם אתם רוצים למהר פנימה לשוק כרגע או לחכות עוד קצת עד שהמצב יירגע".

מניות גדולות ואיתנות באירופה שנחתכו אתמול מתקנות היום חלק מהירידות, כמו למשל BHP ביליטון שנפלה אתמול ב-9.2% עולה, על אף שדיווחה על צניחה של 52% ברווחי הרבעון השני שלה בשל ההאטה הכלכלית בסין.

אך לא כולם אופטימיים היום. "זו פאניקה של מכירות וזה עניין של אמון", אמר לבלומברג אנליסט בשנחאי. "המשקיעים איבדו אמון ולכן יש עוד מקום לירידות. הממשל בסין לא יחלץ את השווקים, זה לא יקרה הפעם".