שערורייה מלוכלכת? 700 מיליון הדולר שמטלטלים את מלזיה

אלפים הפגינו בסוף השבוע בקואלה לומפור בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה על רקע שערורייה פוליטית מלוכלכת

מפגינים בקואלה לומפור  / צילום: רויטרס
מפגינים בקואלה לומפור / צילום: רויטרס

בסוף השבוע זרמו עשרות אלפי מלזים לרחובות קואלה לומפור כדי לצעוק את שמו של ראש הממשלה שלהם, נג'יב רזאק. הם לא באו לשבח אותו אלא לדרוש את ראשו. אחת הסיסמאות הפופולריות ביותר הייתה "תעצרו את נג'יב!".

ראשו המאפיר של נג'יב בן ה-61 הולך ומתקרח, שפמו מטופח, הוא לובש חליפות בהזמנה, והוא עשוי להיראות כליברל בעל דעות פרוגרסיביות בתחומים כגון כלכלה והרמוניה בין-גזעית. "נג'יב הוא התקווה הטובה ביותר למתינות ולרפורמה", אומר שולטו בירנס, עמית בכיר במכון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים.

אלא שלנג'יב, המכהן כראש ממשלת מלזיה מ-2009, יש גם צד אחר, לדברי ג'ון מלוט, לשעבר שגריר ארה"ב למלזיה. מלוט טוען כי נג'יב האמיתי - האיש שהפך בגיל 23 לחבר הפרלמנט הצעיר ביותר בתולדות עמו - שקוע עד צוואר בפוליטיקה מעוררת הפילוג הגזעי ורוויית הממון של מפלגת הארגון הלאומי המלזי המאוחד (UMNO), המחזיקה בשלטון ברצף קרוב לשישים שנה. "נג'יב המזויף" הוא תוצר של מיליוני דולרים שהושקעו במסעי יחסי ציבור מבריקים, לדברי מלוט.

יחסי הציבור של נג'יב כיום אינם כל כך טובים. הוא שקוע בשערורייה פיננסית שמרתקת את מלזיה, מדינה בעלת גיוון גזעי ודתי השוכנת בדרום מזרח אסיה שאוכלוסייתה מגיעה ל-30 מיליון. לאחרונה הודה נג'יב כי קיבל קרוב ל-700 מיליון דולר בחשבון הבנק הפרטי שלו. על פי גרסתו, שאומתה בידי הוועדה למאבק בשחיתות של מלזיה, הגיע הכסף מתורם מזרח תיכוני עלום שם. נג'יב טוען כי לא הפר שום חוק.

אך גרסה שונה של האירועים מקשרת את הכסף ל-1Malaysia Development Berhad, הידועה גם כ-1MDB. נג'יב הקים את החברה הזו ב-2009 והוא מכהן כיו"ר המועצה המייעצת שלה. יעדה המוצהר של החברה הוא לטפח תעשיות מקומיות, אך למעשה היא צברה חובות בסך 11 מיליארד דולר לאחר שרכשה קרקעות ותחנות חשמל מתיישנות במלזיה ובחו"ל. הבלוג Sarawak Report, שמקורו בבריטניה, וגם ה"וול סטריט ג'ורנל", דיווחו כי כסף מחברות ומבנקים שקשורים ל-1MDB הועבר לכאורה לחשבונו של ראש הממשלה. נג'יב עצמו מכחיש כל קשר בין 700 מיליון הדולר ל-1MDB.

עד לאחרונה נראה היה שימיו של נג'יב בראשות הממשלה ספורים. נגד 1MDB נפתחו ארבע חקירות, והיו שמועות על כתב אישום שיוגש בקרוב. אך נג'יב, שעליו נמתחה בעבר ביקורת בגין אי-יעילות, פתח במתקפת נגד חריפה. הוא החליף את התובע הכללי בתואנה כי בריאותו רעועה, ופיטר את סגן ראש הממשלה בגין חוסר נאמנות. הוא קידם ארבעה חברים בוועדה שתיאמה את החקירה, ועקב כך הופסקה עבודת הוועדה באופן זמני. מבקריו של נג'יב טוענים שהוא פירק מוסדות שלטון כדי להציל את עורו.

"כשנג'יב נכנס לתפקיד ראש הממשלה הוא השיק כמה רפורמות טובות", אומרת מריה צ'ין עבדאללה, מנהיגת קואליציית הפעילים ברסי (Bersih), המארגנת את פעולות המחאה בסוף השבוע הנוכחי. "אבל הוא הפך לאדם שלא אכפת לו מהמדינה, שלא טורח לתת דין וחשבון. כל מה שאכפת לו זה להישאר בשלטון".

השערורייה הפוליטית המלוכלכת רחוקה מאוד משורשיו המיוחסים של נג'יב, בנו של ראש ממשלתה השני של מלזיה, עבדול רזאק חוסיין, ואחיינו של ראש הממשלה השלישי, חוסיין און. הוא התחנך בבריטניה, תחילה בקולג' מלוורן בווסטרשייר, ולאחר מכן באוניברסיטת נוטינגהם, שבה למד כלכלה תעשייתית. נג'יב נראה "מאוד מלוטש, מאוד מנומס", לדברי מלוט.

מנהיגים מערביים רבים הוקסמו מגינוניו של נג'יב. למרות שערוריית 1MDB שממשיכה לבעבע, ביקר ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בקואלה לומפור בחודש שעבר. נשיא ארה"ב ברק אובמה מצא את הזמן לארח את נג'יב למשחק גולף בהוואי בדצמבר שעבר.

הסתירה בין מילותיו למעשיו של נג'יב מבלבלת את העם המלזי, לדברי הסופר המלזי אדין קהו, בייחוד מכיוון שנג'יב עלה לשלטון עם מסר ליברלי של סובלנות פוליטית והרמוניה בין-גזעית. למרות זאת, הוא לא ביטל את חוק ההסתה השנוא על העם המלזי, וחיזר אחר אסלאמיסטים קיצונים שמבקשים לאכוף על מלזיה את גרסתם למדינת הלכה מוסלמית. מנהיג האופוזיציה, אנוואר אבראהים, הואשם במשכב זכר והושלך לכלא.

ממשלתו של נג'יב נכשלה בטיפול בפרשת המטוס המלזי בטיסה 370 שנעלם אשתקד. כלכלת מלזיה מקרטעת. המטבע הלאומי, רינגיט, צלל לרמה הנמוכה ביותר ב-17 השנים האחרונות, והבורסה קורסת.

אין זו הפעם הראשונה שבה ניצב נג'יב במוקד סערה ציבורית. כשעדיין היה במסלול עלייתו חסרת המאמץ לראשות הממשלה, הועלו נגדו טענות בגין מעורבות לכאורה בשחיתות בפרשת חוזה צוללת צרפתית, אך הוא הכחיש כי עבר על החוק. לאחרונה הורשעו שניים משומרי ראשו לשעבר ברצח דוגמנית. נג'יב עצמו טען כי מעולם לא פגש את הנרצחת.

רבים טוענים כי נג'יב השתנה לאחר נישואיו לאשתו השנייה, רוסמה מנסור, בסוף שנות השמונים. רוסמה זוכה לקיתונות של לגלוג חסר רסן במדיה החברתית על בזבזנותה הקיצונית וטעמה הוולגרי. היא מופיעה בתמונות כשהיא אוחזת באחד מתיקי היד הרבים שלה במותג בירקין, שמחירם הקמעוני נע מ-9 אלף דולר ל-150 אלף דולר ליחידה. אפילו אחיו של נג'יב, נזיר, בנקאי בכיר, ציין את הניגוד בין סגנון החיים הראוותני של ראש הממשלה לסגנון החיים של אביהם המנוח, מנהיג שהיה ידוע ביושרו ופשטותו.

נג'יב עובר תקופה קשה בשל הפגנות הרחוב, השמועות על מזימות בממשלתו, והחקירות הנמשכות בפרשת 1MDB, אך הוא ממשיך הלאה. "שלא יהיה לאף אחד ספק: אני אמשיך לשרת ולהוביל את העם הזה", הצהיר נג'יב בנאומו בפני קהל במכון לניהול בקואלה לומפור בשבוע שעבר. לפחות בקהל ההוא לא היא אף אחד שצעק "תעצרו את נג'יב!".