שגריר ארה"ב לשעבר על נתניהו: הוא הכי פוחד להצטייר כפראייר

בין הדוא"לים שכתבה וקיבלה הילארי קלינטון נחשף מסר ממרטין אינדיק, שכתב על ראש הממשלה ב-2010: "אין לו נדיבות בנשמה" ■ הוא חושב שהוא גדול בניהול מו"מ... אבל הוא מתנהל כמו בשוק פרסי ומנפח את הדרישות שלו מעבר לכל רמה סבירה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, סיפק ניתוח פסיכולוגי לא מחמיא של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להילארי קלינטון בדוא"ל מספטמבר 2010. המסר של אינדיק הוא אחד מ-7000 דפי דוא"לים שעברו דרך השרת הפרטי של קלינטון כאשר כיהנה כשרת החוץ האמריקאית. על רקע טענות, שקלינטון עקפה את שרתי הסטייט דיפרטמנט והעדיפה להעביר מסמכים רשמיים, בכללם כאלה שמתוארים כמסווגים, בחשבון האי-מייל הפרטי שלה, הורה בית-משפט לסטייט דיפרטמנט לתת פומבי לחלק גדול מהמסמכים.

"נראה שלביבי אין נדיבות בנשמה", כתב אינדיק. "העובדה הזו, יחד עם החשש המיתולוגי שלו מלהצטייר כפראייר לפני אזרחיו, יוצרת בעיה של ממש במו"מ (עם הפלסטינים) במיוחד מפני שהוא מחזיק ברוב הקלפים".

אינדיק כיהן כשגריר בתל-אביב בין 1995 ל-1997 ומ-2000 עד 2001. הוא היה גם נציג שר-החוץ האמריקאי הנוכחי, ג'ון קרי, כאשר קרי ניסה להתניע מחדש את המו"מ הישראלי-פלסטיני אשתקד. את הדוא"ל שלו לקלינטון הוא כתב כאשר היה יועץ ללא שכר לשליח השלום האמריקאי לשעבר, ג'ורג' מיטצ'ל, ב-2010.

"טקטיקות ההתמקחות של ביבי נהפכו לגולים עצמיים", כתב אינדיק. "הוא מאמין שהוא גדול בניהול מו"מ ושהוא מתפקד בשוק מזרח-תיכוני, ולכן הוא מנפח את דרישותיו (מהצד שכנגד) הרבה מעבר לכל רמה סבירה מתוך אמונה שכך יעלה בידו לקבל מחיר טוב יותר". ("וושינגטון פוסט", שמפרסם חלק מהציטוטים, מציין שהתיאור הזה מזכיר למעשה סוחר שטחים, שמבקש 1000 דולר תמורת שטיח, אך ייסתפק ב-100).

"בסופו של דבר, לאחר לחץ גדול מכל הצדדים, הוא יעשה ויתור סופי, אך רק לאחר שביזבז המון זמן והרגיז את כל אלה שסובבים אותו; בכך הוא שולל מעצמו אשראי מתומכיו ושותפיו למו"מ", הוסיף אינדיק. "... במו"מ מבזבז נתניהו הרבה מהרצון הטוב שמגלים שותפיו למו"מ... וזה מעורר ספקות לגבי הרצינות שלו".

כיצד צריכה קלינטון לנהוג בנתניהו? "חבקי אותו", המליץ אינדיק. "הוא עדיין חושב שאנו רוצים להעיף אותו מהשלטון. (אך) אין תחליף לניהול המו"מ עמו, למרות שהוא הופך את כל התהליך למתסכל... כידידתו, ציירי תמונה ריאלית של התוצאות האסטרטגיות של טקטיקות ניהול המו"מ שלו, במיוחד על גורל הנהגת הרשות הפלסטינית, אם יתברר לך שהוא מודאג ממצבו הפוליטי יותר משהוא מודאג ממצבו הפוליטי של אבו מאזן".

עוד כותב אינדיק, כי באותה תקופה (2010), הוא התרשם כי אביגדור ליברמן, "לא הליכוד עומד בראש דאגותו של נתניהו. הוא רוצה להחזיק אותו בממשלה זמן רב ככל האפשר מחשש שכאשר לברמן יעוב הוא יגייס תמיכה מהימין, לרבות אלה שבליכוד, כדי להתנגד למאמצי השלום".