ראשי ערים מאיימים לתקוע בנייה של עשרות אלפי דירות

ראשי הרשויות מוחים על כוונת כחלון לקדם תקצוב דיפרנציאלי של הרשויות המקומיות

בנייה במרכז / צילום: תמר מצפי
בנייה במרכז / צילום: תמר מצפי

ראשי רשויות מקומיות יוצאים נגד ההצעה לתקצוב דיפרינציאלי ופונים לבטן הרכה של שר האוצר - תחום הדיור. במכתב שנשלח לשר האוצר משה כחלון, עליו חתומים 29 ראשי ערים מכל רחבי הארץ, טוענים האחרונים כי קידום התוכנית לתקצוב דיפרינצאלי בתחומי החינוך והרווחה עשוי לפגוע בקידום בניית אלפי יחידות דיור בערים האמורות. עוד כותבים ראשי הרשויות לשר האוצר כי גם ערים שחתמו מול המדינה על הסכם גג, הסכם שתכליתו התחייבות לקידום יחידות דיור בערים אל מול התחייבות למימון תשתיות ופיתוח מצד המדינה, אישור התקצוב הדיפרינצאלי יגרום להם לשקול מחדש את ההתחייבות מול המדינה לקידום יחידות הדיור. נציין שכל ראשי הרשויות החתומים על המכתב עומדים בראש רשויות חזקות שמהן התקצוב הדיפרנציאלי עתיד לגרוע ולא להיפך, מה שגרם לראשי רשויות חלשות להתקומם על המכתב ולכנות אותו ניסיון סחיטה של הממשלה.

"על סדר יומה של ממשלת ישראל מונחת הצעה לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות מקומיות בתחומי החינוך והרווחה. ההצעה שהוכנה במשרד האוצר, נוקטת במדיניות של הקטנת שיעור השתתפות הממשלה בתקצוב גידול האוכלוסייה ותוספות נוספות המתוכננות בשנים הבאות בחינוך וברווחה לעומת שיעור התקצוב הבסיסי הניתן כיום לאוכלוסייה הנוכחית", כך במכתב שנשלח אתמול (ג') , "שיטה זו עומדת בסתירה מוחלטת למאמץ ולהתגייסות של החתומים מטה, ראשי ערים שחתמו עם המדינה על הסכמי גג וראשי ערים שבשטחן מתוכננות תכניות בנייה רחבות היקף, שתכליתן האצת הבנייה למגורים והוספת עשרות אלפי יחידות דיור בערים השונות. מטרתם של הסכמי הגג ומאמצי צוותי משרד האוצר ורמ"י בדיונים מולנו היו ליצור מנגנוני עידוד והסרת גורמים מעכבים לבנייה למגורים - מה שעכשיו עומד בסכנה".

עוד במכתב, עליו חתומים בין היתר ראש עיריית ראשון לציון דב צור, ראש עיריית חיפה יונה יהב, ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' ועוד: "האבסורד הגדול הוא שהערים בהן תכנית התקצוב הדיפרנציאלית המוצעת על ידי משרדך פוגעת באופן המשמעותי ביותר, הן אותן ערים המתגייסות למהלך ובונות את כמות יחידות הדיור החדשות הגדולה ביותר. ברור כי עשרות אלפי יחידות דיור מוטלות על הכף בערים שלנו, ואם אכן יתבצע שינוי בתקצוב המבוסס על תוספת האוכלוסייה ניאלץ לשקול מחדש אם לקחת על עצמנו את המטלה הגדולה שנטלנו על עצמנו בהסכמי הגג ובתכניות בניה נוספות או אם לעצור את המהלך כולו, וזאת בעקבות המחיר העצום והבלתי נסבל שתושבינו ישלמו בגין שינוי זה".

במסגרת המכתב מפורטת גם רשימה ארוכה של יחידות דיור המתוכננות בשלב זה או אחר ב-29 הערים, רשימה המסתכמת בלמעלה מ-400 אלף יחידות דיור, רשימה שעל פי המכתב מעידה על כמות יחידות הדיור הגדולה שההחלטה האמורה עשויה לטרפד מבחינת הרשויות. עוד נציין שההצעה ירדה משולחן הממשלה ונכון להיום ועדה מיוחדת שגובשה לצורך קידום החלטה זו ובדיקת היתכנותה דנה בסוגייה ואמורה להציג את מסקנותיה בתחילת נובמבר.

ראש עיריית ראשון לציון דב צור, אחד מראשי הערים החתומים על המכתב, ומי שעומד בראשה של עירייה שחתמה עם המדינה על הסכם גג מסביר את ההתנגדות: "מדובר על הקטנת השתתפות המדינה בחינוך ורווחה בערים החזקות וגדלת התקצוב בישובים החלשים. כלומר, שאם הייתי אמור לקבל 100 מיליון שקל אבל עכשיו רק 90 מיליון ואת ה-10 הנוספים יעבירו לרשות אחרת. המשמעות בפועל היא שעל כל תושב נוסף או משפחה נוספת שתגיע לעיר האוצר יקנוס אותי וזה סותר לחלוטין את המדינות להוספת דיור למגורים באמצעות הסכמי הגג. באוצר בעצם אומרים לי שאהיה גרעוני. הסכמי הגג מדברים על תשתית באדמה, אלו תקציבים אחרים, ועד היום ידעתי לבנות תקציב לפי המצב הקיים ולדעת האם אסתדר עם תוספת האוכלוסייה הצפוייה בעיר. אבל אם עכשיו ייקחו לי כספים זה משנה את כל התחשיב, לא נערכנו לזה, ושום מימון תשתית לא יפצה אותי על זה. זו פגיעה ישירה בתושבים שלנו הקיימים והעתידיים".

כאמור, במקביל לטענות של ראשי הרשויות החזקות, הוצגה היום גם עמדה מנוגדת. שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא ויו"ר מרכז השלטון המקומי לשעבר, הגיב בחריפות על המכתב שנשלח לשר האוצר ואמר היום כי "המכתב הזה הוא לא פחות מסחיטה באיומים שעושות הרשויות לממשלת ישראל. ראשי הרשויות השבעים שכחו שהם שליחי הציבור ומוכנים גם לפגוע בתושבים שלהם תמורת עוד כמה שקלים לקופתם הענקית ממילא. תקציבי המדינה נועדו לשרת את כל עם ישראל ולהביא לצמצום פערים חברתיים. הם לא הרכוש הפרטי של ראשי הרשויות, אפילו שהם התרגלו לקבל מהמדינה סכומי עתק בעוד בפריפריה ילדים לא זוכים לתנאים בסיסיים. הגיע הזמן שהגדולות יבינו שהרשויות הקטנות לא מתכוונות לוותר אלא להגביר את הדרישות ממשלת ישראל ומהשלטון המקומי".

בתגובה למכתב ולטענות ראשי הרשויות נמסר היום ממשרד האוצר כי "שיטת התיקצוב הקיימת כיום לפיה כלל הרשויות מתוקצבות באופן שווה מבלי לקחת בחשבון שישנן רשויות חלשות יותר מביאה הלכה למעשה להעמקת פערי החינוך והרווחה ברשויות החלשות. משרד האוצר מתכנן לפתור זאת על ידי תיעדוף הרשויות החלשות. מכתב זה תמוה בעינינו שכן צוות משותף עם יו"ר השלטון המקומי והממונה על בתקציבים באוצר מקדם מנגנון מתאים בהסכמה".