המדדים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים של מעל ל-2.5%

אנליסטים: נתוני היצוא החלשים שפורסמו בסין לא מותירים לממשל הרבה ברירות - הממשלה תגדיל את ההשקעות והבנק המרכזי יזרים עוד הון למערכת הבנקאית ■ OPEC דיווח על ירידה חודשית ראשונה בתפוקת הנפט מאז פברואר

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג'), יום המסחר הראשון בשבוע, בעליות שערים חדות, על רקע ההערכה כי סין תנקוט עוד צעדים כדי להאיץ את הצמיחה. אתמול לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל ה"לייבור דיי".

הלילה פורסמו נתונים כלכליים מאכזבים בסין: היצוא מהכלכלה השנייה בגודלה בעולם ירד זה החודש השני ברציפות. הירידה באוגוסט עמדה על 5.5%, לאחר נפילה של 8.3% ביולי. היבוא לסין באוגוסט ירד ב-13.8%, מה שמעיד על עומק ההאטה הכלכלית בסין שזרעה פחד בשווקים בתקופה האחרונה.

כעת, פעילים בוול סטריט מעריכים שהממשל הסיני לא יישאר אדיש לנתונים החלשים וימשיך במדיניות מוניטרית ופיסקלית מרחיבה על מנת להאיץ את הצמיחה.

"הנתונים מצביעים על ביקוש מקומי חלש בזמן שהביקוש למוצרים סיניים בעולם גם הוא חלש, מה שמגביר את הלחץ על הממשלה להגדיל את ההשקעות ועל הבנק המרכזי הסיני להזרים עוד כספים למערכת הבנקאית ולאפשר פיחות נוסף ביואן", כתבו אנליסט ב-Rabobank.

אך השוק לא מתרכז רק בסין, אלא גם בציפיות להעלאת הריבית בארה"ב החודש. ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב תתכנס ב-16-17 בספטמבר לקבל את החלטת הריבית, והמשקיעים חלוקים בדעתם באשר לתזמון העלאת הריבית. האם הפד יחליט להעלות את הריבית כבר בשבוע הבא או ידחה זאת לפגישה המוניטרית הבאה? הדעות חלוקות, בייחוד אחרי דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי ולא היה חזק במיוחד או חלש במיוחד.

אנליסטים בדויטשה בנק ציינו כי "לצד חוסר הוודאות בנוגע לפגישת הריבית, יש לציין שרמות התנודתיות בשווקים, ציפיות האינפלציה ונתוני מדד מנהלי הרכש אמורים לדחוף את הפד לעבר הקלה מוניטרית, לא הידוק מוניטרי".

בגזרת הנפט, OPEC דיווח היום על ירידה חודשית ראשונה בתפוקה מאז פברואר. התפוקה של ארגון המדינות המייצרות נפט ירד באוגוסט ב-140 אלף חביות ליום לעומת יולי, לסך של 31.26 מיליון חביות ליום.

מבין המניות הבולטות היום בשוק, ג'נרל אלקטריק מרכזת עניין לאחר שהאיחוד האירופי מתכוון לאשר לחברה לרכוש את חטיבת האנרגיה של Alstom תמורת 17 מיליארד דולר.

אפל בולטת לקראת כנס השקת האייפון 6S ו-6S פלוס מחר.