סקר חדש: רוב הציבור בארה"ב מתנגד להסכם עם איראן

שחיקה של 12% מאז יולי ■ אך ממצאי הסקר סותרים את אלה של סקר קודם, מ-1 בספטמבר, שמצביע על רוב לתומכים בהסכם

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

 

סקר חדש של מכון פיו (Pew) בארה"ב מצביע על שחיקה בשיעור התומכים בהסכם עם איראן בציבור האמריקאי. על פי הסקר, שנערך בין 3 ל-7 בספטמבר, 21% מהמשיבים הביעו תמיכה בעסקה, 49% הסתייגו ממנה ו-30% לא הביעו דעה, רובם מפני שאינם מודעים כלל לנושא.

להשוואה, בסקר שנערך ביולי השנה, 33% אמרו שהם תומכים בהסכם ו-45% הביעו התנגדות. מדובר איפוא בירידה של 12% בשיעור התומכים בתוך חודשיים. השסע המפלגתי ניכר היטב, על פי הנתונים: הדמוקרטים תומכים בהסכם הרבה יותר מאשר הרפבוליקנים, אך השחיקה בתמיכה נרשמה בשתי המפלגות בהשוואה ליולי.

על פי הסקר החדש, 42% מהדמוקרטים מצדדים בעסקה, 29% מתנגדים ול-29% אין עמדה בסוגיה זו. הסקר ביולי מצא, ש-50% מהדמוקרטים תומכים בעסקה, 27% מתנגדים לה ו-22%  לא הביעו דעה. שיעור התמיכה בקרב הרפובליקנים, שהיה נמוך מלכתחילה, ירד עוד יותר - מ-13% ל-6%.

אך ממצאי הסקר החדש מנוגדים לאלה של סקר קודם, מ-1 בספטמבר, שערכה  אוניברסיטת מרילנד. סקר זה הראה, כי רוב קטן בציבור האמריקאי תומך עתה בהסכם עם איראן: 52% בעד, 47% נגד.  גם בסקר זה, מבציע פילוח הנתונים על שסע מפלגתי עמוק בסוגיה זו: רוב גדול בקרב הרפובליקנים מתנגד להסכם, ורוב גדול בקרב הדמוקרטים תומך בו.

יודגש עם זאת,  שנתוני הסקר של אוניברסיטת מרילנד מערערים מגמה של התנגדות ציבורית חזקה להסכם שתועדה בחמישה סקרים מאוגוסט, לרבות סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, שלפיו , 55% התנגדו להסכם, 25% תמכו בו, ו-20% לא הביעו דעה.