איך דירגנו?
בשנת התשע"ה פייסבוק היא הרשת החברתית הפעילה בישראל עם למעלה מארבעה מיליון משתמשים, שלפחות מחציתם נכנסים לרשת מדי יום. למרות גודלה הבלתי נתפס, פייסבוק מאפשרת לכל גולש למצוא ברגע את הגולשים הדומים לו - בעיסוק, בתחביבים או בדעות. בעבור אלה, פייסבוק הפכה בשנים האחרונות לקהילה שבה אפשר להתבטא, לשאול, להתייעץ ואפילו להרגיש.
חברת Vigo, המתמחה בניתוח השיח במדיה החברתית, בוחנת מדי יום את עמודי הפייסבוק הללו כדי לאתר בזמן אמת את המקומות שבהם מתחילה השיחה של מחר. באמצעות השילוב בין טכנולוגיה למומחיות רשת, אנחנו מאבחנים מה הם הצרכים והבעיות של ציבור הגולשים הישראלי ומה הם הטרנדים הבאים במגוון תחומים.
לצורך הדירוג הגדרנו שני תנאי סף קריטיים: הראשון הוא עמודים שנבנו על ידי גולשים ולא מומנו בסיוע של גורם מסחרי או מפורסם כלשהוא. השני הוא לפחות מאה אלף גולשים ישראלים בעמוד. ראוי לציין כי גם עמודים ותיקים שלא העלו פוסטים בחודשים האחרונים הושמטו מן הניתוח. כך הצלחנו לצמצם את הדירוג לבחירה מתוך 350 עמודי פייסבוק בלבד העונים על שני התנאים. כל עמוד נבחן לפי שילוב של שלושה פרמטרים: היקף האוהדים, כמדד לאהדה כללית, היקף החשיפות של הדף בשאר המדיה החברתית והיקף המעורבות של הגולשים בתשובות או שיתופים של התוכן המועלה.
רביב טל, מנכ"ל חברת Vigo
כשאבא ואמא בני דודים
"דברים הזויים שאנשים כותבים ברשת"
167 אלף לייקים
את הדף "כשאבא ואמא בני דודים" הקים איש היי-טק ששמו אופיר, שמעדיף לא להיחשף, באוקטובר 2014. "זה אמור היה להיות פלטפורמה בין חברים", הוא מספר, "המטרה היתה להעלות דברים הזויים שאנשים כותבים ברשת, ולצחוק על זה עם חברים וקולגות בעבודה. בשום שלב לא חשבתי שהדף יהפוך להיות תופעת פייסבוק".
- כמה לייקים מקבל פוסט בממוצע?
"פוסט ממוצע מקבל סביב 3,000 לייקים על הפוסט עצמו ויש אלפי לייקים על התגובות עצמן".
- מה צפוי בהמשך?
"אחד הדברים המגניבים ביותר, ובלי שום זהו ספק סוד ההצלחה של העמוד הזה, הוא הקהילה שנבנתה סביבו. העובדה שהעמוד זוכה לכמות נדיבה של לייקים, תגובות ושיתופים היא חשובה, אבל זה יש גם בהמון עמודים אחרים. מה שמאוד חזק אצלנו הוא הקהילתיות שהתפתחה. כלומר, לא נדיר למצוא תגובה עם 700 או 800 לייקים רק עליה.
"אם יש לנו שאיפה היא להמשיך להיות בית לאנשים שרוצים לשפוט אנשים אחרים בצורה משעשעת ומשועשעת, בלי להתנצל. במסגרת המאמץ העלינו את האתר הרשמי של העמוד - www.abaveima.com".
- איזה פוסט שלכם היה הכי ויראלי?
"טל מוסרי העלה תמונה מניו יורק לפני כמה חודשים, ושאל את החברים אם הם יודעים איפה הוא. איזה בחור צעיר כתב לו 'פולין בגטו אמן יבוגד אחד'. מסתבר שהשבר שנוצר בעקבות המעבר של מוסרי מערוץ הילדים לניקולדיאון מסרב להתאחות. שוב, לא מדובר באדם שנתפש מטריד מינית ילדים, או גונב מזקנות. מדובר בשחקן שביקש לעבור מקום עבודה אחרי 20 שנה באותו ערוץ, ואיזה ילד זב חוטם שולח אותו לגטו, ועוד בשפה כל כך עילגת, שבא לך לחבק אותו מרוב אושר. זה פוסט עם כמעט 13 אלף לייקים".
מה אתה בא לי בהנדסה / מתוך פייסבוק
גנב סטטוסים
"להראות לאנשים את הדברים שמצחיקים אותם"
164 אלף לייקים
את הדף "גנב סטטוסים" הקים סהר שלום עם אנשים נוספים, שבחרו לא להיחשף, בשנת 2011. "הרעיון להקים את הדף הגיע מסיפור אישי", אומר שלום, "באותה תקופה הייתה לי חברה שהייתה בתקופת דיכאון קשה. הדרך היחידה שבה הצלחתי לשפר את מצב רוחה היא בעזרת תמונות וסרטונים מצחיקים שהייתי מראה לה. לאחר תקופה שראיתי שיש לא מעט אנשים שסובלים מדיכאונות ומלחצים יום יומיים החלטתי שצריך גוף גדול מסוים שייתן לאנשים 24/7 תכנים מצחיקים מרגשים וכו* שיעזרו להם להתגבר על הקושי היומי. בהתחלה לא ידענו אם כדאי להקים אתר או דף פייסבוק והוחלט על דף פייסבוק. בסוף זה השתלם כי הדף הצליח להגיע לכמות גדולה של אנשים. לא בטוח שבאתר היינו מגיעים לאותו מספר אנשים".
- כמה לייקים מקבל פוסט ממוצע?
"הדף מגיע לתפוצה של 80 עד 150 אלף אנשים והפוסטים שלנו מקבלים יותר מאלפיים לייקים. יש גם פוסטים שקיבלו יותר מ-5,000".
- מה המטרה של הדף?
"לייצר בעזרת הדף פלטפורמה, באמצעות אפליקציה או אתר, שתראה לאנשים דווקא את הדברים שמצחיקים אותם, לפי דברים שהם אהבו בעבר".
- פוסט שאתה זוכר במיוחד?
"יש פוסט שגרם לי להרגיש את העוצמה של הדף. פרסמתי תמונה עם טקסט שעודד אנשים להתחתן ולא לפחד מהתגובה של החברה. אחרי כמה שבועות מישהו שלח לי מסר: 'גנב סטטוסים, אולי זה יישמע לך מוזר אבל תודה'. שאלתי אותו על מה תודה? הוא ענה: 'אתה נתת לי את הדחיפה להציע נישואים לחברתי ולא לפחד כי אם יש אהבה אז אין סיבה שלא תהיה חתונה, פשוט תודה'".
גנב סטטוסים / מתוך פייסבוק
פשפשוק
"בשבילנו זו הייתה הרגשה של ניצחון"
162 אלף לייקים
את "פשפשוק" הקים אהוד פורת, בן 30 מחולון, בסוף שנת 2012. "הקמתי את הדף במטרה לאחד את 25 הקבוצות (יד שנייה, מסירה, רכב, חיות מחמד, נדל"ן וכו') מבית פשפשוק, שהן בעצמן הקבוצות הפעילות ביותר ברחבי הפייסבוק. הדף נועד להבליט פרסומים שזקוקים לחשיפה ולתת את החשיפה המקסימלית לפרסומים ולהעניק מענה מתאים", מספר פורת. הוא מוסיף כי פוסט ממוצע בדף זוכה ליותר מאלף לייקים ואילו פוסט מרגש או מצחיק יכול לקבל אפילו יותר מ-5,000 אצבעות מונפות מעלה.
- מה המטרה של הדף?
"הכוונה היא לשרת את הציבור הישראלי על ידי קבוצות הפייסבוק שלנו, שנותנות מענה לכל סוג פרסום ברחבי הפייסבוק. אנחנו עובדים על אתר ל'פשפשוק' שהולך לרכז תחת קורת גג אחת את כלל הקבוצות ולהכריז על הדבר הבא בתחום האינטרנט הישראלי".
- פוסט מצליח במיוחד?
"אחד הפוסטים הכי ויראלים בדף שלנו היה על בחור בשם בן שהחליט למכור את ההורים שלו, הוא צילם אותם יושבים בסלון, שקועים בסלולרי ורשם פירוט מדויק על מצבם. הפוסט עלה בלוח פשפשוק יד שניה, הגיע ליותר מ-20 אלף לייקים וזכה לחשיפה כמעט בכל כלי תקשורת קיים. כמובן שזרמנו עם הבדיחה וגרמנו לאלפי אנשים לחייך.
"בפעם אחרת קיבלנו קריאה לעזור לזוג שהתחתן מאחר והאורחים לא הגיעו לחתונה, מיד פרסמנו את התמונה מהאולם הריק וביקשנו להגיע ולשמח אותם בשמחתם. תוך שעה למעלה מ-2,000 אנשים בהם המון זמרים וסלבס הגיעו לחתונה והפוסט הגיע לכל ערוצי התקשורת. בשבילנו זו הייתה הרגשה של ניצחון. זה היה שווה את כל המאמצים".
פשפשוק / מתוך פייסבוק
ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם
"לא חשבנו שהדף יהפוך לכל כך אהוב ופופולרי"
148 אלף לייקים
את הדף "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם" הקימו בני הזוג שרית ואסף כץ בינואר 2013. "הקמנו את הדף בעיקר כדי לשתף את העולם בציטוטים של הבנות שלנו", הם מספרים, "לא התכוונו או חשבנו שהדף יהפוך לכל כך אהוב ופופולרי".
- כמה לייקים גורף פוסט ממוצע?
"2,000-2,500. מעבר ללייקים, רמת המעורבות של חברי הדף מאוד גבוהה: זה מתבטא גם באופי ובכמות התגובות, בשיתופים ובכמות הציטוטים ששולחים שהורים שולחים לנו בשבוע".
- יש לכם שאיפות להמשך?
"המווון גולשים כותבים לנו שהדף שלנו פשוט עושה להם טוב. אנחנו מאמינים שנוכל להמשיך לשמח הרבה אנשים וגם להרחיב את שיתופי הפעולה המסחריים של הפרויקט מחוץ לגבולות הפייסבוק, כי בשונה מהרבה דפי תוכן אחרים, אנחנו משקיעים המון מחשבה וזמן בעיצוב כל פוסט".
- אנקדוטה חביבה שקשורה לדף?
"אחד מחברי הדף הציע נישואים לחברה שלו באמצעות טבעת שחיכתה לה בין דפי הספר שלנו. אה, כן, הוצאנו ספר עם מיטב ציטוטי הדף וגם עם מקום לכתוב ולתעד את הציטוטים המשפחתיים. הבקשה לספר הגיעה מחברי הדף - שגם מימנו אותו, באמצעות קמפיין מימון המונים".
- איזה פוסט שלכם היה הכי ויראלי?
"הפוסט הכי ויראלי שלנו היה זה:
"רועי (7): אמא, יש דבר כזה בת שמתחתנת עם בת?
אמא: כן.
רועי: ובן שמתחתן עם בן?
אמא: גם את זה יש.
רועי: אבל בן שמתחתן עם בן זה ממש מוזר!
אמא: למה אתה חושב?
רועי: כי רק בנות רוצות להתחתן".
בפרסום הבכורה הסטטוס זכה ל-11 אלף לייקים".
רוני אל תפחדי / מתוך פייסבוק
חיילים מצייצים
"היה חייל שביקש 10,000 לייקים עבור חופשה. הוא קיבל 47 אלף"
135 אלף לייקים
את הדף "חיילים מצייצים", שהוקם באוגוסט 2014, מנהל נדב פריד. "הקמתי את הדף במטרה לאחד את כל חיילי צה"ל לבמה אחת שתאפשר להם להביע רגשות, להתלונן על מחדלים, ליהנות מסרטונים תמונות וסטטוסים, ולהגיד את מה שיש להם על הלב", אומר פריד, "רציתי שהעמוד יהיה 'הבית שלהם ברשת', מקום שבו יוכלו לצחוק ולהפיג את השעמום והשביזות. עם זאת לא ציפיתי שהוא יגיע לממדים כאלה".
- כמה לייקים מקבל פוסט ממוצע?
"פוסט יכול לקבל 1,500 ויכול לקבל 5,000. אני חושב שהממוצע הוא 2,500-3,000".
- ואיזה פוסט היה הכי ויראלי?
"היה חייל שביקש 10,000 לייקים עבור חופשה מיוחדת (וקיבל 47 אלף) וחייל שביקש 50 אלף לייקים כדי שהמפקד שלו יהפוך לחייל שלו ליום אחד (וקיבל 68 אלף). ביום הזיכרון פורסמו בדף סיפורים מרגשים שלא בהכרח היו 'סוחטי לייקים'".
- מה המטרה של הדף?
"העמוד מצליח לחולל שינויים של ממש, ניהלנו את מחאת 'רצון חופשי' נגד פקודת הזקן החדשה ובאחרונה התבשרנו שהעתירה לבג"ץ, שהגשנו יחד עם עו"ד ליאור שטלצר, הביאה לדחיית הפקודה ויתקיים דיון בנושא. מחדלים שנחשפו בעמוד הביאו לשינויים מידיים, תיקוני עוולות, החזרים כספיים, מציאת חפצים של חיילים שאבדו וגם גויסו תרומות לחיילים בודדים".
- איזה פוסט היה הכי ויראלי?
"אני חושב שזה הסרטון 'ג'ובניק בוי', גרסת הג'ובניקים של יצחק כוכב לשיר 'גולדן בוי'. הסרטון זכה ל-15 אלף לייקים בעמוד ול-25 אלף בעמוד "הצינור", ולאלפי תגובות ושיתופים. השאיפה היא להגיע למאות אלפי לייקים, להצליח עם האתר החדש שפתחנו idftweets.co.il וכמובן להיות הבמה והקול של חיילי צה"ל ולעזור להם בכל נושא ככל שניתן".
חיילים מצייצים / מתוך פייסבוק
עוגיו.נט
"רציתי ליצור קהילה שבה אוכל לשתף את המתכונים שלי"
101 אלף לייקים
את הדף עוגיו.נט הקימה נטלי לוין, אשר מפעילה בלוג בעל אותו השם, בנובמבר 2009, כשנה לאחר הקמת הבלוג. "רציתי ליצור איזושהי קהילה חברתית של חובבי ומקצועני אפייה בה אוכל לשתף את המתכונים שלי, ליצור מקום בו אפשר יהיה לשאול שאלות ולשתף בתמונות תוצרים, וכמובן להכניס תעבורה אל הבלוג", מספרת לוין.
- כמה לייקים מקבל פוסט בממוצע?
"אני מעריכה שבסביבות 200-250 לייקים לפוסט".
- מה השאיפות שלך?
"הגדלת קהילת הקוראים, ושהם ימשיכו להעלות ולשתף תמונות של התוצרים שהכינו מתוך הבלוג. בכל פעם שקורא/ת משתף/ת בתמונה של מתכון מתוך עוגיו.נט על קיר העמוד אני מרגישה כמו אמא גאה".
- אנקדוטה נחמדה שקשורה לדף?
"אני מפרסמת שרשור אפייה שבועי, אותו התחלתי להעלות באופן קבוע לפני כשנתיים, והוא גדל משבוע לשבוע עם עשרות ולפעמים מאות תגובות. בכל יום שבת בערב אני מעלה פוסט ומבקשת מאנשים שישתפו בתמונות של מתוקים ומאפים שהכינו לאותו סוף שבוע. בכל פעם מדהים אותי לראות את הכמות הגדולה של המשתתפים והתגובות עם תמונות התוצרים שהם מעלים שם".
- איזה פוסט של הדף היה הכי ויראלי?
"פוסט עם סרטון וידאו של הכנת אקלרים שזכה למעל ל-1200 לייקים, קרוב ל-150 שיתופים ועשרות תגובות. זהו סרטון שיצרתי ביחד עם הצלם בני גם זו לטובה ועם עורך הווידאו גיל גוטקין".
עוגיו / מתוך פייסבוק