לקראת החלטת הריבית: המסחר בוול סטריט ננעל בעליות

היום התחילה ישיבת הפד לקראת ההכרעה מחר לגבי העלאת הריבית ■ סקר מנהלי הקרנות של מריל לינץ': הידרדרות באמון המשקיעים בתחזיות הצמיחה של הכלכלה הגלובלית ■ מדד המחירים לצרכן רשם ירידה בפעם הראשונה השנה

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') במגמה חיובית, על רקע נתוני מאקרו ולקראת ההכרעה בפדרל ריזרב לגבי הריבית (מחר בערב). בבורסות אירופה נרשמו עליות, וגם הנפט רשם עליה במחירו.

 

הכלכלנית הראשית של ארגון ה-OECD, קת'רין מאן (Catherine Mann), מצדדת בהעלאת ריבית מחד על ידי הפדרל ריזרב. בראיון לרוייטרס אומרת מאן כי "העלאת ריבית על ידי הפד מחר תסיר הרבה אי ודאויות שמעיקות על השווקים והכלכלה העולמית. המשך התהליך של העלאות הריבית חשוב הרבה יותר מהתזמון שלהן".

סקר מנהלי הקרנות של מריל לינץ' לחודש ספטמבר שפורסם אתמול הצביע על הידרדרות באמון המשקיעים בתחזיות הצמיחה של הכלכלה הגלובלית ובמיוחד לגבי סין והשווקים המתעוררים שהביאה לגידול בהחזקת מזומנים עד לרמות המשבר של שנת 2008. "המשקיעים כבר לקחו בחשבון את הקיטון בצמיחה בסין ובשווקים המתעוררים אבל החריפו את מגמת ההמנעות מסיכון. המתנגדים למגמה מצביעים על פוזיציית החסר האגרסיבית כלפי השווקים המתעוררים", אמר מייקל הארטנט, אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים, חרף נתוני מאקרו פושרים. היום נפתחה ישיבת הריבית של הפד כאשר מחר תחליט ועדת השוק הפתוח ויו"ר הפד ג'נט ילן, האם להעלות את הריבית בפעם הראשונה מזה 10 שנים. האנליסטים חלוקים בדעתם בכל הנוגע לשאלת הריבית וחלקם מעריכים כי הפד ידחה את ההחלטה הגורלית למועד מאוחר יותר וזאת בשל ההאטה בסין והנתונים הכלכליים המאכזבים.

באירופה, שני נושאים מרכזיים עומדים במוקד: הבחירות ביוון ומשבר ההגירה. ביום ראשון הקרוב יערכו בחירות הבזק ביוון, כאשר לפי הסקרים המוקדמים מצביעים על כך שמפלגת הדמוקרטיה החדשה השמרנית גורפת 27.5% מהקולות וגוברת על מפלגת השלטון סיריזה.

בבורסות אסיה ננעל היום המסחר בעליות שערים חדות, כאשר הבורסה בשנחאי זינקה בכ-5% בשעה האחרונה של המסחר. זאת, בין היתר, לאחר שהממשל בסין נקט בפעולות נוספות במטרה לתמוך בשווקים.

בזירת המאקרו בארה"ב התפרסם היום מדד המחירים לצרכן, אשר ירד באוגוסט לראשונה השנה, בעיקר בשל ירידה חדה במחירי הדלק (מחירי האנרגיה ירדו ב-2%). המדד ירד ב-0.1%, בעוד התחזית הייתה כי הוא ישאר ללא שינוי.

עוד פורסם היום מדד ביטחון חברות הבנייה (NAHB), שעלה ל-62 נק', מעל הצפי ל-61 נק'. מדובר ברמה שלא נראתה מאז נובמבר 2005.

מחיר הנפט מסוג WTI עלה בכ-5.7% ל-47.15 דולר לחבית, המחיר הגבוה ביותר מאז ה-31 באוגוסט. זאת, לאחר פרסום מלאי הנפט השבועי, שירד ב-2.1 מיליון חביות, לראשונה מזה 3 שבועות.

בין המדווחות היום: פדאקס ואורקל .

חברת היולט-פקארד הודיעה אמש כי היא צפויה לפטר בין 25 ל-30 אלף עובדים, כחלק מהליך הארגון מחדש שלה והמאמצים לחתוך בהוצאות. החברה מעסיקה כיום כ-302 אלף עובדים סביב העולם.

יצרנית הבירה הגדולה בעולם, Anheuser-Busch InBev , מעוניינת לרכוש את היצרנית השניה בגודלה, SABMiller , בעסקה שעשויה להגיע לעד 250 מיליארד דולר, כך לפי ה"פייננשל טיימס".