מרבית בורסות אירופה ננעלו בעליות לקראת החלטת הפד

ההחלטה החשובה תפורסם הערב ב-21:00 ■ סוחרים מתמחרים סיכוי של 32% להעלאת הריבית; סקר בלומברג: 48% מהכלכלנים צופים העלאת ריבית ■ כלכלני בנק מיצואו: "צפויה טלטלה הערב אם אכן תהיה העלאת ריבית"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') במגמה חיובית, מלבד לונדון שירדה, בעוד המשקיעים ברחבי העולם ממתינים בדריכות להודעת הריבית של הפדרל ריזרב הערב ב-21:00.

האירוע החשוב ביותר היום בשווקים הוא כמובן החלטת הריבית בארה"ב, כאשר כלכלנים חלוקים בדעתם באשר לשאלה מה יעשה הפד - יעלה היום את הריבית או ידחה את ההעלאה. תהיה ההחלטה אשר תהיה, היא תשים סוף לחודשים של ספקולציות ותסיר מחוסר הוודאות שמטריד את המשקיעים.

"דיברו המון על הפגישה הזו של הפד בשבועות האחרונים", אומר לסוכנות בלומברג דניאל מוריי מבית ההשקעות EFG. "הכל יכול להיות הערב. אם הם יעלו את הריבית ויספקו הודעה יונית, למשל יגידו שלא יהיו עוד העלאות ריבית עד סוף השנה, הם יסירו את חוסר הוודאות".

הסוחרים מעניקים סבירות של 32% להעלאת ריבית היום, כפי שהדבר משתקף מהמסחר בחוזים העתידיים על קרנות הפד. מצד שני, מסקר שערכה בלומברג עולה כי 48% מהכלכלנים סבורים שהריבית תעלה.

הראל פיננסים: להיצמד למניות באירופה

הכלכלנית הראשית של ארגון ה-OECD, קת'רין מאן (Catherine Mann), מצדדת בהעלאת ריבית היום על ידי הפדרל ריזרב. בראיון לרוייטרס אומרת מאן כי "העלאת ריבית על ידי הפד מחר תסיר הרבה אי ודאויות שמעיקות על השווקים והכלכלה העולמית. המשך התהליך של העלאות הריבית חשוב הרבה יותר מהתזמון שלהן".

בהראל פיננסים מציינים היום כי "בשבוע האחרון ראינו עליות בשווקים המפותחים בעולם (בעיקר ביומיים האחרונים), בעיקר על רקע נתוני מקרו טובים והעובדה שלא ראינו אזהרות רווח רבות מדי. למרות התנודתיות בסין, באופן מפתיע כמעט בכל החברות האמריקאיות תחזיות הרווח לרבעון השלישי נשארו דומות לרמתן לפני חודש-חודש וחצי והדבר נותן יותר ביטחון למשקיעים. כך גם ירידת ה-VIX בימים האחרונים. עם זאת, אנו מעריכים כי סטיות התקן בשוק יישארו גבוהות יחסית בתקופה הקרובה לנוכח החלטת הריבית המתקרבת".

"הנתונים החיוביים בכלכלת אירופה (למעט אמון הצרכנים בגרמניה) והרגיעה היחסית בסין, תומכים בהמלצה שלנו מהתקופה האחרונה להגדיל את המשקל של אירופה בתיק המניות (אם כי ארה"ב עדיין מהווה את הנדבך המרכזי). אירופה נראית בשלה לעליות נוספות בטווח הקרוב, כאשר גם ברווחי החברות רואים שיפור וגם הדיבורים על הרחבת ההרחבה הכמותית תורמים. הם עשויים לפעול להיחלשות האירו, מה שלא ראינו בתקופה האחרונה, ולפיכך להטיב עוד עם המניות בגוש האירו".

מבין המניות הבולטות היום באירופה, אלטיס הנמצאת בשליטת פטריק דרהי הסכימה לרכוש את כייבלוויז'ן האמריקאית בכ-17.7 מיליארד דולר. כך דיווחו ה"וול סטריט ג'ורנל" וה"ניו יורק טיימס" לפי מקורות הקרובים לנושא. שתי החברות אישרו לאחר מכן את הידיעות.

מניית Rotork נופלת לאחר שפרסמה אזהרת רווח והדגישה כי המחצית השנייה של השנה תהיה "מאתגרת".

דריכות גם באסיה

בבורסות אסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת, כאשר גם שם המשקיעים המתינו בדריכות להודעת הפד ויגיבו לה כשהמסחר ייפתח בשעות הלילה המאוחרות.

כלכלני בנק מיצואו כתבו בסקירה היום כי "בשווקים לא מצפים לפעולה כלשהי של הפד היום ולכן צפויה טלטלה אם אכן תהיה העלאת ריבית".

ביפן דווח היום כי הייצוא גדל באוגוסט ב-3.1% לעומת צפי לעלייה של 4%. בייבוא נרשמה ירידה של 3.1% לעומת צפי כלכלנים לירידה של 2.2%.

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital מציין כי "הצמיחה הטובה בכלכלה האמריקאית, בליווי מצב של תעסוקה מלאה (5.1% אבטלה), מהווים תנאים כלכליים טובים אך לא מספקים להעלאת ריבית מוקדמת. גם אם מסתכלים על הנתונים הכלכליים היבשים, העלאת ריבית היום תהיה צעד חסר אחריות במצב השברירי של הכלכלה העולמית, כאשר בחציו השני של העולם (סין) השווקים נמצאים בחצי משבר והבנק המרכזי באירופה אף שוקל להגדיל את היקף ההרחבה הכמותית, החלטה כזאת כרגע היא פשוט מסוכנת".

"למרות השאיפה האמריקאית לחזרה לנורמליזציה בשערי הריבית, הריבית תישאר מחר על כנה לפחות עד דצמבר, כאשר הגורמים העיקריים להחלטה יהיו האינפלציה האפסית והצפי לאינפלציה שירד, השכר הנמוך במשק וחוסר הוודאות ממשבר המניות בסין", אומר נוי.

מניות סוני וטושיבה בלטו בטוקיו עם עליות של יותר מ-3%.