יום אדום באירופה: הבורסות ננעלו בירידות של עד 3%

השווקים נופלים בעקבות החלטת הפד אתמול לא להעלות את הריבית ■ החוזים העתידיים על קרנות הפד מגלמים ירידה חדה בסיכוי להעלאת ריבית השנה - פחות מ-50% ■  13 מתוך 17 קובעי המדיניות עדיין צופים העלאת ריבית אחת השנה - ירידה לעומת 15 חברים בפד שחשבו כך ביוני ■ בורסות אסיה ננעלו בעליות

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות חדות לאחר החלטת הריבית של הפד מאמש, כאשר מדד Stoxx Europe 600 איבד מערכו כ-1.8% והדאקס נפל בכ-3%. המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות של כ-1%.

 

אנליסטים מסבירים את הירידות היום בכך שהודעת הריבית של הפד הייתה מאכזבת כיוון שהיא מעידה על חששותיהם של קובעי המדיניות מהמצב הכלכלי. אם העלאת הריבית נתפסה כתחילתו של מהלך של "חזרה לנורמליות", הרי שדחיית ההעלאה מעידה על גודל הסיכונים לכלכלת הגלובלית. 

"כולם חשבו שנתחיל לחזור למצב נורמלי אבל אנחנו עדיין לא שם", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כלכלן בכיר ב-Natixis Asset Managemen, והוסיף כי הודעת הריבית מוכיחה שהפד עדיין חושב שכלכלת ארה"ב "חלשה מאוד".

הודעת הריבית של הפד נתפסת בשוק כיונית למדי, כך שסוחרים מעניקים כעת סבירות של 44% בלבד שהריבית תעלה עד דצמבר. במילים אחרות, רוב הסיכויים שהריבית בארה"ב לא תעלה השנה, לפי הערכות בשוק.

"הבנק המרכזי בארה"ב מגיב לחששות בעולם, במיוחד אלה הנוגעים להאטה בסין", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג מניות ב-IG. "הטלטלה האחרונה הראתה עד כמה המצב שברירי, וקובעי המדיניות בארה"ב ערים לכך".

מחזור המסחר היום במדד Stoxx 600 גבוה ביותר מ-40% מהמחזור הממוצע בחודש האחרון, בשל פקיעת אופציות וחוזים עתידיים.

מגמה חיובית בבורסות אסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות במרבית הבורסות לאחר שאמש החליט הפדרל ריזרב שלא להעלות את הריבית בשלב זה, אם כי היו"רית ג'נט ילן רמזה שהריבית עשויה לעלות בחודש הבא. מדד הניקיי ביפן הוא היחיד שירד במזרח הרחוק. מדד MSCI אסיה עלה ב-0.7%.

 

כאמור, אמש החליט הפד להותיר את הריבית ברמה אפסית. אנליסטים רבים שהעריכו עוד קודם לכן שהעלאת הריבית תידחה לשנה הבאה, מדברים כעת על הערכה זו ביתר ביטחון. כאמור, החוזים העתידיים על קרנות הפד מגלמים ירידה חדה בסיכוי להעלאת ריבית השנה - פחות מ-50%. זאת, בשל דבריה של ילן שאמרה כי הטלטלה האחרונה בכלכלה העולמית (בעיקר ההאטה בסין) עלולה להוריד עוד יותר את האינפלציה הנמוכה ממילא בארה"ב.

אך זה לא הכל: התחזיות העדכניות של הפד מראות כי 13 מתוך 17 קובעי המדיניות עדיין צופים העלאת ריבית אחת השנה. זה אולי נשמע הרבה, אך מדובר בירידה לעומת 15 קובעי מדיניות שחשבו כך ביוני. בשורה התחתונה: גם בפד מתערערת הנחת היסוד שהריבית חייבת לעלות השנה.

"זה חיובי לשווקים לראות שהפד לא עושה משהו מטופש", אומר לסוכנות בלומברג שיין אוליבר, אסטרטג ב-AMP Capital Investors. "מי שמחזיק במניות מבין שהפד לא הולך לפגוע בו. ייתכן שהעלאת הריבית תידחה עוד ועוד - עד לשנה הבאה".

בהונג קונג נרשמו עליות במניות הסיניות לאחר נתוני נדל"ן חיוביים שפורסמו בסין והקפיצו את מניות הבנייה. הנתונים העידו על כך שמחירי הדירות בסין עלו באוגוסט ביותר ממחצית מ-70 הערים אחריהן עוקבת הממשלה.