נעילה חיובית באירופה; פולקוואגן צנחה על רקע פרשת הזיהום

בורסות יפן סגורות לרגל חופשה ארוכה ■ מחרתיים: נתון מאקרו משמעותי בסין

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מגמה חיובית נרשמה היום (ב') בבורסות אירופה, כשהשחקנים בשווקים מעכלים עדיין את החלטת הפד מיום חמישי האחרון והשלכותיה על כלכלת העולם.

בתום ספירת 99% מהקולות בקלפיות ביוון, מפלגת השמאל "סיריזה" של אלכסיס ציפראס זכתה ב- 35.47%. תוצאות הבחירות מקנות למפלגה 145 מושבים מתוך 300 בפרלמנט. המפלגה השמרנית "מפלגת הדמוקרטיה החדשה" בראשות ונגליס מיימרקיס זכתה ב- 28.09% מהקולות, מה שמקנה לה 75 מושבים. שיעור ההצבעה בבחירות הינו 56.5%, ירידה ביחס לבחירות בינואר האחרון. גורם בכיר במפלגה אמר כי ציפראס ירכיב ממשלה חדשה תוך שלושה ימים. "אני רוצה לחזור על דבריו של ציפראס - הממשלה תורכב בשלושת הימים הקרובים", אמר.

Keith Wade, כלכלן ואסטרטג ראשי בחברת שרודרס, מציין בסקירה שפרסם כי "הסיבות להשארת הריבית ללא שינוי על ידי הפסד - המצב בסין ולחצים דפלציוניים מסין ומחירי הסחורות - ישארו עימנו גם בחודשים הקרובים. עם זאת, לחצים אינפלציוניים עשויים להגיע משוק העבודה בארה"ב. בכל אופן, כעת נראה שהעלאת הריבית בארה"ב עשויה להידחות עד לחודש מרץ 2016".

"לדעתנו הצמיחה בסין תאט עד לכ-6% ב-2016. לא תהיה שם 'נחיתה קשה' אבל גם אנו לא צופים האצה בקצב הצמיחה. אם הפד ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בסין אז צריך לצפות להמשך לחצים דפלציוניים מסין, צעדי מדיניות נוספים מהרשויות שם ואולי פיחות נוסף בשער היואן", אומר ווייד.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "לפי הערכתנו, לאחר שה-FED השאיר את הריבית ללא שינוי, "חלון ההזדמנויות" להעלאת הריבית עשוי להיסגר אפילו לחצי שנה. בסיכוי די גבוה הנתונים הכלכליים בחודשים הקרובים יהיו מוטים לצד החלש בעקבות הירידה האחרונה בפעילות בסין ובמדינות המתפתחות. חולשה זו כבר מורגשת באינדיקטורים הכלכליים במדינות המפותחות".

מניית חברת הביטוח RSA צנחה לאחר ש- Zurich Insurance הודיעה שהיא מבטלת את הצעת הרכש שלה ל-RSA.

מניית פולקסוואגן צנחה גם כן על רקע החקירה בארה"ב כי החברה זייפה תוצאות של בדיקות זיהום אוויר של רכביה.

באסיה מתנהל היום המסחר במגמה מעורבת, כשבורסת שנחאי בולטת בעלייה חדה. הבורסות ביפן סגורות לרגל חופשה ארוכה.

הפדרל ריזרב החליט ביום ה' האחרון שלא להעלות את הריבית בארה"ב, והצית מחדש את החששות מפני בריאות הכלכלה העולמית, בדגש על ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין.

מחרתיים יפורסם מדד מנהלי הרכש הסיני לחודש ספטמבר, ובו תשתקף רמת הפעילות במדינת הענק. על פי התחזיות, המדד צפוי לעלות ל-47.5 נקודות לעומת קריאה של 47.1 נקודות באוגוסט, אך עדיין מדובר על רמות שפל של שנים.

"הדבר העיקרי שהשווקים מחכים לו זה צמיחה עולמית, ואנחנו לא רואים צמיחה כזו. ארה"ב וסין מניעות את הסנטימנט, זה די רע. היינו מעדיפים לראות סוף כל סוף העלאת ריבית בארה"ב, וזה היה מנקה החוצה את אי הוודאות. התנודתיות תמשיך עוד הרבה זמן", ציינו ב-Allianz Global Investors.

"הפד הפך באופן מודע כעת לדובי. אם השווקים המתעוררים הם סיכון, ביחד עם סביבת צמיחה נמוכה באירופה, השפיעו על החלטת הריבית בארה"ב, חוסר הוודאות רק תתעצם", ציינו הבוקר ב-IG.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]