השכר בשיווק: מתחילים ב-12 א' ש' בחודש, מגיעים ל-45 אלף

רמות השכר בתחום השיווק בחברות מוצרי הצריכה נותרו יציבות, ועלייה קלה נצפתה בשכר של אנשי השיווק הדיגיטלי ■ מגמה נוספת: עלייה בחיפוש אחר תפקידי ניהול מותג, לעומת ביקוש מופחת לבכירים כמו סמנכ"לי שיווק או מנכ"לים ■ מדריכים בתחום

ארנון הראל / צילום: אמיר
ארנון הראל / צילום: אמיר

ניתוח טבלת נתוני השכר של מקצועות השיווק ממשיך להצביע, גם השנה, בדומה לשנה קודמת ולזו שלפניה - על קיפאון מסוים ברמות השכר של העוסקים בתחום השיווק, בעיקר בתפקידים קלאסיים או מסורתיים. זאת בשעה שבקרב בעלי תפקידי השיווק הדיגיטלי חלה עלייה קלה ברמות השכר ובביקושים לבעלי תפקידים.

חני יעקבי, מנכ"לית Manpower Professional, מסבירה: "רמות השכר בתחום השיווק בחברות של מוצרי צריכה נותרו יציבות, וזיהינו עלייה קלה ברמות השכר של אנשי השיווק הדיגיטלי. עוד זיהינו, עלייה בחיפוש אחר תפקידי ניהול מותג, בשעה שפחות חברות חיפשו בעלי תפקידים למשרות בכירות, כלומר סמנכ"לי שיווק או מנכ"לים".

יעקבי מספרת על מגמה במחלקות השיווק של חברות מוצרי הצריכה, אשר לפיה מכניסים את נושא הדיגיטל In House. "בעבר לא מעט ארגונים נעזרו בחברת מיקור-חוץ לנושא הדיגיטל, אולם היום יותר ויותר חברות מגייסות בעלי תפקידים בפונקציה הדיגיטלית שנכנסת פנימה הביתה".

את התחזקות השיווק הדיגיטלי היא מזהה בזווית נוספת: "במהלך השנתיים האחרונות חלק גדול מתפקידי השיווק הקלאסי הוסבו לשיווק הדיגיטלי, ובמקביל בחברות בונים תפקידים שמטפלים בנישות מאוד ספציפיות בתוך עולמות הדיגיטל, לדוגמה ניהול קמפיינים בפייסבוק או בכל מדיה חברתית אחרת. במקומות עבודה רבים יש מי שמאייש תפקיד, שבעבר לא היה מוגדר לבעל תפקיד מסוים - וזה בא על חשבון השיווק המסורתי".

גם רוני בכר, ראש צוות השמת שיווק בחברת ההשמה קודקס, המתמחה בהשמת אנשי יחסי ציבור, פרסום ודיגיטל, מזהה את מגמת הגידול בתחום הדיגיטל. לדבריו, "אם בעבר ארגונים חיפשו מנהל דיגיטל, שטיפל בשורה של פונקציות ארגוניות בתחום הדיגיטל, הרי עם עליית חשיבותו של תחום הדיגיטל בארגון, התפתחו גם סגמנטים מובחנים עם תחומי מומחיות שונים.

"במקביל למגמה הזו, יש היום ציפייה מאנשי השיווק להגיע עם טווח רחב של כישורים: בנוסף לרקע שיווקי וניסיון בתחום, יש ערך רב גם ליכולת אנליטית גבוהה, שליטה בתחום הפרסום באונליין וגם הבנה פיננסית מעמיקה. היום אנשי שיווק בארגונים אחראים על כל היבטי המוצר או השירות שבאחריותם, ובכך הם הופכים להיות לאחד הכוחות המשפיעים בתוך הארגון".

בהשוואה לטבלת נתוני השכר של 2014 השינויים המינוריים כאמור נצפו למשל ברמות השכר של Key Account Manager בתחום מוצרי הצריכה, שבוותק של 3-5 שנים טווח השכר עלה מ-12-15 אלף שקל בחודש ל-14-18 אלף שקל בחודש; גם רמות השכר של תפקיד מנהל תחום השיווק עלו במעט: מנהל תחום שיווק עם ותק של 3-5 שנים משתכר כ-18-20 אלף שקל בחודש, לעומת טווח של 15-17 אלף שקל לפי אומדן שנת 2014; מנהל תחום שיווק עם ותק של מעל חמש שנים יגיע לרמת שכר של 20-23 אלף שקל, לעומת טווח של 17-22 אלף שקל בטבלאות השכר אשתקד.

מנהלי המותג "נתקעים"

לצד התרחבות של תפקידים שמטפלים באספקטים שונים בעולמות הדיגיטל מספרת יעקבי על שתי תופעות נוספות שהיא מזהה מהשטח: "חברות מוצרי צריכה ביטלו תפקיד שבהגדרתו היה ניהול תחום, שלמעשה היה שלב בין תפקיד של ניהול מותג לתפקיד של ניהול שיווק. הרעיון ברוב המקרים הוא לשטח את המבנה הארגוני.

"בנוסף, ראינו לא מעט מקרים שבהם מנהלי מותג לא מצליחים להתקדם ונשארים בתפקיד לאורך זמן; הייתי מגדירה את זה כסוג של ישיבה על הגדר".

ומה קורה בענף המכירות? "בחברות מוצרי צריכה יש מגמה של מעבר מחיפוש אחר תפקידי מכירות, שבהגדרה הפשוטה הם אלה שדואגים להכניס את הכסף לחברה, לבין תפקיד שמגדיר איש סחר, כלומר כולל אחריות אסטרטגית לצד שיתופי פעולה, עריכת חוזים, הסכמים ועוד".

- האם את צופה שינוי בביקוש לתפקידי השיווק?

"אנחנו לא חושבים שיהיו שינויים משמעותיים בביקוש במשרות שיווקיות לשנה הבאה. מה שכן, נמשיך לראות גידול בביקוש אחר משרות בעולמות של הדיגיטל, כולל בתפקידי נישה".

ארנון הראל

תפקיד: מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן

ותק בתפקיד: 6 שנים

גיל: 52

מצב משפחתי: נשוי+3

מגורים: מרום גולן

השכלה: אקדמית

מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן, ארנון הראל, מתגורר בקיבוץ מרום גולן מאז 1968. אל הקיבוץ הגיע כילד בגיל חמש. כפי שהוא מעיד על עצמו, הוא מחובר בצורה עמוקה לגולן, אזור בו הוא בילה ומבלה את רוב חייו. לפני שמונה לסמנכ"ל השיווק של יקבי רמת הגולן, שימש הראל כבוקר ועבד יום-יום עם הבקר בקיבוצו.

"אני מאוד אוהב את תפקידי, שכולל עבודה מאתגרת. החיבור של המוצר לאזור הגידול שלו מחזק מאוד את הקשר שלי עם המותג. זו לא רק עבודה אלא זו דרך חיים. השיווק בענף היין שונה מענפים אחרים. זהו שיווק של מוצר עם תשוקה ועם חיוך, מוצר שנעים לשווק אותו".

- מהן הדרישות ממנהלי השיווק של היום?

"אנשי השיווק של היום חייבים להיות זריזי מחשבה ורגישים לשינויים. מחובתנו להיות מחוברים ללקוחות האמצע, כלומר לסיטונאים, לקמעונאים, למסעדנים וכדומה. משום שלתפיסתי, הם אלה שמנהלים ערוץ פתוח מול הצרכן הסופי. הסגמנט שעליו אנחנו בונים את צמיחת הענף לשנים הבאות מתמקד בצרכנים בטווח גילאי 30-50, שמבחינתי מוגדרים כצעירים; כך שבמוצר שמרני כמו יין צריך לדבר אליהם בשפה שלהם, הכוללת את המדיה הדיגיטלית למשל. זהו אתגר גדול ומורכב, אך הכרחי".

- מהו המקום שלתפיסתך מהווה תחום השיווק בארגון?

"בארגון שחפץ חיים, ובעיקר בעסק שלא רוצה להיתפס ככזה שמוכר מוצר צריכה נפוץ או יומיומי, אלא מוצר צריכה הממוצב כפרימיום - השיווק חייב להוביל את הארגון. על קברניטי השיווק מוטלת המשימה להתוות אסטרטגיה, לכתוב ולהוביל את החזון של החברה. המכירות הן נגזרת של השיווק, כאשר המותג הוא המלך. לא מספיק שיהיה לך מוצר מעולה - כמו שיש לנו - צריך לעורר אצל הצרכנים את התשוקה לרכוש את המוצר, ולמצב אותו מבחינה תמחירית, כך שנוכל לגזור עליו את הפרמיה שלתפיסתנו היא הנכונה".

- אילו שינויים התרחשו לדעתך ברמות השכר של אנשי השיווק?

"אני פחות בקיא במה שקורה אצל המתחרים ואצל אנשי שיווק בענפים אחרים. אני יודע שאצלנו, אנשי השיווק נמנים עם קבוצת השכר הגבוה, וזה כאמור בגלל חשיבות השיווק לקיומו של הארגון".

- לאן צועד תחום השיווק בעולם הדיגיטלי? כיצד אתם כחברה העוסקת בייצור של מוצר מסורתי משלבים את העולם הדיגיטלי בתכנית השיווקית?

"כיום אנחנו משקיעים הרבה יותר בתחום הדיגיטלי מתוך הבנה שהצרכנים נמצאים ברשת - בין אם באתרים המסורתיים או ברשתות החברתיות. ברור לנו שבתוכנית השיווקית מחובתנו לתת הרבה משקל לפרסום במדיה הזו, ועל כן הקצנו תקציבים מיוחדים וכוח-אדם המתמחה בתחום; זאת במטרה לייצר את התכנים הרלוונטיים למדיה האלקטרונית. בשורה התחתונה, הזזנו חלק נכבד מתקציב השיווק שלנו לערוצים האלה".

- האם החוק המחייב הערות אזהרה בפרסומים ליין, פוגע בפרסומים ובהיקפי הצריכה?

"לטעמי, חוק האלכוהול לא פוגע בהיקפי הצריכה. מבחינתי, יין הוא מוצר בריא אם שותים אותו במידה. זהו מוצר שמוסיף חוויה לכל אירוע ולכל ארוחה. בעבודה נכונה נחריג את היין מהתודעה, כי מדובר במשקה אלכוהולי מובהק. למעשה יש הבדל: יין הוא מוצר חקלאי, ובמקרה שלנו הוא מוצר ישראלי שממלא אותנו בגאווה ישראלית. בעבודה נכונה, אני חושב שהצריכה יכולה רק לעלות".

- כחברה ישראלית אתם בוודאי נתקלים בפעילות היצוא והשיווק בחו"ל - בעיקר בהיותכם ממוקמים ברמת גולן. האם נתקלתם בחרמות על התוצרת הישראלית בכלל ועל תוצרת מהגולן בפרט?

"אחד היעדים הברורים של יקבי רמת הגולן מתמקד ביצוא. כיום, כ-25% מהתוצרת שלנו אנחנו מייצאים - בעיקר לאירופה ולארה"ב, ונתח קטן יותר למדינות המזרח הרחוק. אנחנו משקיעים הרבה מאוד משאבים ביצוא, והיין שלנו זוכה להכרה בין-לאומית בזכות איכותו. ואכן, הצרכן מעבר לים אוהב את המוצר שלנו. אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה, ולא נכחיש, כי הישראליות שלנו מערימה עלינו קשיים בעיקר באירופה. אבל בשורה התחתונה מדי שנה היקפי היצוא שלנו גדלים, והתקווה היא להמשיך לגדול גם בשנים הקרובות".

- ענף היין עבר שינוי דרמטי בשנים האחרונות. איך מתמודדים עם זה?

"שוק היין הוא תחרותי מאוד, וכמו ענפים רבים אחרים מחוסר שיווי משקל, כאשר ההיצע עולה על הביקוש. רוב היקבים מגדילים את המלאי שלהם, מה שמצריך אותם למכור את היין שלהם בזול לחיסול המלאים, ובכך הם מושכים את כל השוק מטה. אנחנו, בתור יקב איכותי שמייצר יינות פרימיום, פחות חשופים למלחמת המחירים שיוצר שוק לא נכון ולא מאוזן. ביינות מסדרת חרמון אנחנו בהחלט חווים את התופעה - שם למחיר יש חשיבות יותר גדולה בהחלטת הקנייה, ובסגמנט הזה אנחנו נדרשים למלחמה קשה יותר שבאה לידי ביטוי במחיר.

"בתור מי שאמון על השיווק בחברה, אני רואה חשיבות עצומה במיצוב ומיתוג המותג כפרימיום - מה שמאפשר לנו לצאת ממרחץ הדמים הזה, של 4-5 יינות ב-100 שקל. זו מלחמה יומיומית, ואני חושב שאנחנו עומדים בה בכבוד".

שיווק
 שיווק