מה לעשות עם הנפט?

ייתכן שינוי מגמה בכיוון של הזהב השחור. אלה הסימנים

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

היום נעסוק ב"זהב השחור", ביטוי שאמור לומר משהו חיובי על הסחורה האנרגטית החשובה מכולן, אבל היום מכיל פסימיות מובנית משני צידי הדימוי. גם הזהב הצהוב וגם זה השחור, שניהם נמצאים בכי רע, זה כבר זמן רב. אגב, כאן אני מוכרח לומר שאני רואה, בשבועות האחרונים, תחייה מאוחרת ב"כסף האמיתי", אבל זה אינו הנושא - כי הנפט, ובמיוחד חוזה הברנט, הוא עיקר ענייננו בסקירה קצרה זו.

לפני שנעסוק בצד הטכני, הבה נזכור את הרקע לתמונה של תנועת המחיר, וכמה נקודות פונדמנטליות הבונות אותו:

נתוני המקרו-הכלכלה העולמיים עדיין רעים, ועל פי קרן המטבע הבינלאומית הולך להיות רע יותר. נתוני המדינות המפותחות, ובעיקר ארה"ב, אירופה, ויפן, מנפיקים מספרים במינוס ללא הרף.

הכלכלות המתפתחות, כמו סין ומדינות הלווין שלה באסיה, הולכות לכיוונים של צמצום, אם לא גרוע מזה. על פי מחקרי אותו מוסד פיננסי בינלאומי, לעולם יהיה מזל גדול אם סין תוכל להחזיק מעמד מעל ה-6% צמיחה בשנים הקרובות, כאשר הביקושים מן החוץ, והבועות הקורסות מבפנים, יעיבו על הייצור והייצוא שלה.

המשחק של אופ"ק מול התעשיה האנרגטית החדשה של ארה"ב זוהה, אך לא נוטרל לחלוטין. יש האומרים שהנזק מן המחיר הנמוך גרם להפסד של כ-100 אלף משרות הקשורות לתעשיית פצלי השמן בארה"ב. זאת, בנוסף לכמות הנזקים הפיננסיים אדירי המימדים שנגרמו לחברות הממונפות שסובבו בספירה הזו. במיוחד לחברות ההפקה: זו שהופסקה, וזו שמפסידה מהמשך התפוקה. כמות האסדות הפעילות, על פי סקר בייקר-יוז, ירד מתחת ל-800, כאשר, להשוואה, ב-9 לאוקטובר 2014, המספר עמד על 1930 (!).

המשבר האוקראיני, והשלכותיו על הסנקציות הגלויות והפחות גלויות מול רוסיה, כבר נכנס לבוידעם של החדשות. למרות זאת, הנזק הפיננסי של מחיר נפט נמוך, ובמיוחד זה של חוזה הברנט המוצג כאן, ממשיך לעשות שמות בכלכלה הרוסית, ולגרום למטבע הרוסי לסבול.

ואם עסקינן בגיאופולטיקה, הענן השחור של היצע סחורה רשמי נוסף, שיגיע מאיראן, ממשיך לרחף מעל התעשייה שבה יש כבר עכשיו עודף גלוי של סחורה זמינה וזולה.

כפי שניתן לראות, קשה למצוא אור בקצה המנהרה. וזה בדיוק הרגע להביט על הגרף השבועי של הנכס הזה:

משה-שלום-נפט-20-10
 משה-שלום-נפט-20-10

על מה הגרף הזה מצביע? כן, דווקא על הזדמנות חיובית, ולא אישור להמשך שלילי.

כאן המקום לחזור על אחת מן המסקנות שלי מן הסביבה הפיננסית: מי שפועל על פי מה שידוע באותו רגע, ייטב ויפסיק להמר על עתידו הכספי. ההזדמנויות הטובות ביותר ניתנות לנו דווקא כאשר הן מלוות כאבי בטן של חוסר התאמה עם מה שאנו, כצרכני המדיה, "יודעים".

ומה עם הגרף? הנה כמה הערות מן העין הטכנית גרידא:

? ספרור הגלים הסביר ביותר מאפשר סיום של חמישה גלים יורדים בתחתית שראינו בסוף אוגוסט. זו שהגיעה עד סביבות 42 דולר לחבית.

? תבנית המחיר האחרונה היא של יתד שורית, המחכה לפריצה מעלה.

? ישנה סטייה חיובית מאושרת בין אינדיקאטור המומנטום, ותנועת המחיר עצמו, כפי שהקווים המקווקווים בשחור מציגים לראווה. לתזכורת: סטייה חיובית מוכרזת כאשר השפלים של האינדיקאטור עולים, לעומת אלו של המחיר שיורדים.

? קו המגמה התוחם העליון של היתד, דהיינו קו המגמה מספר 1 בכחול, משתלב היטב עם רמת התנגדות היסטורית יפה במיוחד סביב 54 דולר לחבית.

וכך, סביבת המחיר של 54 דולר לחבית היא אזור הבחינה האמיתית של כוונת הפעילים בסחורה. נקודת מחיר שבה רואים הרבה אנליסטים טכניים את האזור הסביר ביותר ללקיחת החלטה עבור עמדה חיובית אפשרית.

אגב, העובדה שקיים כזה קונצנזוס יכולה להניב תנועה לא קטנה עקב כניסה משותפת שתדחוף מעלה את המחיר רק על בסיס אפקט ה"דלת הצרה". בנקודה זו גם הסיכון ברור וידוע: הוא נמצא סביב התחתית השניה של 42$. מרחק שמיתרגם לאלמנט הכמות של אותה פוזיציה, וזאת על פי נוהלי הסיכון של כל אחד מן המחליטים, ובתיאום עם אהבת הסיכון של כל אחד מן השחקנים.

סיכום קצר: יש את המבנה הטכני ליצירת הזדמנות של תחילת שינוי מגמה. הרקע השלילי דווקא מעודד אותי לחשוב שזה הזמן המתאים לאירוע מן הסוג הזה לקרות. האם זה אכן יתממש למציאות של מחיר משתפר לטווח ארוך? לעתיד, וחוזיו, הפתרונים.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.