איראן רוצה להציף את השוק בנפט אך גם שהמחיר יזנק ב-40%

ביז'אן זנגנה, שר האנרגיה האיראני, אמר כי איראן מעוניינת שמחירי הנפט יזנקו ב-40% לרמה של 70 דולר לחבית ואף מעבר לכך ■ זאת למרות שבחודשים האחרונים בכירים איראנים כולל זנגנה הצהירו כי ברגע שיוסרו הסנצקיות, איראן "תסתער" על השוק

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

איראן במלכוד. מצד אחד גורמים ברפובליקה האסלאמית חזרו ואמרו בחודשים האחרונים כי בכוונת המדינה להגדיל את תפוקת הנפט, מנגד, בכיר איראני אמר אתמול (ב') כי מדינתו מעוניינת שמחירי הנפט יעלו בכ-40% לרמה של מעל 70 דולר לחבית.

ביז'אן זנגנה, שר האנרגיה האיראני, אמר אתמול כי איראן אינה צופה שינוי מהותי במדיניות של קרטל הנפט אופ"ק, שממאן לחתוך את תפוקת הנפט במטרה להעלות את מחירי הזהב השחור. מנגד, באותה נשימה הוא אמר כי איראן מעוניינת שמחירי הנפט ישובו לרמה של 70 דולר לחבית ואף למעלה מכך. זאת כאמור למרות שבכירים איראנים כולל זנגנה, אמרו בחודשים האחרונים שאיראן "תסתער" על שוק הנפט ותגדיל את התפוקה ב-500 אלף חביות ביום, מיד אחרי שמדינות המערב יסירו מעליה את הסנקציות.

"האטמוספרה אינה נכונה לבצע שינויים כרגע", אמר זנגנה והוסיף כי קרטל הנפט אינו יכריז על שינוי המדיניות בוועידה שיקיים ב-4 בדצמבר בוינה.

סעודיה, שמובילה את המדיניות של אופ"ק, מעדיפה לשמור על נתח השוק שלה מאשר להעלות את המחירים. אולם, זנגנה טוען כי חברות רבות באופ"ק אינן מרוצות ממחירי הנפט הנמוכים שעומדים היום סביב 50 דולר לחבית ומעוניינות שהמחירים ינועו בטווח של 70-80 דולר לחבית. "אף אחד כבר לא חושב על 100 דולר לחבית", הוא ציין.