אין אינדיקציה לתיקון: מחירי הגז הטבעי עוד לא סיימו לרדת

מחירי הגז הטבעי הגיעו כבר לרמת שפל שכמותה לא הייתה מאז אפריל 2012 ■ בשוק מסכימים שהמחירים סובלים ממימושי יתר, וכי הם זקוקים ל"תיקון כלפי מעלה", אבל במבט קדימה, אין שום סימן לכך שזה יקרה בקרוב

אסדת קידוח/שאטרסטוק
אסדת קידוח/שאטרסטוק

טבעי שמחירי הגז הטבעי יורדים בעונה זו של השנה, אבל לא טבעי שהם יורדים מ-2 דולרים לשפל של שלוש שנים - והם כנראה עוד לא גמרו לרדת.

שלשום רשם חוזה נובמבר של גז טבעי, NGX15, שפל תוך-יומי של 1.948 דולר למיליון יחידות חום בריטיות. שלשום ירד החוזה הזה ב-10% ל-2.062 דולרים, הנעילה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2012. מאוחר יותר אמש ניסה החוזה להתאושש, ועלה ל-2.10 דולרים לפני תום המסחר.

גורמי ההיצע והביקוש הרגילים אמנם קיימים, אבל יש כאן יותר מזה. הפקת גז הפצלים והתשתית המשופרת לשינוע שלו, בתוספת הפקיעה של חוזה נובמבר לפני סוף עונת ההוריקנים האטלנטיים, מסבכים את התמונה.

"הציפיות לביקוש קורסות, וההיצע מצטבר וצפוי להמשיך להצטבר גם בנובמבר, כלומר כמה שבועות יותר מהתאריך השגרתי", אומר טיילר ריצ'י, אחד מעורכי The 7:00's Report.

מלאי הגז הטבעי בארה"ב עמד ב-16 באוקטובר על 3.8 טריליון רגל מעוקבת, לפי מינהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי. זו כמות שעולה על הממוצע החמש-שנתי ב-163 מיליארד רגל מעוקבת. (קוב שווה 35.31 רגל מעוקבת).

רמה גבוהה של מלאים באחסון בעונה זו של השנה אינה מפתיעה, מפני שהביקוש של גז טבעי למיזוג בחודשי הקיץ הסתיים, ועונת ההסקה בחורף עדיין לא החלה. אבל לכך צריך להוסיף את סוף עונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי ב-30 בנובמבר. הסערות הללו פוגעות לעיתים בהפקת הגז הטבעי והנפט במפרץ מקסיקו.

ריצ'י מציין שהחוזה של נובמבר הוא החוזה ההגיוני לסוחרים לקנות כשהם מהמרים על "ראלי של הוריקן", כלומר עלייה כתוצאה מסערה, והחוזים הללו פקעו אתמול.

"הפרעות להפקה במפרץ מקסיקו או לאורך החופים של המפרץ בחודשי הקיץ השקטים בדרך כלל יכולות להניב רווחים גדולים לספקולנטים שמחזיקים בפוזיציות לונג, ונובמבר הוא החוזה ההגיוני לקנות לשם כך, כי הוא פוקע לקראת סוף עונת ההוריקנים", אמר ריצ'י.

"לכן, ללא איומים ממשיים במפרץ מקסיקו בעונה הנוכחית, שהיו סוגרים את פוזיציות ההימור כדי להפיק מהן את הרווחים, היה צריך למכור הרבה פוזיציות כאלה בימי המסחר האחרונים", הוא הסביר.

מצד שני גם איומי הוריקן במפרץ המקסיקני כבר אינם מה שהם היו, בגלל עליית הפקת האנרגיה מפצלים בארה"ב בשנים האחרונות.

לפני חמש שנים, ההפקה מחוץ למפרץ מקסיקו היתה מוגבלת מאוד, והבארות היו קטנות, והיה מחיר פרמיום להפקה כזו בגלל העובדה שהיא עוקפת את צווארי הבקבוק של הצינורות, אומר ריצ'ארד גכטר, נשיא ומנכ"ל חברת הייעוץ Gechter Natural Gas Consulting.

היום השוק אומר שאם אתה רוצה למכור גז טבעי ל-Henry Hub (אחד ממאגרי הגז הגדולים בארה"ב), אתה צריך למכור אותו בהנחה.

"אני לא חושב שהרבה פעילים בשוק האנרגיה מבינים באמת עד כמה נפחי גז הפצלים השונים הם אדירים", אמר גכטר. "רבים משדות ההפקה הללו הם מהגדולים ביותר שנוצלו אי פעם".

נוסף על כך, תשתית ההובלה של גז הפצלים השתפרה מאוד, עם כמה תוספות של צינורות והארכות, הוא אמר.

פטריק קר, הבעלים של חברת ההון הפרטי The Kerr Organization, מסכים לקביעה זו. "הפיצול ההידראולי והקידוחים המאוזנים העבירו את משוואת ההיצע/ביקוש לצד של שפע היצע", הוא אמר.

בהתחשב בכך, קר מעריך שמחיר השפל הנוכחי של שלוש שנים יוכל להפוך ל"רמת ההתנגדות לעליית מחירים כל עוד המלאים ימשיכו להצטבר". במקרה זה, כל משקיע שורי יתפלל לגל של קור לקראת חג המולד.

בינתיים, אומר ריצ'י, מחירי הגז הטבעי סובלים ממימושי יתר, והם זקוקים ל"תיקון כלפי מעלה". אבל במבט קדימה, אין שום אינדיקציה לכך שתחתית השוק כבר הושגה".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015