נעילה חיובית בבורסות אירופה; מדד ה-PMI עקף את התחזיות

מדד מנהלי הרכש בגוש האירו רשם קריאה של 52.3 נק' באוקטובר, מעל הצפי לקריאה של 52 נק' ■ ה-PMI של התעשייה בסין לחודש אוקטובר עמד על 49.8 נק' לעומת צפי כלכלנים ל-50 נק' ובדומה למדד בחודש שעבר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, על רקע המשך פרסום דוחות כספיים ונתוני מאקרו.

בזירת המאקרו פורסמו היום נתוני מדד מנהלי הרכש (PMI) ביבשת. בגוש האירו, הקריאה הסופית של ה-PMI בתחום הייצור הצביעה על עלייה לרמה של 52.3 נקודות באוקטובר, לעומת קריאה של 52 נקודות בספטמבר. בשוק ציפו לקריאה של 52 נקודות. נזכיר, קריאה מעל 50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי בחזית הדוחות באירופה יש בעיקר אכזבות רבות, כאשר החברות מפספסות את תחזיות הרווח בכ-10% בממוצע. הסקטור הבולט לרעה הוא הפיננסים, שבשבוע האחרון כבר החלו להודיע על סבבי התייעלות ופיטורים (כך למשל דויטשה בנק הודיע על תוכנית לפיטורים של 25 אלף עובדים עד 2017). העליות בשוקי המניות באירופה מונעות בעיקר מהצפי להגדלת ההרחבה הכמותית, בהתאם לדברים שאמר מריו דרגי, נגיד ה-ECB.

בשווקים ממתינים לפרסום נתוני שוק העבודה בארה"ב ביום שישי הקרוב. איציק נוי, מנכ"ל סמארט קפיטל, מציין כי "שוק העבודה האמריקאי, הקרין עוצמה בשנתיים וחצי האחרונות, ואפשר לבכירי הפדרל ריזרב לחלום על חזרה לנורמליזציה בשיעורי הריבית כבר השנה. על אף חוסנו היחסי של שוק העבודה האמריקאי ומצב אבטלה נמוך (5.1%), נתון התווספות המשרות לשוק העבודה מחודש יוני השנה, ממשיך לאכזב פעם נוספת. בארבעת החודשים האחרונים, התווספו לשוק העבודה בסך הכל כ-753 אלף משרות - נתון נמוך בכ-20% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. חשוב מכך, שיעור ההשתתפות בעבודה, ירד ל-62.4% - הנתון הנמוך ביותר משנת 1977. במצב בו האינפלציה אפסית ואף במגמת ירידה ושוק העבודה מאט, העלאת הריבית תדחה לפחות עד מרץ 2016 אם לא רחוק יותר".

"השבועות החולפים הוכיחו לנו שהריביות הנמוכות הן כאן כדי להישאר. הפערים בין "הרצונות" של מקבלי ההחלטות והפרסומים בתקשורת, לבין מצבה האמיתי של הכלכלה הגלובלית תהומיים. הורדת הריבית בסין בפעם השנייה השנה והצהרותיו של מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, על נכונותו להגדיל את ההרחבה הכמותית (שכבר היום גרנדיוזית), מספקות תוצאה ברורה - ראלי במדדי המניות. הרעב ללקיחת סיכונים והחיפוש אחר התשואות, ימשיך לדחוף את שווקי המניות וכן לנפח את בועת האשראי הזול והדפסת הכספים. אנו צופים כי מדד הדאקס יחזור לרמות המחירים של אוגוסט - 11500 עד סוף השנה (טווח בינוני) ", אומר נוי.

מניית HSBC נסחרה על רקע פרסום הדוח הרבעוני של הבנק שהצביע על עלייה של 32% ברווח לפני מס.

באסיה נחתם המסחר במגמה שלילית לאחר פרסום נתוני מאקרו חלשים בסין אתמול והיום.

סין ממשיכה לספק נתוני מאקרו חלשים יחסית. ואתמול - מדד מנהלי הרכש של התעשייה הרשמי שהצביע על המשך ההתכווצות בסקטור היצרני של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. ה-PMI לחודש אוקטובר עמד על 49.8 נק' לעומת צפי כלכלנים ל-50 נק' ובדומה למדד בחודש שעבר.

"אמנם רואים התייצבות מסויימת אבל זו נרשמת ברמה נמוכה ועדיין מוקדם לומר אם מדובר בתחתית ושמכאן תחול התאוששות או שהמגמה עדיין למטה", ציינו כלכלני ANZ בסקירה שפרסמו. "עדיין יש סיכומי דפלציה ולכן הורדת ריבית נוספת של ידי הבנק המרכזי בסין אפשרית עד לסוף השנה", הם הוסיפו.

באשר לסקטור השירותים, מדד מנהלי הרכש רשם ירידה ל-53.1 נק' לעומת 53.4 נק' בספטמבר ועדיין מעל הרמה של 50 נק' המפרידה בין התרחבות להתכווצות.

היום פורסם בסין ה-PMI של Caixin שהצביע על 48.3 נק' באוקטובר לעומת 47.2 בספטמבר.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי פעילות הבנקים המרכזיים נותרה תומכת ואף התחזקה בסין ובאירופה. בחודשים האחרונים למדנו שכנראה לא העלאה ולא אי-העלאת הריבית בארה"ב אינם אירועים דרמטיים לשווקים בנסיבות של היעדר איום האינפלציה והכלכלה שממשיכה להתאושש. "נראה, שהתנאים הכלכליים הנוכחיים ממשיכים לתמוך בחשיפה בינונית-גבוהה לאפיק המנייתי בעיקר במדינות המפותחות".