"הבורסה רוצה שנפקיד פי 4 מהסיכון התפעולי שלנו - זה הזוי"

מחלוקת בין הבורסה לאי-אונליין סביב הדרישה כי החברה תחזיק בכרית הון של 20 מיליון שקל, בנוסף להון העצמי שנדרש ממנה כחבר בורסה

הבורסה דורשת מחבר הבורסה אי-ברוקר, שבבעלות אי-אונליין הציבורית, להאריך בשנה נוספת הבנות במסגרתן החברה תחזיק בכרית הון בהיקף של 20 מיליון שקל, שנוספת מעל להון העצמי שנדרש ממנה כחבר בורסה. מדובר בדרישה של הבורסה להמשיך בהבנות בין הצדדים בדבר קיום עודף בהיקף האמור מעל לדרישות ההון "הרגילות" של הבורסה מחברי הבורסה.

אי-אונליין, שבשליטת יובל ומיכאל גולן, דיווחה היום למשקיעים כי "התקבל מכתב מהבורסה, העוסק בהגדלת דרישת ההון העצמי מחבר הבורסה. בשלב זה החברה מעריכה כי הסבירות למימוש הדרישה של הבורסה היא קטנה, בשל הליכים משפטיים שבכוונת החברה לנקוט", הבהירו שם.

יואב ליבל, מנכ"ל אי-אונליין, מסר היום ל"גלובס" כי "כל חבר בורסה צריך להחזיק כסף בגין הסיכון התפעולי שלו. הכסף הזה בא למשל להגן ממצב שבו מערכת המחשב משתגעת וגורמת נזק. הסיכון התפעולי של אי-ברוקר הוא פחות מ-5 מיליון שקל הבורסה רוצה עכשיו שנפקיד פי 4 כסף מהסכום הזה. זה פשוט הזוי. מעולם אף חברה לא נדרשה על ידי רגולטור להכפיל את ההון העצמי שלה בתוך פחות מחודש ומעולם חברה שרצתה להחליף תוכנה, לא נדרשה על ידי הרגולטור להגדיל את ההון העצמי".

במה דברים אמורים? אי-ברוקר הינה חבר בבורסה. לפני כשלוש שנים רכשה אי-אונליין את חבר הבורסה של הראל פיננסים תמורת כ-84 מיליון שקל, ואז, כפי שמפרטת היום החברה, "נאלצו בעלי השליטה באי-אונליין להסכים לדרישת הבורסה, לפיו אי-ברוקר תידרש להון עצמי עודף של 20 מיליון שקל, לתקופה של שלוש שנים. המשמעות של דרישה זו הייתה עלות מימון של כ-5 מיליון שקל ושיעור תשואה להון נמוך במיוחד".

סוף ל"הסכמה מאונס"?

בדוחותיה הכספיים מפרטת אי-אונליין כי "על אי-ברוקר חלים כללי הון עצמי גדולים במיוחד (כמעט כפולים מהנדרש). למעשה, הרגולטור כופה על אי-ברוקר תשואה להון נמוכה במיוחד, וזאת מאחר שההון העצמי שיש להעמיד לחבר לצורך פעילותו כפול, הרי ששיעור התשואה להון קטן משמעותית (חצי) מזה שהיה יכול להיות, לולא מגבלה זו". אגב, בדוחותיה הכספיים האחרונים הגדירו אי-אונליין את הסכמתם לכרית ההון הנוספת כ"הסכמה מאונס" לדרישת הבורסה.

עתה, ממשיכים ומפרטים באי-אונליין, הנסחרת בשווי של כ-20 מיליון שקל, למדו על דרישת הבורסה לשנה נוספת כאמור, והם אינם מסכימים לכך. זאת, בין היתר, משום שבסוף השנה תפקע הלוואה שניתנה לה על ידי הראל, בהיקף 15 מיליון שקל, וש"מקורות ההחזר שלה הוא עודף ההון עצמי באי-ברוקר שהיה אמור להשתחרר בסוף נובמבר". עוד מפרטים באי-אונליין שמניות השליטה באי-ברוקר משועבדות להראל חברה לביטוח כביטחון להחזר ההלוואה. כך או אחרת, אי-אונליין בוחנת יחד עם יועציה המשפטיים את השלכות הודעת הבורסה ואת תגובותיה.

מהבורסה נמסר בתגובה כי "הבורסה אחראית על יציבותה ויציבות חבריה. הנושא של חבר הבורסה אי.ברוקר יידון בוועדת ניהול סיכונים בדירקטוריון הבורסה".