נתניהו: "ירושלים והר הבית - בעיות בלתי פתירות"

נתניהו הופיע במכון הליברלי המוביל בושינגטון – ויצא ללא פגע ■ הוא הודה: "מה שאמרתי אל הערבים ביום הבחירות - לא היה צריך להיאמר" ■ "לנו אין בעיות עם הומואים בצבא; פשוט לא אכפת לנו" ■ "ישראל היא מדינה עם ערכים פרוגרסיביים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בתוך פחות מ-24 שעות נדד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בין שני קצוות הספקטרום האידיאולוגי בוושינגטון - ממעוז החשיבה הקונסרבטיבית, מכון המחקר American Enterprise Institute, למצודת ההגות הליברלית-פרוגרסיבית, Center for American Progress - והוכיח שהוא מסוגל להרגיש כמו בבית בשני הקטבים, בלי להצטייר כזיקית אידיאולוגית.

ביתו האידיאולוגי האמיתי של נתניהו הוא כמובן הימין השמרני, בסיסם של אחיו הרפובליקנים, אבל כדי לאחות את הקרע שנפער בינו לבין הדמוקרטים, במהלך מלחמתו נגד ההסכם עם איראן, נזקק נתניהו להתרועע עם השמאל האמריקאי, שאמריקן פרוגרס היא ביתו, והוא הצליח לעשות זאת בלי לגלוש להתכתשויות. הוא מכר את עמדותיו בדרכי נועם, בלי חזיזי נפץ, ותפר את המסרים שלו על-פי עמדותיהם הליברליות של הנוכחים.

צריך לומר, עם זאת, שראש הממשלה לא היה צריך להתאמץ יותר מדי. נירה טאנדן, מנהלת אמריקן פרוגרס, שראיינה אותו, התייחסה אליו בכפפות של משי, למורת רוחם של עובדים במכון ושל ארגונים שמאלניים אחרים, שהביעו התנגדות לעצם הזמנתו של נתניהו. אלה בפמליית רה"מ ובשגרירות ישראל בוושינגטון שחששו שהוא נכנס לגוב אריות שמאלני הופתעו לטובה. לכל היותר המתינו לו אריות מנוסרי שיניים. אם נתניהו יצא מאזור הנוחות שלו, כפי שטען אנליסט אמריקאי, זה לא היה מורגש.

באירוע באנטרפרייז אינסטיטיוט, שבו קיבל רה"מ את פרס ארווינג קריסטול, האייקון של הנאו-קונסרבטיבים, לא הזכירה המראיינת את המילה 'התנחלויות' אפילו פעם אחת. באירוע באמריקן פרוגרס, נגעה המראיינת רק ברפרוף באיראן ובהימור הכושל שעשה נתניהו על הרפובליקנים במאמץ לדרדר את ההסכם הגרעיני. נתניהו הגיב במחוות משלו: באירוע השמרני הוא הרבה לדבר על דבקותו בכלכלה חופשית ועל הערכתו לדמויות היסטוריות של הנאו-קונסרבטיבים, כג'ין קרקפטריק, שהיתה פעם שגרירת ארה"ב באו"ם.

באירוע הליברלי הוא הכריז שישראל חדורת ערכים פרוגרסיביים, ודיבר על שוויון הזכויות המלא שממנו נהנות נשים בישראל, מהמוסד ועד משטרת ישראל ועד חיל האוויר, ועל גן-העדן של קהילת להט"ב בישראל: "הצבא האמריקאי לא רוצה לדעת על הנטיות המיניות של החיילים. הוא לא שואל והם לא אומרים. לנו פשוט זה לא אכפת", הוא אמר. רה"מ לא היה יכול להתאפק והוסיף: "אני רואה פה הפגנות של 'גייז' למען איראן. לא ברור לי למה הם תומכים במשטר שתולה את אחיהם מעל מנופים בראש חוצות"?

בדבריו לקהל הליברלי, שכלל בכירים דמוקרטים רבים, היה נתניהו גלוי לב במידה מפתיעה. "אני יודע שביקורי כאן הוא מקור לחילוקי דעות", הוא אמר. "באתי לכאן מפני שלדעתי ישראל צריכה ליהנות מתמיכה דו-מפלגתית. מבחינתנו זה חיוני מפני שהיחסים עם ארה"ב הם נכס אסטרטגי".

בתשובה על שאלה לגבי הצהרתו, ערב הבחירות בישראל, שהערבים נוהרים לקלפיות בהמוניהם אמר רה"מ: "זו אמירה שלא הייתה צריכה להיאמר". הוא ציין, שערבים רבים יותר הצביעו בעד הליכוד מאשר למחנה הציוני, ושהוא "ראש הממשלה של כל הישראלים, אלה שהצביעו בשבילי ואלה שהצביעו נגדי, של יהודים, ערבים ונוצרים". הוא הוסיף: "תבדקו את פעולותיי, לא רק את הצהרותיי" והביא כדוגמה השקעה של "40 מיליון ש"ח" במערכת ביוב בפראדיס.

מדוע אין שלום עם הפלסטינים? חמישה ראש ממשלה קדמו לי, אמר נתניהו. מדוע הם כשלו? ישראל מוכנה לפשרה טריטוריאלית. היא מוכנה לוותר על שטחים רבים, אך עובדה היא, שכל שטח שפינתה ישראל שימש בסיס להתקפות עליה. פינינו את עזה לחלוטין. עקרנו את אנשנו משם, אפילו את המתים, ופרקנו את ההתנחלויות. מה קיבלנו? מטחי טילים. וכך בלבנון. אם נסכים למדינה פלסטינית, איך נדע שלא מצפה לנו עזה חדשה?

ישראל תסכים להקמת מדינה פלסטינית רק אם זו תתנער מהמחויבות שלה להשמיד את ישראל ותכריז על הכרתה בה, אמר נתניהו. וכמובן, ישראל תצטרך לשמור על נוכחות צבאית בגדה כדי להגן על ביטחונה. "אינני ושב שהפלסטינים יסכימו לכך, בשלב זה", הוא הוסיף.

ההתנחלויות אינן בעיה, אמר עוד נתניהו. אם עבאס יכיר בישראל כמדינה יהודית ויקבל הסדרים שיבטיחו את ביטחון ישראל, בעיית התנחלויות תיפתר. לדבריו, מהלך חד-צדדי של ישראל בגדה אפשרי, אם הוא יעמוד במבחן הביטחון של ישראל וישולב בהבנות בינלאומיות.

הוא הודה עם זאת, כי "ירושלים והר הבית הם בעיות בלתי פתירות... אין לי מענה לכך. ירושלים תצטרך להישאר תחת ריבונות ישראלית כדי למנוע פיצוץ של מלחמות בין-עדתיות".

רה"מ חזר ואמר, שהוא מוכן להיפגש עם מחמוד עבאס ללא תנאים, אך המנהיג הפלסטיני אינו מוכן. "אני צרוד לגמרי מרוב פניות השווא שלי אליו". הוא לא הוציא מכלל אפשרות שבעתיד ישכנעו מדינות ערביות מסוימות את עבאס להיכנס למו"מ עם ישראל.

מדוע לא נלכדו רוצחי משפחת דוואבשה, שהציתו את ביתה בכפר דומא? הוצאתי צווי מעצר מינהליים נגד אזרחים ישראליים, צעד שלא נקטתי אף פעם. הבעיה היא שמדובר ברשתות לא מאורגנות של נערים בין 15, 16 שקשה ללכוד אותם. בכל זאת, אין להשוות בין אלימות הפלסטינים לין אלימות ישראלים. "יש הרבה כפרי דומא אצל התוקפים הפלסטיניים".

נתניהו יצא מהאירוע באמריקן פרוגרס בתחושה טובה. "תזמינו אותי שוב", הוא ביקש מהמראיינת.