בית ההשקעות פסגות, בניהול חגי בדש, נכנס לתחום האשראי הצרכני, כשהוא נמצא בימים אלה במו"מ מתקדם להשקעה של כמה מיליוני דולרים בודדים עבור 20% מהסטארט-אפ בלנדר (Blender) שמספקת פלטפורמות P2P|, ושנשלט על ידי משפחת אביב בראשות היו"ר ובעל השליטה בה - דורון אביב. על פי ההערכות, העסקה משקפת שווי של כ-20 מיליון דולר לבלנדר.
פסגות, בית ההשקעות הגדול במשק, נכנס בעסקה לתחום האשראי הצרכני החוץ בנקאי - שטומן בחובו פוטנציאל צמיחה. זאת, בצל ההמתנה להמלצות ועדת שטרום והניסיון לפתח תחרות למערכת הבנקאית בתחום האשראי הצרכני. מהלך דומה נעשה בעבר על ידי בית ההשקעות מיטב דש, שרכש 20% ממניות חברת eLoan, שגם היא מפעילה פלטפורמת P2P.
במסגרת העסקה הנרקמת, פסגות צפוי להקים שותפות עם מיזם בלנדר, שתיקרא בלנדר ישראל. פסגות, שמביא עימו למעלה ממיליון לקוחות שכבר עובדים עמו בשלל תחומי השירותים הפיננסיים שהוא מספק, יחזיק בכ-20% ממניות בלנדר בעוד משפחת אביב ושותפיה יחזיקו ביתרת 80% מהמניות. המחיר שישלם פסגות משקף שווי חברה דומה לזה שבו גייסה בלנדר בחודש יולי האחרון כמה מיליוני דולרים מקרן בלמברג קפיטל.
בלנדר עוסקת בתחום ההלוואות בין פרטיים (P2P). חברת הסטארט-אפ הוקמה לפני כשנתיים, בשלהי 2014, והיא מנוהלת על ידי ד"ר גל אביב, בנו של בעל השליטה, דורון אביב, שעד היום פעל בעיקר בתחום הנדל"ן (בעבר באמצעות חברת אוסיף וכיום באמצעות החברה הציבורית אביב ארלון).
בעבר דיווחה בלנדר כי העניקה הלוואות בהיקף כולל של למעלה מ-10 מיליון שקל מאז הוקמה בנובמבר 2014. עוד דווח בעבר כי סכום ההלוואה הממוצע עמד על 15-20 אלף שקל (כשההלוואות שניתנות באמצעות בלנדר מוגבלות לעד 30 אלף שקל) והריבית השנתית הממוצעת היא כ-6%. על פי הערכות, בפסגות ובבלנדר ישראל עשויים להציע בהקדם את השירות החדש ללקוחות בית ההשקעות.
בדירקטוריון: דב קוטלר וגיורא עופר
בין האנשים שסובבים את החברה, ושהיא התהדרה בצירופם אליה, ישנם כמה בנקאים לשעבר מוכרים מאוד: גיורא עופר ודב קוטלר, שנמצאים בדירקטוריון המיזם. כך, לצד משפחת אביב המחזיקה בכ-53.5% ממניות חברת בלנדר, נמנים משקיעים נוספים, פרטיים ופיננסיים, ביניהם קרן בלמברג קפיטל, שמחזיקה בכ-9% ממניות החברה, ועופר, שהיה בעבר מנכ"ל בנק דיסקונט, שמחזיק יחד עם שותפים בכ-3% ממניות החברה.
מבחינת המוסדיים, רכישת נתח מפלטפורמות שמאפשרות עסקאות מימון צרכניות באופיין, הינה כרכישת כרטיס כניסה לשוק בוסרי שעושה את צעדיו הראשונים ושעשוי לנגוס בעתיד בהר האשראי שנשלט על ידי הבנקים. בעשורים האחרונים זה קרה בשוק האשראי העסקי (לחברות גדולות), שנשלט בעבר על ידי המערכת הבנקאית ושכיום כמחצית ממנו נמצאת מחוצה להם. התקווה היא שעם כניסת שחקנים חוץ בנקאיים חזקים ושל פלטפורמות דיגיטליות מתוחכמות לשוק האשראי הצרכני - תגבר התחרות בתחום, כך שהריבית בבנקים תושפע אף היא.
ההתעניינות הגוברת של הגופים המוסדיים - בתי ההשקעות וקבוצות הביטוח, בתחום האשראי הצרכני, החוץ בנקאי, נעשית אגב התעניינות דומה וערה לא פחות של המוסדיים בכניסה לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. מדובר בשני תחומים שנשלטים ביד רמה על ידי המערכת הבנקאית הריכוזית עד מאוד (על ידי הבנקים עצמם ועל ידי חברות כרטיסי האשראי, שבבעלות הבנקים).
כך למשל, בית ההשקעות מיטב דש רכש כ-34% ממניות חברת המימון החוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים פנינסולה, בעוד שחברת הביטוח מנורה מבטחים השקיעה בחברת אמפא קפיטל, שפועלת אף היא בתחום המימון החוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.