הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם
תנודתיות הבין חודשית נמשכת, כאשר לאחר חודש של עליות חדות, שבו הירידות לשווקים, בהשפעת ההכרה במצב הביטחוני באירופה ובעיקר חששות מוגזמים מעליית הריבית הצפויה בארה"ב בדצמבר. בעבר פעולות טרור קיצוניות הביאו בנקים מרכזיים לשקול מחדש את מדיניותם המוניטאריות, דבר שעשוי להקדים התערבות בשווקים מצד הבנק המרכזי האירופי - ה-ECB.
אחד הסקטורים שמשדר חולשה בחודשים האחרונים ואף העלה את רף החשש ממיתון עולמי, הינו התעשייה. ירידה מתמשכת במדד מנהלי הרכש (ISM) לתעשייה בארה"ב בחודשים האחרונים לרמה של 50.1 נקודות, הנמוכה מאז דצמבר 2012, וירידת המדד בסין מתחת ל-50 נקודות, ממחישים חולשה זו.
לפני שננסה להבין מהיכן הגיעה חולשה זו, חשוב להבין כי תחת סקטור התעשייה מאוגדים תתי סקטורים רבים ושונים, כמו תחבורה, ביטחון וחלל, תעופה, מוצרי בנייה, בנייה ותכנון, ציוד אלקטרוני, שירותים מקצועיים ועוד. לכל סקטור המאפיינים הייחודיים לו, כאשר לעיתים נדמה כי הכללת כולם תחת סקטור אחד היא מקרית.
מדד ההווה ומדד העתיד
אחד מגורמי הבלבול בקרב המשקיעים לגבי מצב התעשייה נובע מפרסום שני מדדים שונים בארה"ב המתפרסמים באותו יום בתחילת החודש. מדד מנהלי הרכש לתעשייה (ISM) ומדד MARKIT PMI, לו מתפרסם גם מדד מקדים בתחילת החודש. מדד ה-ISM כאמור נחלש באוקטובר בעוד מדד ה-PMI, המתפרסם גם ברחבי העולם, דווקא השתפר. הסיבה המרכזית לשונות הינה המשקולות השונים שמייחסים מרכיבי המדד לחמשת הסעיפים הנכללים בו. בעוד מדד ה-ISM מחושב במשקולות שווים, ה-PMI נותן משקל שונה.
לדוגמה, רכיב ההזמנות החדשות במדד ה-PMI עומד על 30% ונושא המלאים שהיה רכיב חשוב בתוצר החלש של רבעון שלישי, מקבל משקל של 10% בלבד. שני סקרים אלו מבוצעים בקרב תעשיינים בארה"ב ומנסים לחזות את נתון הייצור התעשייתי הנוכחי ומצבו העתידי. נראה כי בעוד ה-ISM נותן בצורה טובה יותר תמונה לגבי המצב הנוכחי, הרי שמדד ה-PMI מספק תחזית טובה יותר באשר לעתיד.
השיפור האמור במדד ה-PMI בארה"ב בחודש אוקטובר חלחל למדד העולמי שעלה באוקטובר מרמה של 50.7 נק' ל-51.4 נק', רמתו הגבוהה מאז מאי, והרחיק מעט את חששות המשקיעים ממיתון קרב. למרות שיפור זה, עדיין נראית תמונת הייצור בעולם חלשה. זו בולטת עוד יותר על רקע השיפור הנרשם במדד מנהלי הרכש שירותים בארה"ב, אירופה ואף בסין. להערכתנו, צפוי התוצר התעשייתי בעולם לעלות השנה ב-2.1% בלבד לעומת עלייה של 3.3% בשנת 2014, כשבארה"ב צפוי הייצור לעלות בכ-1.6% בלבד לעומת 3.7% בשנה הקודמת.
רבים מייחסים את חולשת מדדי מנהלי הרכש לתעשייה בארה"ב, בירידה בהשקעות בסקטור האנרגיה, אולם מבט מעמיק מראה כי במדד לא נכללים שירותי קידוח ואקספלורציה הנכללים במדד מנהלי רכש שירותים.
אם כך ממה נובעת החולשה? ארה"ב נהנתה בשנים הקודמות מביקושים חזקים משווקים מתעוררים, ביקושים שדעכו לאור התחזקות הדולר וחולשת מחירי הסחורות. סיבות נוספות הן עודף כושר ייצור בחלק מהסקטורים, שבא לידי ביטוי בניצולת נמוכה יחסית לעבר וכן בחוסר היציבות בשווקים הריאליים כמו באירופה, ביפן ובסין, שגורמת למנהלי החברות לחשוב פעמיים לפני שהם מוציאים חלק מהררי המזומן שנצברו במאזניהם על הגדלת כושר הייצור.
חשוב עוד לציין כי סקטור התעשייה מהווה כ-12% בלבד מהתוצר בארה"ב, עובדה שהופכת את השיפור הנמשך במדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים, לחשוב יותר בקביעת כיוון הכלכלה. למרות זאת, לחולשה נמשכת בסקטור התעשייה עשויות להיות לבסוף השפעות (Spillover) על סקטור השירותים ועל הכלכלה. החולשה יכולה להגיע מכיוון שוק העבודה, שממשיך לגרוע עובדים מסקטור הייצור, או מכיוון ההוצאה הצרכנית באזורים מוטי תעשייה.
להערכתנו, הייצור התעשייתי בעולם צפוי להתאושש בשנה הקרובה ולצמוח בשיעור של 3.4% לעומת 3.1% השנה, כאשר בארה"ב צפוי זה להתאושש ולעלות ב-3.1% לעומת 2.1% כאמור השנה. הסקטור מומלץ על ידינו במשקל יתר סלקטיבי בארה"ב ומשקל חסר באירופה, על רקע מומנטום רווחים חלש מצד החברות הנסחרות.
צפי לצמיחה בתעופה והרכב
מבין תתי הסקטורים מומלץ להתמקד בארה"ב בתחום התחבורה והשינוע, שם אנו עדים לשיפור רווחים ומרווחים, בסקטור הבנייה שלא דווקא למגורים (NON Residential) שצפוי לצמוח השנה בשיעור של כ-10% וכן בסקטור התעופה והרכב עליהם כתבנו כאן בעבר. סקטורים אלו נהנים מעלויות אנרגיה נמוכות ושיפור במצב הצרכן בארה"ב ובעולם כולו.
מבין החברות הנהנות מהשיפור בתחום הבנייה שלא למגורים, ניתן לציין את United Rentals (URI), הפועלת בתחום השכרת ציוד מכני והנדסי בכ-3,300 תחומי ציוד, התופס תאוצה בקרב חברות רבות במקום לרכוש ציוד יקר. מניית החברה נפגעה מסנטימנט שלילי של משקיעים כלפי פעילות האנרגיה שלה, אולם בדוחות הרבעון השלישי היא הוכיחה כי לה מקורות הכנסה מגוונים. החברה היכתה את תחזית הרווח ושמרה על תחזית שמרנית לרבעון הנוכחי. חברה מעניינת נוספת בתחום היא HEES.
חברת JetBlue Airways (סימול: JBLU), שנוסדה בשנת 1998, הינה מפעילת טיסות פנים ל-87 יעדים בארה"ב ובמרכז אמריקה שמצליחה להציג גידול נאה בתוצאותיה ואנו מעריכים צמיחה ממוצעת נוספת של כ-18% בשנה בשנתיים הקרובות. מניית החברה, שמפעילה צי של 190 מטוסים, עלתה בחדות השנה ולמרות זאת למנייתה פוטנציאל להמשך עלייה על רקע השיפור הצפוי בתוצאות ובפעילות.
מניות חברת Trinity Industries (סימול: TRN) נחתכה בכ-50% בשנה האחרונה למרות שהחברה מכה באופן שיטתי את התחזיות בכל רבעון, כולל בזה האחרון. החברה מספקת ציוד ושירותים לחמישה תחומים, כשהמרכזי בהם הוא רכבות (50%) והשכרת קרונות רכבת לתעשייה (13%). החברה העלתה תחזיות לשנה זו ונסחרת במחיר שמשקף בעיקר סנטימנט משקיעים שלילי.
לסיכום, ההתייצבות האחרונה בפעילות חברות התעשייה באופן כללי והצפי לצמיחה משופרת בשנה הקרובה בתחום, מדגישה חברות רבות בתחום שמניותיהן ירדו בחודשים האחרונים. הגיוון הרב בתתי הסקטורים הנכללים תחת סקטור התעשייה, מחייב התייחסות פרטנית לכל תת סקטור וחברה בתחום.
המומלצים של ubs
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.