נעילה חיובית באירופה; "מדיניות העמימות של הפד הסתיימה"

הבנק המרכזי ביפן לא הפתיע ובחר לשמור על קצב רכישת הנכסים שלו ■ רוב בכירי הפדרל ריזרב מוכנים להעלות את הריבית בדצמבר

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מגמה חיובית נרשמה היום (ה') בבורסות אירופה ברקע עליות השערים הניכרות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט.

בכירי הבנק המרכזי האירופאי הביעו דאגה בפגישתם בחודש שעבר שצעדי התמרוץ לא מספיק משפיעים על הכלכלה האירופאית, כך עולה מפרוטוקול פגישת ה-ECB שפורסמה היום. הדבר מצביע על אפשרות להרחבה רבה יותר של המדיניות המוניטרית באירופה.

ראש ממשלת צרפת מזהיר הבוקר מפני מתקפה כימית או ביולוגית על אדמת מדינתו. לדברי ראש הממשלה, מנואל ואלס, "ישנה סכנה כי טרוריסטים יעשו שימוש בנשק כימי במתקפה נוספת". מצב החירום במדינה יימשך לפחות שלושה חודשים. במקביל, החשש מפיגועים ממשיך להפר את השגרה באירופה: טיסת סחר של חברת התעופה הפולנית "לוט" שעשתה את דרכה מוורשה לאתר תיירות במצרים נאלצה לבצע הבוקר נחיתת חירום בבולגריה, לאחר שאחד הנוסעים איים להפעיל פצצה על המטוס.

מנכ"ל מכללת אפיק פיננסים אלי קאופמן: "מדיניות של עמימות ומסרים מעורפלים שעד כה אפיינה את הבנק הפדרלי בנוגע להעלאת הריבית בארה"ב , נקטעה אמש. אתמול , יותר מכל פעם שקדמה לכך , הצהרתו של הפד נשמעה קונקרטית ונחושה והדגישה שוב את מועד דצמבר הקרוב כמועד ריאלי לצעד זה. מהדו"חות שנחשפו , ניתן היה לראות שמרבית חברי הועדה של הבנק הפדרלי רואים כי הכלכלה הבשילה לצעד זה מכל הפרמטרים שהוצבו כקריטיים לביצוע המהלך".

"חודש אוקטובר היווה מקפצה חיובית במרבית המדדים (האינפלציה עדיין לא הגיעה ליעדה הרצוי של 0.2% וככל הנראה לא תגיע בקרוב , אך נראה כי בפדרל ריזרב החליטו להתפשר על נתון זה) לפיהם בחנו בכירי הבנק המרכזי האמריקאי את החלטתם בנוגע למועד העלאת הריבית - בפעם הראשונה מאז שנת 2006. יש לציין שכולם הסכימו לעלייה הדרגתית והמידע עד כמה הדרגתית ומה יהיו השלבים עדיין מעורפל למדי", אמר קאופמן.

מגמה חיובית נרשמה היום בבורסות אסיה.

הבנק המרכזי ביפן (BOJ) לא הפתיע איש כשבחר לשמור על קצב רכישת הנכסים שלו, אך גוברים כעת הקולות כי על הבנק המרכזי להקל עוד בנקודה מסוימת על מנת לאכוף אינפלציה גבוהה יותר.

ובארה"ב, רוב בכירי הפדרל ריזרב מוכנים כאמור להעלות את הריבית בדצמבר, כך עולה מפרוטוקול פגישת הפד באוקטובר שפורסם אמש. על פי הפרוטוקול, "רוב המשתתפים צפו שהתנאים לתחילת העלאת הריבית עשויים בהחלט להתממש עד הפגישה הבאה בדצמבר".

כעת מעריכים רוב הכלכלנים בוול סטריט כי הפד יבחר להעלות את הריבית בחודש הבא, העלאת ריבית ראשונה בארה"ב מאז 2006. מטבע הדברים, לדוח התעסוקה של נובמבר חשיבות עצומה, ונראה כי דוח חזק מהציפיות יסלול את הדרך להעלאה האמורה.

מניות הספקיות העיקריות של אפל במזרח הרחוק מתקדמות, לאחר שמניית אפל זינקה אתמול בוול סטריט ברקע המלצה אוהדת במיוחד מצד גולדמן זאקס. נציין את Largan Precision, Hon Hai, Pegatron ואת Taiwan Semiconductor.

.[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]