התוצאות של שלוש חברות הסלולר הוותיקות ממשיכות להיות מושפעות מהתחרות העזה שהתפתחה בשנים האחרונות בתחום. כמעט שלוש שנים וחצי אחרי כניסת השחקנים החדשים - הוט מובייל וגולן טלקום - לשוק הסלולר, ולפני המיזוג של סלקום וגולן (אם וכאשר יאושר), שלוש החברות ממשיכות לרשום ירידה בהכנסות וברווחים.
סלקום, פרטנר ופלאפון רשמו ברבעון השלישי של השנה הכנסות מצרפיות של קרוב ל-2.4 מיליארד שקל, נתון המהווה ירידה של 9.4% ביחס לרבעון המקביל, ושל 1.7% ביחס לרבעון הקודם. ההכנסות המצרפיות משירותי סלולר הסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל, כאשר סלקום רושמת את ההכנסה הגבוהה ביותר, 618 מיליון שקל, ופלאפון את הנמוכה ביותר, 521 מיליון שקל. במכירות ציוד קצה ההכנסה הגבוהה ביותר ברבעון השלישי הייתה של פרטנר - 234 מיליון שקל.
הרווח הנקי של שלוש החברות יחד הגיע ברבעון השלישי ל-86 מיליון שקל, ירידה של 65% בהשוואה לרבעון המקביל, אך עלייה של 23% מהרבעון הקודם, בין היתר בזכות מגמות עונתיות. עם זאת, יש שוני גדול בין השורות התחתונות של שלוש החברות: פרטנר עברה ברבעון השלישי להפסד של 9 מיליון שקל, בעוד שסלקום רשמה רווח נקי של 40 מיליון שקל (ירידה של 62% מהרבעון המקביל) ופלאפון הרוויחה 55 מיליון שקל (ירידה של 45% מהרבעון המקביל) הנתון הגבוה מבין השלוש (בפרטנר ובסלקום הרווח הנקי כולל גם את פעילות 012 ונטוויז'ן, בהתאמה).
ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של סלקום הוא הגבוה בין שלוש החברות הוותיקות, 182 מיליון שקל, ואילו בתזרים המזומנים הפנוי פרטנר מובילה ברבעון, עם 291 מיליון שקל, בין היתר בשל ההשפעה החיובית של התשלום החד-פעמי שקיבלה מאורנג' העולמית.
בכל הקשור ל-ARPU - ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר - סלקום רושמת את הנתון הנמוך ביותר, 66 שקל, אך הירידה החדה ביותר בהשוואה לרבעון המקביל נרשמת בפלאפון, שם ה-ARPU ירד ב-12.8% ל-68 שקל. בסוף הרבעון השלישי היו לסלקום כ-2.8 מיליון מנויי סלולר, לפרטנר כ-2.7 מיליון ולפלאפון כ-2.6 מיליון. ברבעון הבא פלאפון צפויה להוסיף 70 אלף מנויי יופון (המפעיל הווירטואלי שרכשה לאחרונה), שעדיין לא רשומים כיום בדוחותיה.
פלאפון: עלייה לעומת הקודם
מהדוחות של פלאפון שפורסמו היום עולה שהחברה רשמה הכנסות של 729 מיליון שקל ברבעון, עלייה של 1.1% מהרבעון הקודם וירידה של 11.5% מהרבעון המקביל. בהקשר זה יש לציין שבשנה שעברה היו לפלאפון גם הכנסות מהוט מובייל שהתארחה על הרשת שלה, הסכם שהניב לה כ-40-50 מיליון שקל ברבעון.
ה-EBITDA של פלאפון הסתכם ב-170 מיליון שקל, והרווח הנקי הגיע, כאמור, ל-55 מיליון שקל - עלייה של 12.2% מהרבעון הקודם וירידה של 45% מהרבעון המקביל. פלאפון מדווחת על נטישה נמוכה יחסית, 6.4%.
בדומה למתחרות, גם בפלאפון נרשם גידול מסויים בהכנסה הממוצעת מלקוח ביחס לרבעון הקודם, אך הוא נובע מעונתיות, וברבעון הבא סביר להניח שנראה שוב את הקושי. הירידה בהשקעות היא בעייתית מאוד: בדומה לסלקום ופרטנר גם פלאפון עוצרת השקעות לנוכח הירידה ברווחיות, אך בניגוד אליהן אין לה הוצאות מימון גבוהות על חובות.
מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, שיעזוב בקרוב את תפקידו ויעבור לנהל את חברת ההחזקות דסק"ש (בעלת השליטה במתחרה סלקום) מסר היום: "אחרי 14 שנה בפלאפון, אני נפרד מחברה מצליחה, שידעה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם התחרות בענף בשנים האחרונות. פלאפון היא החברה המובילה כיום בכל מדדי הרווחיות והכי פחות ננטשת מבין החברות הוותיקות, בזכות מהלכי התייעלות ומיקוד עסקי בהגדלת נתח שוק ואיתור מנועי צמיחה חדשים".
תוצאות חברות הסלולר 19.11.15
בזק מנצלת את חולשת הוט: הוסיפה 30 אלף מנויי אינטרנט ברבעון
כאשר הוט מאבדת עשרת אלפים לקוחות ובזק מוסיפה 30 אלף מנויי אינטרנט ברבעון, ניתן להבין מה הביא את הקבוצה לעדכן השבוע את תחזית הרווח השנתית שלה ב-200 מיליון שקל, כך שאלה יעמדו ב-2015 על 1.7 מיליארד שקל במקום 1.5 מיליארד שקל כפי שחזתה לפני כן.
היום פרסמה קבוצת בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', את דוחות הרבעון השלישי שלה מהם עולה כי הכנסותיה במהלך התקופה עמדו על 2.6 מיליארד שקל, נתון המהווה עלייה של 16.6% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, פחת והפחתות) היה כ-1.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-11%, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-4.9% ל-407 מיליון שקל. קבוצת בזק כוללת את הפעילות הקווית ואת החברות הבנות פלאפון, yes ובזק בינלאומי.
בפעילות הקווית, בניהולה של סטלה הנדלר, ההכנסות ברבעון הגיעו ל-1.1 מיליארד שקל, עלייה של 1.9% ביחס לרבעון המקביל וכמעט ללא שינוי ביחס לקודם. ההכנסות משירותי אינטרנט עלו ב-9.1% ל-385 מיליון שקל, וההכנסות משירותי טלפוניה ירדו ב-5.5% ל-395 מיליון שקל. ה-EBITDA עמד על 696 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-256 מיליון שקל - ירידה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל. מספר קווי האינטרנט בסוף הרבעון היה כ-1.5 מיליון, גידול של 30 אלף נטו מהרבעון הקודם. מספר קווי הטלפון המשיך לרדת, לכ-2.2 מיליון.
כבר זמן רב ידוע שאחת הבעיות הגדולות של שוק התקשורת היא החולשה של הוט, שממשיכה להציג ביצועים פושרים למרות היתרונות האדירים שיש לה. בזק מנצלת זאת וחוגגת עם 200 אלף מנויים ב"שוק הסיטונאי" (כינוי לרפורמה שבמסגרתה ספקיות האינטרנט חוכרות את תשתית האינטרנט של בזק ומוכרות אותה ישירות ללקוח). אלה אולי פגעו בהכנסה הממוצעת שלה למנוי, מכיוון שהלקוחות הללו מניבים לה הכנסה נמוכה בכ-40 שקל בממוצע לעומת מצב שבו הלקוח הוא שלה, אבל מנגד בזק מפוצה מההכנסות שהיא מקבלת בזכות המספר הרב הכולל של הלקוחות שהצטרפו לתוכנית הזו. במלים אחרות, בהיעדר "שוק סיטונאי" על תשתית הוט, ספקיות האינטרנט הגדולות - 012 סמייל, נטוויז'ן וכמובן בזק בינלאומי - מעבירות למעשה לקוחות חדשים מהוט לבזק והיא נהנית מפיצוי על השחיקה שנובעת מהלקוחות שעוברים ל"שוק הסיטונאי".
אלמנט נוסף בהצלחה של בזק נוגע להמשך ההשקעות שלה בתשתית, ובמהלך הרבעון השקיעה החברה 230 מיליון שקל בתחום. כשמשווים זאת למה שקורה בסלולר, זה די ברור מדוע בזק צומחת בעוד נתוני חברות הסלולר דועכים.
בבזק בינלאומי, בניהולו של מוטי אלמליח, ההכנסות נשארות בטווח דומה לרבעונים הקודמים: 389 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם ב-41 מיליון שקל, וה-EBITDA הגיע ל-92 מיליון שקל. ב-yes, בניהולו של רון אילון, ההכנסות צמחו ב-3.2% וב-1.6% ביחס לרבעון המקביל והקודם, בהתאמה, והגיעו ל-446 מיליון שקל. ה-EBITDA היה 152 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל, וההפסד הנקי הסתכם ב-75 מיליון שקל.
תוצאות בזק ברבעון השלישי 19.11.15
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.