"נוצרו הזדמנויות השקעה מעניינות בסקטור הביומד"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב:  "הנתונים שתומכים בראלי סוף שנה הם ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, כפי שמשתקף מפרוטוקולי הפד וכן מהאינדיקטורים הכלכליים, התאוששות באירופה והרגיעה בזירה הסינית"

קצת יותר מחודש נותר עד שתסתיים שנת 2015, שהייתה עד כה שנה הפכפכה ומלאת סימני שאלה. בשיחה עם "גלובס" נותן ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, תשובות לשאלות כמו: האם יהיה השנה ראלי סוף שנה בשווקים? איך תשפיע העלאת הריבית הצפויה בארה"ב על השווקים? האם האווירה האנטי ישראלית תשפיע על הבורסה? וגם נותן מספר המלצות השקעה מעניינות.  

- פרוטוקולי הפד הראו שהסיכויים להעלאת ריבית בדצמבר אף גבוהים ממה שהעריכו קודם לכן, והשווקים הגיבו בחיוב. שוק המניות האמריקאי עלה בחדות וכך גם הגיבו באסיה מיד לאחר מכן. איך אתה מסביר את זה?

"אמרנו את זה בעבר וכדאי להגיד את זה שוב - הריבית בארה"ב משפיעה על שוק המניות האמריקאי באופן מהותי ולטווח בינוני וארוך - רק לאחר שנתיים. כך זה היה ברוב המקרים בעבר, כשבודקים את המתאם (קורלציה) בין הריבית לשווקים לאורך עשרות שנים. כמובן שבתנאי שוק עצבני ייתכנו ירידות חדות בזמן העלאת הריבית, אך אלו צפויות להיות קצרות טווח. חשוב לציין שאנחנו מדברים על סטטיסטיקה והסתברות ולא על מדע מדויק כמובן".

"מצד שני, העלאת הריבית הצפויה, כמו גם הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האמריקאי, מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להשתפר ולהתחזק ונתונה פחות להשפעות חיצוניות, כדוגמת זו של ההאטה בסין, וזה בהחלט מעודד את המשקיעים לחזור אל שוק המניות אחרי התיקון שהיה בחודשים אוגוסט ספטמבר, בפרט כשאין אלטרנטיבות נזילות לתשואה שניתן להשיג בשוק המניות".

- לאחרונה השווקים נעשים תנודתיים יותר. מניות של חברות גדולות במונחים עולמיים עולות ב-4%-5% ויורדות בשיעור דומה יום אחר יום. האם זו תופעה זמנית או שינוי שאיננו בר-חלוף?

"להערכתי זהו שינוי שאיננו בר-חלוף. בעידן הרשתות החברתיות ומערכות המסחר המהירות זורם מידע במהירות וגם בקיצוניות. ככל שהמידע קיצוני יותר, הרייטינג שלו עולה ומידע קיצוני מביא לשוק שמגיב באופן קיצוני. נצטרך להתרגל למצב הזה כי הוא לא הולך להשתנות, אולי אפילו להחריף מעט יותר".

- ואצלנו, האם האווירה האנטי ישראלית בעולם תשפיע על הבורסה הישראלית?

"בטווח הקצר כנראה שההשפעה תהיה נקודתית בלבד וניתנת לניהול ולשליטה, אבל בטווח הבינוני והארוך עלולה להיות לכך השפעה שלילית משמעותית יותר. צריך להבין, כרגע מדובר על סימון מוצרי מזון בלבד, המיוצרים מעבר לקו הירוק, במדינות מסוימות באירופה, לא ברור כרגע כמה מדינות יאמצו את המסקנות, אם בכלל. אם לא נתייחס לכך ברצינות, אנחנו עלולים לשלם ביוקר. ראינו כבר מקרים שבנמלים מסוימים סירבו לפרוק אניות ישראליות, או אפילו לאפשר להן לעגון, כחלק מהתארגנות פנימית באותו נמל. הייתי רוצה שיהיה למדינת ישראל בתקופה כזאת שר חוץ ראוי ורהוט עם אינטליגנציה רגשית גבוהה, שייפתח משרד הסברה רציני עם תקציב משמעותי במקום משרדים לענייני כבוד שיש היום, אבל זה לא קורה וזה מקור לדאגה בטווח הבינוני והארוך".

- האם אתה צופה שנראה ראלי בשווקים עד סוף השנה?

"אנחנו פחות אוהבים להמליץ לטווחים קצרים, אבל אם כבר מדברים על ראלי סוף שנה, נראה לי שהשנה יש סיבות לא רעות בכלל לראלי שכזה, אז ההמלצה היא בהחלט להיחשף לאפיק המנייתי. הנתונים שתומכים בראלי סוף שנה הם ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, כפי שמשתקף מפרוטוקולי הפד וכן מהאינדיקטורים הכלכליים, התאוששות באירופה והרגיעה בזירה הסינית. בנוסף, התיקון שהיה בחודשים אוגוסט-ספטמבר, הריבית האפסית והיעדר האלטרנטיבות להשקעה, כל אלו תומכים גם בראלי סוף שנה".

"הנתון הבעייתי שעלול להפריע לראלי כזה ולהפוך את הקערה על פיה, הוא העלאת הריבית שצפויה בדצמבר, שעלולה לגרום לתגובה שלילית בטווח הקצר, אם כי ככל שעולה הסבירות בקרב הציבור להעלאה כזו, כך יורד הסיכוי להשפעה שלילית שלה על השוק".

- אז איפה לדעתך כדאי להשקיע עכשיו?

"אנחנו ממליצים על השווקים בארה"ב ובאירופה, ופחות על אזור הפאסיפיק ועל השווקים המתעוררים, שעדיין מגלמים סיכון גבוה יחסית. בארץ, לאוהבי סיכון וטווח ארוך כדאי להסתכל על מניות הביומד. מדד ת"א ביומד ירד מאז השקתו בשיעור של כ-45%. בבדיקה שעשינו בקרב חברות ביומד גדולות בהן אנחנו משקיעים, ראינו התקדמות עסקית בכ-80% מהחברות ונסיגה עסקית בכ-20% מהחברות בלבד. אז בסקטור בו החברות הטובות מתקדמות אבל המניות יורדות, נולדות הזדמנויות מעניינות שאפשר לנצל".

"כמו תמיד, אנחנו ממליצים למשקיעים שאוהבים מניות אבל שונאים סיכון, להשקיע בחברות שמתנהלות בהוגנות בלבד. השקעה בחברות כאלו מניבה תשואה טובה יותר לאורך זמן, ובסיכון נמוך יותר. זה טוב למשקיעים וטוב לכולם", מסכם צדוק את דבריו.