קמעונאים מותחים היום (ד') ביקורת נוקבת על החלטת משרד הכלכלה להעביר תקציב בגובה מיליון שקל לטובת מיזם בראשותו של אלי סתוי, עובד ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שלטענתו משמש גם כיו"ר עמותת "מזון ומכולות".
התקציב שאושר הוא במסגרת כוונת משרד הכלכלה לעודד עסקים קטנים על-מנת להגביר את כושר התחרות שלהם מול העסקים הגדולים. הרעיון הוא הקמת מיזם שיאגד אלפי חנויות מכולת ומינימרקטים לסחר משותף מול הספקים.
אלא שכפי שנחשף אתמול (ג') ב"גלובס", סתוי עצמו עובד ב-6 השנים האחרונות ברשת רמי לוי שיווק השקמה, בצמוד לבעל השליטה, רמי לוי.
בנוסף, בזמן שבמשרד הכלכלה מבהירים כי מדובר בעמותה שאמורה לפעול ללא כוונת רווח, סתוי אישר בשיחה עם "גלובס" כי הפעילות תתנהל באמצעות תאגיד כלכלי שהעמותה תחזיק 51% ממנו, כשאת יתרת המניות יחזיקו "גורמים נוספים". סתוי סירב לפרט את זהות אותם גורמים.
קמעונאי בכיר אמר הבוקר ל"גלובס": "אני בהלם. זו בושה וחרפה למדינת ישראל. איך נותנים כסף ממשלתי לאדם פרטי שעובד אצל רמי לוי? לא יאומן איך הממשלה עובדת. איפה השקיפות? הוא לא יכול לעבוד אצל רמי לוי ולעשות את המיזם הזה בכסף ממשלתי. איזו מדינה אנחנו? מה זה השוק הזה?".
"גישוש למראית-עין"
בהודעה לעיתונות נכתב תחילה כי רמי לוי ישתתף במסיבת העיתונאים, אולם בסופו של דבר הוא לא הגיע אליה. נציין כי "גלובס" פנה לסתוי בעניין כשעתיים לפני מסיבת העיתונאים.
מאז חשיפת "גלובס" מנסה סתוי לסתור את ההצהרות שנתן ל"גלובס" אתמול וגם את ההודעה לעיתונות שיצאה מטעמו. בהודעה זו נכתב כי "העמותה שתאגד את המכולות, 'מזון ומכולת' בראשות אלי סתוי, הודיעה על חתימת הסכם הבנות מהפכני עם רמי לוי שיספק למכולות את הסחורה היבשה כמחסן מרכזי, כך שהמכולות יקבלו את הסחורה בתעריפים מוזלים בכ-10% לעומת המצב בשוק כיום".
כעת טוען סתוי כי הוא מנהל משא-ומתן עם רשתות אחרות, דבר שהוכחש בתוקף על-ידי רשת יינות ביתן, רשת ויקטורי וגם רשת שופרסל. לדברי בכיר בשופרסל, "ברור שלא היה שום משא-ומתן, אלא רק גישוש למראית-עין ולא לשום דבר אחר".
מקורות בשוק אמרו ל"גלובס" כי סתוי הגיע לפגישה עם דרג זוטר בשופרסל לפני שבוע בלבד לשיחה מעורפלת שלפי הערכות נועדה רק לשמש כיסוי. לדברי אותו מקור, אם כוונותיו של סתוי היו רציניות, הוא לא היה מגיע לפגישה ראשונית רק שבוע לפני שהוא מכריז על המיזם.
הבעייתיות במיזם היא המימון הממשלתי וכוונת העמותה לנהל את הפעילות באמצעות תאגיד כלכלי, שבו יש בעלי מניות הנהנים מרווחים.
לדברי קמעונאי, "זו הקמה של עסק פרטי במימון ממשלתי. מתוך 5,000 מכולות ומינימרקטים שיש בארץ, מספיק שרק 1,000 מהם יצטרפו למיזם, והם יגלגלו מחזור של מיליארד שקל לפחות. 2% מרווח, שזה המינימום שרשת רמי לוי תיקח, שווים 20 מיליון שקל".
עוד אומר אותו קמעונאי כי "כאשר אתה מנהל ומנתב מחזור מכירות של מיליארד שקל נוספים על ה-4 מיליארד שרמי לוי כבר מגלגל, הדבר מעצים את כוחו של רמי לוי באופן ניכר מול הספקים ומול מתחריו".
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה לאחר פרסום דבר המיזם: "התוכנית כוללת תהליכי בקרה משפטיים וחשבונאיים, והעמידה בתנאיה חלה על כל מי שקיבל כתב אישור. התקציב לא מועבר עד אישור מבנה הגוף המבצע".
ההודעה לעיתונות של פורום מזון ומכולת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.