דעה: ירידה במחירי הדירות? אל תבנו על זה

רק עמידה ביעדי בנייה גבוהים תוביל בהכרח לירידת המחירים הרצויה ■ דעה / חנן מור

הצעדים האחרונים שנוקטת הממשלה בתחום הנדל"ן, בהובלת שר האוצר, הנם סנונית ראשונה של תקווה לטיפול אמיתי בבעיית הנדל"ן. לראשונה אנו רואים נטילת אחריות, ריכוז סמכויות ושורה של צעדים טקטיים למציאת פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות.  אולם, צריך לזכור שגם אם התוכניות יתממשו, הרי שאת התוצאות נראה רק בעוד מספר שנים, ובמדינת ישראל שבה אין יציבות שלטונית, קשה מאוד לסמוך על כך.

על אף שנראה שיד מכוונת פועלת להביא פתרונות מגוונים לענף הנדל"ן, הרי שבפועל אנחנו טרם יכולים לאמוד את סיכויי ההצלחה ובינתיים ציבור הרוכשים ממשיך להיות מבולבל. שוב הציבור עומד חסר אונים מול בליל אמירות, תחזיות ונתונים רשמיים סותרים. כך למשל, רק בשבוע שעבר פרסם השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, סקירה המראה על עלייה של 6% במחירי הדירות ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, דבר המוכיח ששינוי המגמה במחירים טרם מורגש בשטח. מאידך, באותו יום ממש פרסם משרד הבינוי והשיכון דוח המראה דווקא על מגמת ירידה במחירי הדירות חדשות. מבולבלים? גם אנחנו.

לטעמי, בשלב הזה, לא ניתן להתחייב לשיעור ירידת מחירים, זה בלתי אפשרי ולא אחראי. מנגד אני בהחלט מאמין שאפשר וצריך להתחייב לבניית דירות חדשות היות וזה אכן נמצא בידיים של הממשלה. עמידה ביעדי בנייה גבוהים תוביל בהכרח לירידת המחירים הרצויה.

נושא מחירי הדיור ופתרונות הדיור נמצא על סדר היום הציבורי כבר שנים ארוכות ובכל שנה נזרקות לאוויר סיסמאות והבטחות להורדת מחירים. בפועל, ההיסטוריה מלמדת שמחירי הנדל"ן בישראל לא עוצרים ובטח לא יורדים. הציבור מפנים שכל זמן הוא הזמן הנכון לרכישת דירה וישיבה על הגדר בהמתנה, טומנת בחובה סיכון ממשי להתרחקות מחלום הדירה.

צריך לזכור שהפתרון לבעיית הנדל"ן הינו רוחבי ומערכתי וצריך לכלול בחובו את שלל המרכיבים והצרכים לאוכלוסיות שונות באופן שקול ומידתי תוך הימנעות מצעדים העלולים להחריף את המצב. כך לדוגמא, רק לפני מספר חודשים החליטה המדינה בצעד פזיז  על השטת מס גבוה לרוכשי דירות להשקעה, דבר שהוביל לעצירה כמעט מוחלטת של רכישת דירות על ידי משקיעים וכפועל יוצא מזה, הוקטנו מספר הדירות הפנויות להשכרה, מה שהוביל באופן ישיר לעליות חדות במחירי השכירויות.

המדינה צריכה לפעול באופן עקבי להגדלת היצע הדיור ולא להתבשם מנתונים המצביעים על ירידה במחירים, אלא להמשיך ללא הפסקה בשיווק עוד ועוד קרקעות. אנו עדים להתחלה של מגמה זו במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן" והיא חייבת להמשיך.

העיר החדשה שנבנית בימים אלו, חריש, יכולה להוות ניצול הזדמנויות אמיתי לממשלה שאם תשכיל המדינה לקחת אותה כפרויקט לאומי ולהשקיע בשיווק היא גם תהיה חתומה על ההצלחה שלה ועל ירידת המחירים שהיא תביא איתה.

* חנן מור, יזם נדל"ן ויו"ר קבוצת חנן מור